Cu Pareto, la serviciu şi în pat

marți, 07 februarie 2023, 02:51
1 MIN
 Cu Pareto, la serviciu şi în pat

Una dintre marile probleme ale secolului este, firește, stresul. Și cine nu a fost niciodată stresat de solicitări excesive, aflându-se în imposibilitatea de a îndeplini toate sarcinile pe care și le-a propus într-o zi? La finalul unei zile adeseori ne gândim câte lucruri în orele ce tocmai au trecut au fost de prisos? Cât timp petrecem făcând activități sau lucrări care nu sunt cu adevărat importante? Și, mai ales, câtă energie am folosit pentru a rezolva probleme care nu sunt ale noastre? Și acest lucru se întâmplă pentru că este o mare diferență între ceea ce ar trebui să faci și ceea ce tu, realmente, poți face.

Dacă ați studiat economie, probabil că sunteți familiarizați cu principiul Pareto. Acest principiu a fost numit după economistul și sociologul italian, Wilfredo Federico Damaso Pareto, care sună cam așa: „20% din eforturi dau 80% din rezultat, iar restul de 80% din eforturi dau doar 20% din rezultat”. În 1897, Pareto, urmărind producția de mazăre în grădina sa, a observat că doar o cincime din păstăi produceau cea mai mare parte a boabelor. Acest fapt l-a surprins destul de mult, lucru pe care l-a notat în caietele sale de observație: 20% dintre cele mai viabile plante produc 80% din păstăi de mazăre coapte. Interesat de mica sa descoperire, Pareto a decis să caute manifestări ale principiului 80/20 în alte domenii ale vieții și a realizat că acesta poate fi aplicat aproape oriunde. În special, studiind distribuția veniturilor populației, economistul a constatat că 80% din pământul din țară aparține doar la 20% din populație, iar 80% din produsele fabricate în Italia de companii sunt produse de cel mult 20% din companii. Și a continuat: 80% din succesul unei companii depinde de 20% din angajații săi. În comerț și servicii, 80% din toate profiturile provin de la doar 20% dintre clienți. În plus, 80% din profituri provin din 20% din gama de produse și servicii oferite. Iar o persoană își petrece 80% din timp în compania a 20% dintre oamenii pe care îi cunoaște, 20% din cărțile citite, de regulă, aduc 80% din beneficiile dezvoltării umane. Restul de 80% e maculatură, o pierdere de timp și bani.

De fapt, principiul Pareto este o reflectare a distribuției inegale a cauzelor și efectelor în natură. Regula 80/20 este folosită ca setare de bază în analiza eficacității oricărei activități și optimizarea rezultatelor. După ce ați determinat corect minimul de acțiuni importante, puteți obține rapid o parte semnificativă a rezultatului planificat, în timp ce eforturile suplimentare vor fi ineficiente și, cel mai probabil, nejustificate.

Dacă doriți să aplicați principiul Pareto în situațiile de zi cu zi, veți găsi cu ușurință exemple. Ai zece costume, dar dimineața, în grabă, alegi tot preferatele – cel negru, din catifea, cel mov cu nasturii mari, cel cu pantalonii skinny. Cu pantofii, aceeași poveste – rafturile sunt pline și doar câteva perechi sunt folosite într-un sezon. Femeile știu cel mai bine asta. Observați câți pantofi folosiți, de pildă, primăvara, rezultatul e aproximativ o cincime din pantofarul arhiplin. Sau, să zicem, aveți o casă cu etaj, cu 8 camere, dar petreci 80% din timp doar în bucătărie, în sufragerie – dacă mai ai timp disponibil, uitându-te la televizor și în dormitor, deci 20% din suprafața casei.bAi doar o cameră închiriată în care dormi, mănânci și lucrezi? Ei bine, tot 20% din suprafață folosești pentru 80% din timpul tău – lucrezi 10 ore online și nu te miști de pe scaun, iar dacă mai faci și o comandă la catering, la prânz, între două proiecte, pizza sau pastele le vei mânca tot pe biroul la care stai când lucrezi.

