(FOTO) Alo, alarmă la CJ! Drumul Iaşi-Vaslui, plin de cratere ca după un bombardament

marți, 01 martie 2022, 02:50
6 MIN

Cea mai scurtă legătură între cele două municipii e într-o stare jalnică: adevărate cratere au apărut pe DJ 248, iar indicatoarele rutiere sunt dispărute sau căzute la pământ. Rigolele de scurgere a apelor sunt distruse. O situaţie foarte gravă: parapetele metalice de protecţie nu mai sunt la locul lor.

Drumul 248 Iaşi – Ciurea – Vaslui a ajuns cel mai stricat din toată infrastructura judeţeană. Artera este străbătută de camioane grele care foloseasc această rută pentru a face joncţiunea cu Vasluiul.

Drumul este devastat la propriu pe unele porţiuni, după cum se poate vedea în galeria foto realizată de Ziarul de Iaşi. Jurnaliştii au verificat acest drum de mai multe ori în ultimii ani. Conform firmei care l-a refăcut ultima oară, drumul Iaşi – Ciurea – Vaslui ar fi fost construit doar pentru traficul uşor, fapt contrazis de reprezentanţii Direcţiei Judeţene de Drumuri Iaşi.

Din acest an, drumarii au primit bani de la CJ ca să înfiinţeze un serviciu de mentenanţă care să se ocupe de plombări, schimbarea indicatoarelor, marcaje rutiere, transportul leşurilor de pe marginea celor 1.000 de kilometri de drumuri judeţene. Însă, cel mai probabil, acest serviciu de mentenanţă nu va fi operaţional în acest an.

În urmă cu un an, am fost pe acest drum şi am făcut un reportaj despre gropile din asfalt: atunci erau cratere în mai multe zone, dar cu preponderenţă prin pădurea Bordea. De asemenea, porţiuni întregi de stradă din zona curbelor din Bordea o "luaseră la vale".

Tot atunci, de la intersecţia care duce spre Hadâmbu, către Bordea, erau găuri numeroase şi adânci. Zilele trecute, ne-am decis să mergem iar pe acest drum, însă de data aceasta nu singuri: am chemat cu noi un consilier judeţean, Adrian Acostoaiei (FOTO), cu activitate axată pe infrastructura rutieră.

Acesta a propus în CJ înfiinţarea serviciului de mentenanţă a Direcţiei de Drumuri Judeţene încă de anul trecut şi abia anul acesta a reuşit să impună proiectul. De îndată ce am ieşit din CUG spre Horpaz, am observat coloane întregi de autovehicule grele care se îndreptau către municipiu.

Nu am văzut niciun indicator de interzicere a camioanelor. După ce am trecut de localitatea Dumbrava, au început să apară găuri mici în asfalt şi porţiuni fărâmiţate. În curbele din pădurea de la Bordea, ne-am pus mâinile în cap: parapetele metalice erau ruginite, altele căzute, porţiuni mari de stradă fărâmiţată şi găurită. În ultima curbă de la Bordea, parapetele erau aruncate pe marginea străzii.

Cel mai probabil, astă iarnă parapetele au fost dărâmate de maşinile scăpate de sub control, din cauza poleiului. "De asta am propus înfiinţarea acestui serviciu de mentenanţă. Va avea în atribuţii şi repararea acestor parapete metalice", a comentat Acostoaiei.

"Gaura din asfalt nu avem cum să o peticim deoarece este frig"

Am constatat cu uimire că orice parapet metalic din zonă era ruginit de parcă ar fi fost montat după al Doilea Război Mondial. Alte parapete erau căzute pur şi simplu. La ieşirea din Bordea spre Grajduri, într-o curbă, un indicator care avertiza o curbă periculoasă era căzut la pământ.

"Vedeţi, nu are cine să ridice acest indicator. Va sta ceva timp aici în această poziţie. Muncitorii de la mentenanţă ar fi trebuit să facă acest lucru", a adăugat consilierul judeţean. Nu departe, într-o altă curbă, rigola din beton care asigură scurgerea apei pluviale era distrusă cu totul, şi plină cu iarbă deasă.

