La coadă, fără distanţare socială, pentru testarea COVID-19

Laboratorul Praxis, reclamat la DSP: testare COVID în buluceală cu virusul în spate

joi, 28 mai 2020, 01:50
5 MIN
 Laboratorul Praxis, reclamat la DSP: testare  COVID în buluceală cu virusul în spate

Un ieşean reclamă că la punctul de recoltare al laboratorului privat de analize Praxis din Tătăraşi există în fiecare zi şansa să se nască un nou focar de coronavirus. Bărbatul a mers în cursul zilei de ieri, 26 mai, alături de soţia sa, pentru a îi fi recoltată acesteia o probă în vederea determinării prezenţei noului coronavirus în sânge. Acesta a explicat, pentru „Ziarul de Iaşi“ că, fiind însărcinată soţia sa, a încercat să ajungă cât mai devreme la laborator, pentru a evita aglomeraţia, fiind la 06.30 deja în curtea interioară, în condiţiile în care programul ar trebui să înceapă la ora 07.00.

„Când am ajuns erau deja o coadă foarte mare, erau câteva zeci de persoane. Nici nu au început programul la 7, ci pe la 07.20. Nu, nu s-a putut respecta nicio distanţare socială, nu există posibilitatea de a face o programare, deşi ar trebui 5-10 minute pentru fiecare pacient, ca să vină toată lumea la ora respectivă. Ar trebui să existe şi o impunere a distanţării sociale astfel încât pacienţii să nu se întâlnească cu zecile“, a spus bărbatul pentru „Ziarul de Iaşi“. El a precizat că a depus şi o plângere către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, filiala Iaşi, pe care a trimis-o şi către Direcţia de Sănătate Publică Iaşi, fiindcă a remarcat la faţa locului mai multe nereguli, pe care le-a enumerat şi în plângere. În aceasta a precizat că, din punctul său de vedere, serviciile oferite de laborator „sunt un pericol pentru sănătatea pacienţilor“.

„Laboratoarele sunt de la început înghesuite într-un gang insalubru sub o copertină ruginită care stă să cadă în capul pacienţilor care aşteaptă. Lipsa oricărei posibilităţi de programare accentuează şi mai mult pericolul, formându-se astfel cozi foarte mari încă de dimineaţă. Birourile de la recepţie sunt pline de praf şi mizerii, semn că nu au fost şterse de foarte, foarte mult timp, deşi ar fi trebuit dezinfectate şi curăţate pentru a stopa posibilitatea răspândirii virusului de la un pacient la altul“, a descris ieşeanul în plângerea sa. El a mai sesizat şi un alt aspect cu privire la personalul de la laborator.

În plângere, tânărul spune că persoana care recoltează analizele este echipată într-un combinezon de protecţie şi are toate echipamentele necesare, dar că „intră şi iese afară din cabinet destul de des“ şi că nu îşi sterilizează mănuşile sau instrumentele folosite în ciuda faptului că lucrează cu mai mulţi pacienţi care vin acolo tocmai pentru a vedea dacă sunt sau nu infectaţi cu virusul COVID-19. „Acest lucru este extrem de grav şi periculos, mai ales că aglomeraţia se formează exact în faţa uşii, unde funcţionează principiul care prinde, intră. Noi am reuşit să intrăm pe la 07.40, am fost lăsaţi şi de ceilalţi pacienţi mai ales în contextul în care soţia este însărcinată“, a mai explicat bărbatul pentru „Ziarul de Iaşi“.

„Nu există să se folosească aceeaşi pereche de mănuşi“

Cristina Hristodorescu, administrator al companiei Praxis Medical SRL, a declarat pentru „Ziarul de Iaşi“ că neagă ferm toate acuzaţiile şi a explicat că a încercat să creeze circuite astfel încât să reducă la minimum riscurile pentru cei care vin să se testeze în regim privat. Administratorul a explicat că cei care vin să li se recolteze sânge pentru analize nu merg în acelaşi punct cu persoanele care vin pentru testarea COVID-19, pentru care e folosit un centru special. Acesta este nebulizat şi decontaminat de cel puţin trei ori într-o singură zi, având inclusiv o lampă cu ultraviolete în holul de aşteptare care porneşte automat în fiecare dimineaţă la ora 06.00.

Cristina Hristodorescu a mai spus şi că protocolul pe care trebuie să le respecte cele două angajate de la recoltare prevede că, peste combinezon, vizieră, mască şi mănuşi lungi să mai poarte o pereche de mănuşi de unică folosinţă, pe care le aruncă după fiecare pacient a cărui probă este recoltată. „Problema este că atunci când vin oameni mulţi este foarte greu să păstreze distanţa dacă nu impun ei asta. E greu să educi omul, să îi spui să păstreze distanţa, ar trebui să existe o coadă amenajată, dar nu am personal pe care să îl ţin permanent în curte să facă asta, să le spună oamenilor să stea la doi metri, cum nici în curtea unui supermarket nu stă un angajat să facă asta“, a declarat Cristina Hristodorescu.

Administratorul a precizat că există două intrări în curtea respectivă şi că toţi pacienţii care sunt primiţi în interior poartă mască, dar că accesul în sala de aşteptare se face doar pentru un singur pacient, care poate fi însoţit de familie. Aceasta a admis că există posibilitatea ca angajaţii să mai iasă în curte să vadă cine e acolo, ce nevoi sunt, cum sunt prioritizaţi pacienţii care vin în regim privat etc., dar a accentuat asupra faptului că după interacţiunea cu fiecare pacient, asistenta îşi schimbă mănuşile. „Am două asistente echipate complet în interior, unde nu are acces decât o singură persoană sau dacă sunt familii intră împreună în interior. Acolo încalţă papuci de unică folosinţă, pentru a nu fi riscul să aducă în interior praf contaminat. Nu există să se folosească aceeaşi pereche de mănuşi, doar în ultimele două zile am consumat 10 cutii de mănuşi de aceeaşi dimensiune“, a conchis Cristina Hristodorescu.

Protecţia Consumatorilor a direcţionat sesizarea către DSP

Direcţia de Sănătate Publică nu procesase ieri, până la închiderea ediţiei, cererea trimisă de tânăr pentru a îi oferi un număr de înregistrare, însă reprezentanţii acesteia au spus că o vor analiza în momentul în care va ajunge la rând. De cealaltă parte, reprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Iaşi au precizat că în starea de alertă nu mai au atribuţii de control pe astfel de speţe.

Aceştia au confirmat primirea plângerii respective pe email şi au punctat faptul că o vor direcţiona către Direcţia de Sănătate Publică. „Pe ordonanţele militare am avut şi noi competenţe, am efectuate controale, am dat şi amenzi cu privire la păstrarea distanţei sociale, purtarea măştilor, semnalizarea corespunzătoare a acestor măsuri în locuri vizibile. Dar sub incidenţa legii cu privire la starea de alertă aceste atribuţii sunt preluate de către DSP-uri, Ministerul Afacerilor Interne şi Jandarmerie“, a declarat Florin Onofrei, comisarul şef al Protecţiei Consumatorului Iaşi. 

Comentarii