Pe lângă faptul că este distractiv și educativ, principiul 80/20 are potențialul său de a fi benefic dacă îl aplicăm atât la locul de muncă, cât și în cuplu. Imaginează-ți cum se potrivește acest raport în zilele tale de lucru și vei înțelege că legea Pareto îți poate face viața profesională mai ușoară. Regula 80/20 poate reduce 4/5 din munca ta, spun specialiștii. De exemplu, să presupunem că vă aflați într-o poziție de conducere, sunteți director, și vă confruntați în mod constant cu problema resurselor limitate, încercând să vă optimizați aportul în proces, atenția acordată diferitelor proiecte în care sunteți implicat, ritmul general de lucru și eficiența echipei pe care o conduceți. Principiul Pareto te ajută să determini care obiective sunt cele mai importante în această etapă și care angajați sunt mai productivi în comparație cu alții. Odată ce v-ați dat seama ce este important, delegați sarcinile colegilor harnici sau mai pricepuți și concentrați-vă pe atingerea obiectivelor prioritare. Cu ei veți rezolva 80% din probleme. Ceilalți – angajații „ineficienți” – pot fi tratați într-un mod relaxat, executând sarcinile mai mici. Sunteți un angajat obișnuit al companiei? Estimați ce parte din volumul de muncă rezolvă 80% din sarcinile pentru care, în general, sunteți plătit. Pentru ce realizări și abilități sunteți în mod deosebit apreciat de superiori și colegi? Odată ce vă dați seama că 20% din efortul vostru este eficiența voastră, vă puteți concentra pe cele 20% cât mai mult posibil. Conform teoriei 80/20, idealul este să începi să rezolvi mai repede sarcinile și activitățile care nu necesită mult timp pentru a fi rezolvate. Abia după aceea abordezi sarcinile mai complexe și mai „consumatoare” de timp. Deoarece nu este întotdeauna posibil să se evalueze timpul necesar pentru a finaliza fiecare sarcină, puteți evalua activitatea în funcție de rezultatele pe care le oferă. 

Când ești într-o relație cu cineva pe care îl iubești, s-ar putea să existe unele lucruri care să nu-ți placă la partener. La urma urmei, niciunul dintre noi nu este perfect compatibil unul cu celălalt tot timpul. La începutul unei relații, când voi doi încă învățați unul despre celălalt, relația poate părea perfectă. Dar în timp, micile diferențe încep să apară. În timp, începi să realizezi că micile diferențe pot duce la mai multe diferențe, unele chiar mari. Și apoi, în cele din urmă, posibil să înțelegi că sunteți oameni complet diferiți, cu dorințe și gusturi diferite în viață. Ce faci atunci? Într-adevăr, amândoi păreați perfecți unul pentru celălalt la început, iar apoi, brusc, parcă aveți interese complet diferite. Dar cea mai bună parte este că aceste diferențe sunt complet reparabile, dacă doriți să le reparați, firește…

Principiul 80/20 funcționează atât în ​​economie, la locul de muncă, dar și în relații. Aplicat în relațiile de dragoste sună cam așa: doar 20% dintre problemele reale în dragoste provoacă până la 80% din frustrare în sentimente. Ce presupune aceasta? Privind relațiile, ne dăm seama că cele mai multe dezamăgiri, unele conducând spre divorțuri, s-au datorat doar câtorva motive semnificative. Dacă începem să ne enervăm pentru șosetele împrăștiate prin apartament de partener sau pentru faptul că partenerul nu se mai desprinde de televizor ori că a uitat să-și spele farfuria sau iese prea des cu prietenii, cel mai probabil suntem pe o cale greșită, motivul dezamăgirilor și al rupturii cuplului nu este în aceste fleacuri, ci în ceva mai semnificativ. Dacă veți găsi motivul semnificativ, vă va ajuta să rezolvați relația. Prima întrebare pe care trebuie să ne-o punem nu este „de ce se comportă așa iubi?”, ci să ne întrebăm: „de ce s-a schimbat relația noastră?”. În orice parteneriat, apare la un moment dat o criză. Această criză poate fi depășită atunci când este găsită cauza, „rădăcina răului”. Urmând principiul 80/20 șansele ca lucrurile să se îmbunătățească vor crește vertiginos, aplicat în relații te va ajuta să înțelegi ce este primar pentru tine într-un parteneriat și ce este secundar. Acordați atenție principalului lucru care vă deranjează, iar restul de 80% dintre probleme vor dispărea. Poate nu șosetele aruncate sub pat sau pasta de dinți împrăștiată pe chiuvetă sau orice alt motiv superficial ar fi motivele pentru care suntem din ce în ce mai nemulțumiți de relația noastră și suntem nefericiți, ci ceva mai grav – infidelitatea partenerului, lipsa de sentimente, de respect, nepăsarea, alcoolul în exces, lipsa de sinceritate și empatie etc. Luând act de ele, tratându-le, adică rezolvând acele 20% dintre problemele care provoacă 80% din enervarea și resentimentele într-o relație, veți determina modalitățile de a le face față tuturor problemelor.

