Cum s-au dublat costurile celui mai mare proiect de infrastructură al județului? Împrumut pentru finalizarea Axei Iași-Suceava.

miercuri, 18 octombrie 2023, 01:50
3 MIN
 Cum s-au dublat costurile celui mai mare proiect de infrastructură al județului? Împrumut pentru finalizarea Axei Iași-Suceava.

Costul modernizării a zeci de kilometri de drum județean aproape că s-a dublat de la deschiderea șantierelor, cu patru ani în urmă. Creșterea prețurilor s-a răsfrânt asupra cheltuielilor neeligibile

Așa cum au stabilit la începutul verii, într-o ședință de plen din care nu au lipsit scânteile, consilierii județeni au votat la începutul acestei săptămâni contractarea unui credit în valoare de 47,7 milioane de lei, necesar acoperirii cheltuielilor neeligibile ale proiectului Axei rutiere strategice Iași-Suceava. Banii ar urma să fie returnați în decurs de 10 ani către BCR, instituția bancară care a avut cea mai bună ofertă.

Documentația proiectului de hotărâre amintește că au trecut șase ani de la semnarea contractului de finanțare, patru ani fiind perioada de la reluarea procedurilor de licitație. Prima procedură nu a atras nicio ofertă și a trebuit ca fondurile să fie majorate cu aproape 50 la sută, respectiv 160 de milioane de lei, din care 83,25 de milioane, CJ Iași, și 76,87 de milioane, CJ Suceava. Cu tot cu TVA, modernizarea celor 168 km de drum județean a ajuns să coste aproape jumătate de miliard de lei. Dar anul trecut a intervenit o nouă recalculare și costul Axei aproape că s-a dublat: numai cei 92 km de pe teritoriul județului Iași au ajuns să coste cât era tot proiectul inițial, 328 milioane de lei.

CITEȘTE ȘI: Aleşii judeţului s-au încăierat pe Axa Iaşi-Suceava. Cum s-a ajuns de la cheltuieli de 12 milioane la circa 150?

„Nu putem finaliza lucrările fără acești 47,7 milioane de lei”, le-a spus consilierilor vicepreședintele Marius Dangă, arătând spre dobânda foarte mică obținută în urma negocierilor pentru împrumut.

Dar cum se prezintă acest uriaș șantier astăzi? Tronsonul ieșean, împărțit în trei loturi este foarte aproape de finalizare. Loturile 1 și 2, atribuite primele, la sfârșitul anului 2019, au, fiecare câte o hibă. Astfel, o porțiune de pe Lotul 2, lângă Lacul Bulbucani, s-a dovedit a fi foarte instabilă. Intervenția realizată de cei de la Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor a redeschis circulația pe ambele sensuri, porțiunea respectivă, lăsată neasfaltată, fiind monitorizată în următoarele luni pentru eventuale deplasări oricât de mici ale terenului.

CITEȘTE ȘI: Cum să-ţi ajustezi costurile întârziind un mare proiect ? Contractul pentru Axa Iaşi-Suceava s-a întors la firma care l-a reziliat

La fel, pe Lotul 1, la Breazu, porțiunea care s-a mai surpat în anii trecuți a necesitat intervenții suplimentare, fiind plasată și ea sub observație.

În fine, Lotul 3, cel mai lung dintre toate (40 km) și cu segmente de drum de pământ care au necesitat o construcție de la zero, a intrat în lucru abia în vara anului trecut, după o serie prelungită de contestații. Omul de afaceri care deține firma constructoare Daroconstruct, Giani Canschi, ne-a spus că angajații săi trag tare să finalizeze lucrările până la sfârșitul acestui an, chiar dacă termenul din contract este în primăvara lui 2024.

Pe de altă parte, cele două loturi din județul Suceava nu vor fi gata decât anul viitor. Tronsonul sucevean al Axei rutiere a fost marcat de probleme și scandaluri, contractele de lucrări fiind reziliate, scoase din nou la licitație și adjudecate de aceeași firmă care câștigase și prima rundă.

Comentarii