După 3 ani fără nicio investiţie, în sfârşit se face ceva la Aeroport: expertiză pe căutatul găurilor

vineri, 06 decembrie 2019, 02:50
3 MIN
 După 3 ani fără nicio investiţie, în sfârşit se face ceva la Aeroport: expertiză pe căutatul găurilor

Pe fondul lipsei oricărei investiţii în ultimii trei ani, şefii aerogării trag de timp cu recepţia finală a pistei. La Cluj, într-o speţă identică, instanţa a avertizat Consiliul Judeţean că săvârşeşte un abuz de drept refuzând recepţia şi a dat câştig de cauză firmei constructoare.

 

Cu precizarea, repetată de mai multe ori, că pista este sigură, fără riscuri în operare, directorul general al Aeroportului a prezentat ieri rezultatele expertizei pe care a comandat-o pentru verificarea construcţiei. Cătălin Bulgariu a menţionat că s-au constatat „probleme importante“ doar la stratul de uzură: fisuri de milimetri şi eroziuni care nu măsoară mai mult de 1 cm. Expertiza arată că adaosul de liant în bitumul care acoperă pista respectă reţeta la limita minimă admisă în România.

Însă Bulgariu a lăsat să se înţeleagă că acest standard minim ar fi nepotrivit pentru condiţiile meteo din zona Iaşi. Directorul aerogării nu a invitat reprezentanţii mass-media pe pistă, dar a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, câteva imagini cu tipurile de fisuri apărute în stratul superficial al pistei. Imagini de acest fel au mai „scăpat“ în presă şi anul trecut, dar abia acum a fost făcută o expertiză. Pista s-a aflat în garanţie până în vara anului trecut. De la inaugurarea ei, în august 2014, şi până la expirarea termenului de 4 ani prevăzut în caietul de sarcini, constructorul era obligat să intervină în termen de 48 de ore inclusiv pentru remedierea problemele apărute în stratul de uzură, la cererea Direcţiei Tehnice a Aeroportului. Ieri, directorul Bulgariu a prezentat şi o poză a unei umflături tratate prin injectarea unei soluţii menite să lipească la loc stratul de uzură. De menţionat, totodată, că stratul de uzură existent acum are o durată de viaţă de 7 ani. Practic, în 2021, el ar trebui frezat şi înlocuit cu unul nou, procedură prevăzută în proiectul şi contractul de lucrări ale noii piste.

Constructorul nu-şi vede banii fără recepţia finală

După expirarea garanţiei, conducerea Aeroportului ar trebui să facă recepţia finală lucrării, lucru ce presupune şi înapoierea către constructor a ultimei părţi din suma depusă de acesta drept garanţie (iniţial, 10 la sută din valoarea contractului). Conducerea Aeroportului a refuzat procedura şi a solicitat expertiza – care urmează să fie prezentată şi consilierilor judeţeni. Expertul angajat de regie a formulat şi două soluţii: refacerea stratului de uzură sau aplicarea unui tratament bituminos care să umple golurile apărute şi să impermeabilizeze pista. „Noi am comunicat această expertiză atât proiectantului, cât şi constructorului, astfel încât soluţia care va fi aplicată în final va fi una asumată de un proiectant. Această expertiză oferă doar un cadru şi spune de ce se întâmplă acest lucru şi cam cum ar trebui remediat“, a explicat Cătălin Bulgariu. El a adăugat că va avea discuţii pe acest subiect cu constructorul pistei.

La Cluj, CJ a pierdut în instanţă cu tot cu expertiză

Interesant este faptul că Aeroportul clujean „Avram Iancu“ a trecut prin aceeaşi problemă. Aici, firma constructoare a dat în judecată Consiliul Judeţean, care semnalase, la fel, deficienţe apărute la stratul de uzură al pistei şi refuzând din acest motiv recepţia finală. La începtul acestui an, instanţa a dat câştig de cauză constructorului şi a obligat CJ să efectueze recepţia după remedierea problemelor apărute în termenul de garanţie. La Cluj, termenul de garanţie a fost de trei ani la care s-au adăugat trei luni, perioada în care s-au făcut reparaţiile. La Iaşi, situaţia este mai complicată. Firma gălăţeană Vega ’93, liderul asocierii care a construit pista, se află în litigiu cu Aeroportul, solicitând în instanţă plata a aproximativ 8 milioane de lei pentru lucrări suplimentare nedecontate. În procesul aflat pe rol la Tribunalul Iaşi, instanţa aşteaptă încă de la începutul anului prezentarea unei alte expertize, care să identifice aceste lucrări şi valoarea lor. 

Comentarii