Incompetenţă sau nepăsare? Trei proiecte importante pentru Iaşi au îngheţat în plină vară

joi, 23 iulie 2020, 01:50
3 MIN
 Incompetenţă sau nepăsare? Trei proiecte importante pentru Iaşi au îngheţat în plină vară

Două licitaţii pentru atribuirea contractelor de modernizare/construire a unor artere rutiere importante pentru ieşeni sunt în aşteptare de aproximativ un an pe platforma electronică de achiziţii publice. Una dintre ele vizează celebrul tronson 3 al Centurii ocolitoare a municipiului Iaşi. Licitaţia a fost lansată pe 27 iunie 2019, de la o valoare estimată de 126,9 milioane de lei, dar este suspendată pe termen nedefinit.

„Varianta de Ocolire a Municipiului Iaşi – Etapa I – Varianta Sud – Obiect 3 – Varianta trafic greu, Sector km 19 plus 690 (Selgros) – km 26 plus 460 (DN28)”, cum se numeşte oficial proiectul, aşteaptă ca Primăria Iaşi să se hotărască asupra estimării costurilor de mutare a celor aproximativ 200 de stâlpi de pe marginea bulevardului Poitiers, în tot mai ipotetica perspectivă a extinderii lui de la 4 la 6 benzi.

„Noi nu suntem titulari de proiect. Susţinem acest proiect, că vom devia utilităţile care trebuiesc deviate, că suntem partenerii loiali ai proiectului şoselei de centură”, declara primarul Mihai Chirica în urmă cu aproape un an. Dacă despre studiul promis nu s-a mai auzit nimic, primarul devenit între timp liberal a anunţat luna trecută că a trimis o adresă către Ministerele Transporturilor şi Fondurilor Europene prin care „ne-am arătat intenţia de a prelua tronsonul Miroslava – Nicolina (pentru trafic uşor, n.r.) şi tronsonul Poitiers – Trei Fântâni”.Citește AICI

Reevaluarea atribuirii unui contract durează mai mult decât licitaţia

Nici în judeţ, lucrurile nu sunt roz peste tot. În ciuda dării în exploatare a mai multor segmente de drum judeţean modernizate, un tronson care face parte dintr-o viitoare rută alternativă la drumul spre Paşcani-Suceava (gâtuit în Podu Iloaiei şi Tg. Frumos, respectiv denivelat între Tg. Frumos şi Paşcani) aşteaptă în continuare soluţionarea unei contestaţii. Este vorba despre Lotul 3 al Axei Iaşi-Suceava, singurul pe care nu se lucrează în acest moment. 

Amintim că atribuirea acestui lot, la sfârşitul anului trecut, către o asociere de firme din sudul ţării, a fost contestată de proprietarii unei societăţi ieşene de drumuri. Ultimul termen de reluare a procedurii de atribuire anunţat pe platforma electronică de achiziţii publice a expirat de o săptămână, odată cu durata impusă de valabilitate a ofertelor. Trei candidaţi se înscriseseră pentru cele 90 de milioane puse în joc în schimbul modernizării a 40 km de drum judeţean. De remarcat că procedura de licitaţie a durat doar patru luni, însă de la contestarea atribuirii contractului pe Lotul 3 au trecut mai bine de şapte luni.

Autostrada fără început şi fără sfârşit

În fine, la capitolul promisiuni, ar urma ca până la sfârşitul acestei veri să fie reluată licitaţia pentru atribuirea contractului de realizare a studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic pe tronsonul de autostradă de la Prut (inclusiv podul) până la Tg. Neamţ. Licitaţia precedentă, de atribuire a contractului de execuţie doar pe porţiunea Iaşi – intersecţia cu E85 (61 km), în valoare estimată de un miliard de euro prin parteneriat public privat, a fost anulată la începutul anului, deşi se înregistraseră patru oferte.

Nici pe celălalt segment al viitoarei autostrăzi lucrurile nu merg bine. Pe tronsonul Tg. Mureş – Tg. Neamţ, cel mai dificil pentru că traversează Carpaţii, se înregistrează deja întârzieri în realizarea investigaţiilor geotehnice. Amintim că contractul de refacere a studiului de fezabilitate a fost semnat la Iaşi pe 9 mai 2019, lucrările au început în iulie şi ar trebui să se încheie la sfârşitul acestui an. „Termenul de predare va fi prelungit cu cel puţin şase luni”, a constatat Adrian Covăsnianu, vicepreşedinte al asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă” şi consilier onorific al ministrului Transporturilor. Vor fi aplicate penalităţi pentru depăşirea termenului din contract, a adăugat el.

Comentarii