CTP preia transportul către comunele de lângă oraș. Val de demisii din companie

joi, 02 iunie 2022, 23:14
4 MIN
 CTP preia transportul către comunele de lângă oraș. Val de demisii din companie

De la 1 ianuarie compania de transport va avea 20 de rute spre Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomeşti şi Valea Lupului. Anul trecut au plecat 80 de conducători auto sau vatmani. Angajările au limitat „deficitul” la peste 30 de şoferi. Reprezentanţii CTP susţin că vor face faţă situaţiei

Compania de Transport Public (CTP) se pregăteşte să devină principalul operator metropolitan de transport, dar activitatea companiei trebuie semnificativ îmbunătăţită pentru a face faţă noilor provocări. De la 1 ianuarie 2023, CTP ar urma să efectueze cel puţin 20 de rute spre 9 comune limitrofe. O analiză la nivelul Primăriei a revelat că este necesară o suplimentare atât a mijloacelor de transport, cât şi a conducătorilor auto. În prima situaţie, CTP se bazează pe cele 44 de autobuze electrice care urmează să ajungă la Iaşi, dar şi pe achiziţia unor vehicule rulate. La capitolul şoferi, este necesară o creştere a personalului cu câteva zeci de conducători auto, în condiţiile în care, anul trecut, a fost o scădere de câteva zeci.

Şeful CTP: „Vom face faţă noilor rute”

Din ianuarie 2023, CTP ar urma să asigure transportul local către comune precum Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomeşti şi Valea Lupului. Recent, Asociaţia Metropolitană de Transport Public Iaşi (AMTPI), organizaţie din care fac parte comunele amintite, a desemnat CTP ca operator intern ceea ce permite ca societatea să preia rutele enumerate fără a participa la vreo licitaţie.

Vezi mai multe detalii aici

„Suntem încă la nivel de calcule, dar important este că fluctuaţia de personal nu mai este atât de mare, chiar dacă mai pleacă oameni, noi în permanenţă angajăm. Totodată, la Iaşi vor veni autobuzele electrice şi vom putea disloca autobuze actuale pe rutele metropolitane. De asemenea, într-o şedinţă recentă a Consiliului Local a fost aprobată o alocare de 6 milioane lei pentru achiziţia de mijloace de transport, iar estimările noastre sunt că se vor putea cumpăra 17 autobuze, 12 midibuze şi 4 microbuze, rulate, cu minim Euro 5”, a declarat Cristian Stoica, şeful CTP. În ceea ce priveşte şoferii, Stoica a adăugat că sunt necesari încă 20-30 de conducători auto. Una dintre soluţii este la îndemâna CTP: în prezent, potrivit lui Stoica, se lucrează la o reconfigurare a traseelor din oraş, iar, în unele cazuri, rutele vor fi deservite exclusiv de tramvaie astfel că şoferii de autobuz vor putea fi mobilizaţi în zona metropolitană. „Nu mai este o criză a vatmanilor, iar, din punctul de vedere al şoferilor, cred că ne vom descurca”, a conchis Cristian Stoica. Eduard Boz, consilier local care se află la conducerea AMTPI, nu a putut fi contactat în cursul zilei de ieri.

Care a fost fluctuaţia de personal la CTP în ultimii 5 ani

CTP a pierdut anul trecut aproape 200 de angajaţi şi s-a ajuns la situaţia în care, în 2021, a fost înregistrat cel mai mic număr de salariaţi (1.242) din ultimii 5 ani. Procentual, scăderea este de aproape 11% faţă de anul 2017. Conform unui raport consultat de „Ziarul de Iaşi”, faţă de anul 2020, au fost scăderi în cazul tuturor categoriilor de personal: TESA (administrativ), de bord, exploatare, operativ sau mentenanţă. Potrivit sursei citate, cea mai mare scădere (14%) a fost în cazul personalului de exploatare: împiegaţi, revizori, controlori şi vânzători de bilete. În ceea ce priveşte personalul de bord, la finalul anului 2021, erau 508 de şoferi şi vatmani, cu 6% mai puţin faţă de anul precedent. Chiar dacă din totalul personalului au plecat 181 de salariaţi în anul 2021, angajările făcute de CTP au dus la situaţia în care scăderea efectivă a fost de 86 de persoane. De remarcat motivele principale pentru care salariaţii CTP au plecat din companie: pensionare (86 de cazuri), demisie (53), concediere (22) şi deces (10). Dintre cele 181 de plecări din 2021, în peste 80 de cazuri a fost vorba despre conducători auto sau vatmani, în timp ce angajările făcute au limitat „deficitul” la peste 30 de şoferi.

„Fluctuaţia de personal înregistrată cu valoarea cea mai mare este generată de plecări prin demisie (34 – n.r.), în creştere cu un număr de 11 angajaţi faţă de anul 2020. Plecările prin demisie reprezintă 40% din numărul totală de angajaţi plecaţi şi un procent de 3% din numărul total de angajaţi în anul 2021”, se arată în raportul CTP cu referire la personalul format din şoferi şi vatmani. Potrivit datelor companiei, 14 conducători auto au fost concediaţi în cursul anului 2021, fiind cel mai mare număr de angajaţi disponibilizaţi din ultimii 4 ani din această structură de personal. În prezent, cu cei peste 1.200 de salariaţi, CTP rămâne unul dintre cei mai importanţi angajatori din judeţ. În ceea ce priveşte diversitatea de gen, în cadrul CTP sunt 1.020 de bărbaţi şi 222 de femei. Astfel, femeile au o pondere de 18% în cadrul companiei, în condiţiile în care ponderea în structurile de conducere este de aproape 30%.

Comentarii