Inginerul Dorian Geba, restauratorul de aur de la RATP, a murit

miercuri, 29 ianuarie 2020, 13:12
4 MIN
 Inginerul Dorian Geba, restauratorul de aur de la RATP, a murit

Dorian Geba, inginerul care a restaurat 18 tramvaie vechi la RATP, actualul CTP Iaşi a murit în dimineaţa zilei de 27 ianuarie. Inginerul era arhicunoscut în Iaşi pentru pasiunea sa pentru tramvaie. Dorian Geba va fi înmormântat sâmbătă, la ora 12, la cimitirul Eternitatea.

Inginerul s-a pensionat la sfârşitul anului 2012, iar Compartimentul Restaurare din cadrul fostului RATP a fost închis în 2014 , din lipsă de activitate. Sub coordonarea acestuia, la RATP au fost recondiţionate 18 tramvaie. Inginerul Dorian Geba se pensionase dar rămşsese pasionat în continuare de tramvaiele vechi, dar şi de istoria veche a Iaşului. Tot el deţinea şi o colecţie impresionantă de bilete de tramvai, dintre care cele mai vechi sunt din anii '20. „În cei 14 ani în care am alcătuit echipa de restauratori, am reabilitat 18 tramvaie. În 1999 am făcut tramvaiele 1 şi 2, primul fiind de transport călători, care circulă şi în prezent pe străzile Iaşului, iar celălalt, tramvaiul de măturat zăpada, există şi în prezent în depoul RATP. În depou mai existau două tramvaie cu perii rotative metalice care mai păstrau aproape jumătate din piesele originale de la începutul secoului XX, şi s-a luat hotărârea de a fi restaurat un tramvai de acest tip. Cele două tramvaie sunt tip AEG“, a precizat în anul 2014, jurnaliştilor Ziarul de Iaşi, inginerul Dorian Geba.

Prin modernizarea tramvaielor de epocă, inginerul spunea că s-au băgat în vistieria regiei mulţi bani, avându-se în vedere pierderile dezastruoase ale regiei din ultimii ani. Numai că inginerul s-a pensionat în anul 2012. Şi nu după mult timp compartimentul a fost desfiinţat, din motive ştiute numai de conducerea regiei.

Odată cu pensionarea inginerului Dorian Geba, care se ocupa de restaurări, a „murit“ şi activitatea compartimentului. Chiar dacă activitatea de restaurare putea continua şi se puteau face eforturi pentru a prinde contracte cu alţi doritori, compartimentul a fost desfiinţat. Culmea, faima reabilitărilor care erau făcute de inginer şi echipa lui a ajuns şi în presa internaţională. Ieşenii au ajuns să fie renumiţi pentru că lucrau la restaurări cu unelte vechi, în condiţiile în care tramvaiele trebuiau verificate de două comisii. „Tramvaiele au fost testate de două comisii, una care verifica autenticitatea istorică, iar a doua, gradul de siguranţă în exploatare. Pentru ca să treacă de prima comisie, la restaurare a trebuit să fie folosite unelte, maşini şi metode datând pe cât posibil din perioada de construcţie a tramvaielor. La RATP s-au păstrat unelte şi maşini în stare perfectă de funcţionare, de la începutul secolului XX. Este vorba despre maşini fabricate de Fleck Sohne, Krupp Grusonwerk AG şi Maschienen und Werkzeuge Herman Lembeke. Este vorba despre o presă pentru demontat roţile de pe osii, o forjă, o maşină de rindeluit, un fierăstrău circular cu bandă, un polizor, un strung cu batiu de lemn şi o maşină de bobinat bumbacul în două straturi pentru izolarea sârmelor de cupru“,  ne preciza în anul 2014 inginerul Geba.

Reabilitări fără nicio schiţă la îndemână

Metodele prin care inginerul Geba a reuşit să reabiliteze vagoanele de tramvai austriece au fost impresionante, ţinând cont că pentru multe dintre tramvaie nu a avut schiţe sau proiecte. Acest lucru a fost scos în evidenţă şi de presa internaţională, care a descris pe larg cum inginerul şi echipa de restaurare din Iaşi au lucrat. „Dificultatea consta în faptul că existau doar fotografii, şi a trebuit să refacem proiecte la multe piese şi apoi să le producem. Am făcut măsurători chiar la fotografii de epocă, apoi am trecut la execuţie. De exemplu, pentru reproducerea exactă a stemei Iaşului din urmă cu 100 de ani, am realizat un mulaj al unei steme aflate pe un stâlp datând din acea perioadă, aflat în curtea Spitalului „Sfântul Spiridon“. Este unul dintre singurii stâlpi din Iaşi existenţi care au fost construiţi înainte de anul 1900“, explica inginerul. Acesta deţinea şi o colecţie impresioantă de bilete de tramvai, iar cel mai vechi datează din 1920. „Mai am un abonament din Oradea, care datează din 1924, care a fost al unui anume căpitan Dodoiu. De asemenea, am încă 500 de bilete de tramvai din perioada interbelică: din Viena, Munchen, Marsilia, Paris, Napoli, Verona, chiar şi din Constantinopol“, a mai spus el. Geba spunea că, în trecut a lucrat şi la fosta fabrică Nicolina, în prezent dărâmată cărămidă cu cărămidă. „Am fost şef al Secţiei Boghiuri. Apoi, din 1994 şi până în 2012, adică 18 ani, am lucrat la regia ieşeană de tramvaie. Pasiunea mea au rămas tramvaiele, şi vor rămâne în continuare“, spunea el. Dumnezeu să îl odihnească în pace! (Andrei DÎSCA)

Comentarii