Criză de firme de construcţii pentru repararea drumurilor județene

joi, 06 iunie 2019, 01:57
3 MIN
 Criză de firme de construcţii pentru repararea drumurilor județene

La şedinţa de la sfârşitul acestei luni, sumele alocate iniţial vor fi suplimentate. În ultima vreme, mai multe licitaţii de atribuire a lucrărilor au eşuat după ce valorile estimate au devenit neatrăgătoare pe fondul scumpirii materialelor şi a forţei de muncă.

Consilierii judeţeni „l-au prins“ ieri pe şeful Direcţiei drumurilor din subordinea CJ şi l-au „atacat“ cu o sumedenie de întrebări privind atât stadiul lucrărilor de modernizare începute pe unele dintre ele, cât şi intervenţiile pentru întreţinerea altora, începute sau abia preconizate.

Prilejul l-a oferit şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean, în care aleşii au fost chemaţi să se pronunţe asupra suplimentării sumei alocate deja prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală pentru modernizarea unui segment lung de 36 km de pe DJ 246, drum care străbate judeţul de-a lungul limitei cu Vasluiul. Votul, unanim favorabil creşterii acestei sume cu aproape 20 de milioane de lei, respectiv de la 65 la 85 de milioane, a venit la capătul dialogului dintre directorul DJADP, Ovidiu Ciucan, şi consilieri mai ales din rândul opoziţiei.

Şeful de la Direcţia de drumuri judeţene a explicat că este ultimul proiect dintre cele şapte câştigate în 2017 de CJ pentru modernizarea de drumuri rămas neadjudecat. Celelalte şase, mai mici ca valoare, au fost atribuite deja. „În momentul de faţă, investiţiile în infrastructura rutieră din toată zona Moldovei sunt în volum mare, iar firmele de construcţii sunt puţine“, a sintetizat el situaţia.

Ulterior, directorul DJADP a detaliat dificultăţile cu care se confruntă, dând exemplul unui constructor mare pe piaţă care a plecat anul trecut din Iaşi, fluctuaţia de personal provocată de salariile mai mari de 10.000 de lei oferite de unele companii pe fondul crizei de forţă de muncă, salariile de două ori mai mici pe care le poate oferi el în cadrul Direcţiei pentru personalul înalt calificat. „Din acest motiv, e foarte greu de făcut o echipă acolo“, a încheiat el prezentarea situaţiei de la DJADP în cadrul larg al construcţiei de drumuri.

Întrebat de consilierul Alin Aivănoaei, Ovidiu Ciucan a spus că, la şedinţa ordinară de la sfârşitul lunii, toate proiectele de modernizare de drumuri iniţiate din fondurile proprii ale CJ şi eşuate la licitaţiile de atribuire a lucrărilor se vor regăsi pe ordinea de zi pentru suplimentarea sumelor alocate.

Directorul DJADP i-a răspuns apoi lui Romeo Vatră că a doua licitaţie pentru lucrările de întreţinere a drumurilor se află în etapa de evaluare, dar că un singur ofertant s-a înscris pentru unul din cele două loturi în care au fost împărţite drumurile din judeţ, respectiv cel din jumătatea de nord.

În acest lot intră şi „celebrul“ DJ 282, drum grav deteriorat, dar inclus în viitoarea Axă rutieră strategică Iaşi-Suceava. Cum această din urmă lucrare, aflată în prezent în licitaţie, este finanţată din fonduri europene, nu se pot face mai mult decât lucrări de întreţinere, respectiv plombarea gropilor, şi nu turnarea de covor asfaltic. Lucrările de „peticire“ ar putea să înceapă după şedinţa ordinară a CJ de la sfârşitul lunii, a mai spus directorul Ciucan.

Mircea Manolache a amintit de o „obligaţie morală“ faţă de comunitatea de la Ţuţora, respectiv de realizarea drumului Tomeşti-Ţuţora. Or, „atribuirea unor sume, a licitaţiilor sau începerea unor lucrări se fac în anumite zone ale judeţului, acolo unde doreşte domnul preşedinte al CJ Iaşi. Nu există o altă persoană care trebuie să răspundă de ceea ce se întâmplă în judeţ cu privire la drumurile patriei“, a spus el.

Maricel Popa nu a fost prezent la şedinţă, reuniunea fiind condusă de vicepreşedintele Romeo Olteanu.

Comentarii