În practica mea, am avut un client revoltat că soția, după 5 ani de căsnicie, a decis să divorțeze. Era devastat: a crezut că face totul pentru familie, câștiga bani frumoși, venea acasă direct de la serviciu, făcea piața duminica dimineața, nu ieșea cu prietenii stând doar acasă în fața calculatorului unde mai urmărea câte un film, și asta a fost suficient din punctul său de vedere. „Am fost un om la locul meu, nu ca alții, n-am fost omul acela care să bea, să dea banii la păcănele, aduceam banul în casă și iată răsplata! Nu o întrebam nici măcar pe ce cheltuie banii sau unde se duce, că ea, spre deosebire de mine, ieșea cu prietenele!” Desigur, aceste lucruri sunt, de asemenea, importante, dar se încadrează în 80% din acțiuni, și nu în cele 20% cheie, ceea ce include, să zicem, raportat la cazul acesta, lipsa lui de comunicare cu soția sa, atenția la detalii și grijă. Acesta este ceea ce oferă cele mai multe „puncte” în ceea ce privește fericirea și satisfacția în cuplu. Prin urmare, cuplul a fost sfătuit să introducă un obicei: în fiecare săptămână, o dată sau de două ori, să se retragă ambii de la activitățile lor, oricare ar fi acestea, și, după programul de lucru, să iasă împreună în oraș, să învețe să comunice zilnic, să-și împartă treburile casnice și, mai ales, să nu uite de micile detalii care pot înfrumuseța o zi – o floare cadou, o cină pe care s-o pregătească amândoi, o cafea pe care partenerul somnoros s-o găsească dimineața pe noptieră etc. Nu este întotdeauna posibil să se mențină comunicarea romantică, dar ritualul și un sentiment de apropiere prin comunicare sunt importante în relația de cuplu ca aceasta să reziste.

Principiul Pareto în alte relații? Cauți fata perfectă, să zicem – harnică, echilibrată cu banul, dornică să călătorească, elegantă, cu picioare subțiri și sâni voluptoși? Poate, cine știe, ai s-o găsești. Dar ce te faci dacă are toate acestea și e mincinoasă sau suferă de mania persecuției sau la nervi îți sparge tigaia în moalele capului? Și tocmai aceste „calități” îți vor face viața de cuplu 80% un coșmar?

20% dintre oamenii pe care îi cunoaștem sunt cei cu care petrecem cel mai mult timp, iar acele interacțiuni au cel mai mare impact asupra noastră, un procent de 80%. Adică: dintre cei zece cunoscuți ai noștri, cei mai apropiați, observăm că cea mai strânsă comunicare va fi doar cu doi, maximum trei. Este important să rețineți două puncte aici. În primul rând: comunicarea cu cei mai dragi dintre cei dragi este mai profundă și ne umple de emoții pozitive, inspiră încredere și adaugă putere. Este important să acordați 80% din atenție acestor 20% dintre ei. În al doilea rând, trebuie să ținem cont de calitatea asocierii noastre intime. Este important să te asiguri că în cercul tău interior, în cele 20%, se află acele persoane, care, după ce ai comunicat cu ele, te încarcă cu energie, te inspiră și te încurajează pentru a fi permanent pregătit pentru noi provocări existențiale.

Regula 80/20 în relații este fascinantă și te poate ajuta să înțelegi ce contează într-o relație. Dar depinde de judecata ta să găsești și să te concentrezi asupra problemelor mari care necesită rezolvare și să arunci o privire și asupra problemelor mai mici care apar, ca în orice relație, din când în când, eliminându-le, prin comunicare, pe rând, din viața ta de cuplu.

 

Cristina Danilov este psiholog

Comentarii