"Cireaşa de pe tort" a fost, însă, în timp ce urcam spre Grajduri: o gaură uriaşă se căsca în faţa noastră, iar rigola de pe margini era făcută praf, la propriu. "Gaura din asfalt nu avem cum să o peticim deoarece este frig. Aşteptăm un pic de căldură", ne-a spus ieri Ciprian Ciucan, directorul de la Drumuri Judeţene Iaşi.

Proiectul de modernizare a DJ 248 Iaşi – Vaslui a fost întocmit în 2008, iar la acea dată se prevedea ranforsarea structurii existente cu două straturi din beton asfaltic şi unul de piatră spartă peste cel din balast existent, amenajarea rigolelor de scurgere a apelor, curăţarea şi decolmatarea podeţelor.

Lucrările au fost scoase la licitaţie în 2011, iar contractul a fost adjudecat de firma vasluiană Transmir SRL Murgeni, contra sumei de 38,9 milioane lei. Lucrările s-au finalizat spre sfârşitul lui 2013. După ce asfaltul a început să se distrugă, CJ Iaşi a cerut explicaţii de la firma Transmir apoi au dat-o în judecată.

În timpul procesului, reprezentanţii firmei Transmir a precizat că "faianţarea" asfaltului, fisurile longitudinale, gropile şi denivelările au apărut din cauza traficului greu şi a lipsei unor straturi de rezistenţă corespunzătoare şi că executase fix proiectul ce-i fusese încredinţat, care nu prevedea structură de rezistenţă pentru trafic greu, şi nu putea fi arătată ca fiind responsabilă de deficienţele acestuia.

Cei de la CJ Iaşi nu au fost mulţumiţi de răspunsul firmei.

"A existat o amplă corespondenţă cu reclamanta, prin care i s-a solicitat a remedia deficienţele apărute, dar aceasta nu s-a conformat, motiv pentru care, în prezent, drumul se prezintă în stare proastă. Reclamanta nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale, nu a convocat nici un reprezentant al său în perioada de garanţie, nu a furnizat nici un document pentru calitatea materialelor folosite, astfel încât majoritatea lucrărilor efectuate au cedat. Nu au fost efectuate operaţiuni de amorsare a suprafeţelor frezate, au fost executate lucrări iarna, când carosabilul era acoperit cu zăpadă, materialul rezultat în urma frezării suprafeţelor a fost aruncat în şanţurile adiacente drumului, blocând scurgerea apelor", au arătat oficialii CJ.

Şeful Direcţiei Drumurilor Judeţene spune că drumul poate fi folosit de către camioane, că nu există niciun drum doar pentru trafic uşor.

"Nu este adevărat ce spun ce de la firma Transmir, drumul spre Ciurea poate fi operat de către autovehiculele care au cel puţin 7,5 tone pe osie. Proiectul iniţial trebuia făcut un pic mai bine, părerea mea. Drumul nu îl putem reface acum deoarece nu avem bani, însă o să încercăm să luăm finanţare prin programe. Anul acesta avem bani să îl peticim", ne-a spus Ciprian Ciucan.

"Nu pot angaja muncitorii deoarece nu au ce face"

Serviciul de mentenanţă care a fost inclus în bugetul din acest an ar trebui ca să se doteze şi să facă angajări.

"Am prevăzut angajarea a 7 oameni, dintre care unul să fie şef de echipă. De asemenea, am alocat aproape 500.000 lei pentru achiziţionarea unei autobasculante noi, remorcă echipată pentru semnalizare rutieră, generator electric pentru aparatul de sudură, maşină de tăiat betonul, motoferăstrău, motocoasă, etc. Până în prezent, instituţia trebuia să facă licitaţii pentru lucrări de întreţinere a drumurilor. La anul sau în anii viitori poate vom reşi să facem şi deszăpezirea, să nu mai apelăm la alte firme. Suceava deja ne-a luat-o înainte", a comentat Adrian Acostoaiei.

Directorul Drumurilor Judeţene spune că a iniţiat deja achiziţiile însă procedurile sunt groaie. "Nu pot angaja deja muncitorii deoarece nu au ce face. Am întrebat în stânga şi în dreapta de autobasculantă, toţi ne-au spus că va ajunge anul viitor. Ce să fac cu muncitorii? Până nu vine autobasculanta, nu îi angajăm", a spus şi Ciucan, directorul instituţiei. 

Comentarii