Facem autostrăzi până în 2026? Se pune accent pe Mediu, nu pe Infrastructură

miercuri, 12 august 2020, 01:58
2 MIN
 Facem autostrăzi până în 2026? Se pune accent pe Mediu, nu pe Infrastructură

Proiectele finanţate cu cei 80 de miliarde de euro oferiţi de Bruxelles României trebuie să fie gata până la sfârşitul acelui an, în caz contrar se pierd finanţările. Ministrul Costel Alexe, şeful PNL Iaşi, a mai spus că UE va pune accentul de acum pe Mediu, nu pe Infrastructură.

„Dacă s-ar fi vrut, cu siguranţă astăzi am fi avut rezolvată problema autostrăzii şi cea a variantei ocolitoare“, a declarat ieri liderul PNL Iaşi, Costel Alexe, într-o conferinţă de presă. „Comisia Europeană nu are răbdare cu România“, a adăugat el, precizând că proiectele finanţate cu cele 79,9 miliarde acordate de la Bruxelles ca fond de redresare şi rezilienţă trebuie să fie finalizate până în ultima zi a anului 2026.

„Astfel, sectorul de autostradă A7, de la Ploieşti la Paşcani, continuat cu drum expres spre Suceava şi Siret, va fi depus pe fondul de rezilienţă şi realizat până în 2026. Este vital pentru judeţul nostru ca din acest fond să fie rezolvată problema finanţării pentru segmentul din A8 de la Ungheni (podul) – Iaşi – Tg. Neamţ“, a precizat preşedintele PNL Iaşi. El a subliniat că este vorba despre finanţarea decisă luna trecută de greii Comisiei Europene, şi nu de exerciţiul financiar 2021-2027 al Uniunii, nici de alocări de la bugetul de stat.

Trebuie însă precizat că următorii ani nu vor mai pune accent pe dezvoltarea reţelelor de transport, ci pe mediu. E de aşteptat ca, dacă în exerciţiul financiar 2007-2013 Programul Operaţional Sectorial de Transport a beneficiat de 5,7 miliarde de euro, iar în 2014-2020 au fost alocate 9,4 miliarde prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, în următorii şapte ani fondurile destinate acestui domeniu să fie chiar mai mici de 5 miliarde de euro.

Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor declara la Iaşi că segmentul Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ urmează să fie licitat pentru contractul realizării studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. „Dacă va exista continuitate, iar proiectul va fi derulat fără sincope, acest proiect poate să fie finalizat în 2027“, a anticipat Lucian Bode.

În schimb, pe A7, primele lucrări ar putea să înceapă anul viitor, dacă licitaţiile pentru atribuirea execuţiei pe primele sectoare din sud vor desemna câştigători.

În fine, tronsonul 3 al Centurii ocolitoare (bd. Poitiers – str. Trei Fântâni) este „îngheţat“ de lipsa unui studiu banal promis de un an prin care Primăria Iaşi ar urma să afle costurile mutării unor reţele de utilităţi.

Tronsonul 4, destinat traficului uşor între Uricani şi Nicolina, urmează să intre la rândul lui în licitaţie la sfârşitul acestei luni.

Comentarii