Modernizarea drumurilor din judeţ, o strategie de adormit ieşenii?

joi, 24 iunie 2021, 01:50
3 MIN
 Modernizarea drumurilor din judeţ, o strategie de adormit ieşenii?

Niciun orizont de timp nu însoţeşte lista drumurilor care ar urma să fie modernizate, şi nicio sursă de finanţare nu este precizată clar. Totuşi, aleşii judeţeni au votat-o ieri în unanimitate.

 

Strategia modernizării infrastructurii rutiere a judeţului a trecut ieri prin plenul şedinţei de plen a CJ ca prin brânză. Prezentată la sfârşitul săptămânii trecute în conferinţă de presă de conducerea judeţului, strategia – de fapt, un program al intervenţiilor pe drumurile judeţene rămase de modernizat – a fost lăudată de toţi cei prezenţi, care au şi adoptat-o în unanimitate.

Priviti aici cum arata unele drumuri judete

Planul însă este mai degrabă unul cadru, fără o limită de timp clară pentru realizarea lui. Vârful de lance este dublarea lăţimii carosabilului între ieşirea din Iaşi spre Lunca Cetăţuii, până la intersecţia cu Şoseaua de Centură. Vor fi patru benzi pe o distanţă de 3,3 km, după care drumul spre Vaslui continuă cu o bandă pe sens, la fel ca varianta ocolitoare prin Miroslava către DN 28. Deşi nici pentru aceşti 3,3 km nu există un orizont de timp, alte sectoare de drum cuprinse în lista Strategiei sunt şi mai îndepărtate. De exemplu, din Axa rutieră Iaşi – Suceava, de la Potângeni vor fi făcuţi 6 km de drum spre Româneşti. De aici, drumul spre Podu Iloaiei (DJ 282D) a fost asfaltat anul trecut, însă legătura nu va oferi niciun avantaj în blocajele de la Podu Iloaiei.

Dacă DJ 248D, care ar lega Ciurea de Bârnova şi, prin Pietrărie, de DN 24 şi, mai departe, de Tomeşti, are finanţare promisă doar pentru realizarea documentaţiei, alţi 4 km de drum, între Breazu (DJ 282) şi DN 24/E 58 (între Cârlig şi Vânători/Vulturi) nu au nici atât.

Un sector de drum altminteri pitoresc, de la Băiceni la Coasta Măgurii, pavat în extravilan cu piatră cubică, va fi şi el modernizat. În schimb, 2 km din mijlocul unui sector de drum modernizat de la un capăt la altul rămân impracticabili. Astfel, dacă de la Ruginoasa până la Kogălniceni (DJ 280D) şi apoi de la Alexandru Ioan Cuza până în drumul naţional DN 28 (DJ 207M) asfaltul e ca-n palmă, între ele este jale: cei 2 km de pământ cu gropi se fac în 20 de minute cu maşina personală. E adevărat că CJ a alocat câteva basculante de piatră spartă pentru acest segment în anul în curs, lucru care însă nu salvează obrazul administraţiei judeţului.

În fine, deşi ieri au curs laude în plenul CJ la adresa administraţiei Căilor Ferate, nu s-a spus o vorbă despre trecerile la nivel, adevărate probe de teren accidentat pentru toate autovehiculele, fie că sunt pe drum judeţean, naţional („european”) sau comunal.

„Pentru implementarea Strategiei de modernizare şi reabilitare a infrastructurii rutiere a judeţului Iaşi estimăm un cost total al investiţiilor de circa 290 milioane de euro, bani ce vor fi asiguraţi din bugetul Consiliului Judeţean, bugetul de stat şi din finanţare extern”, se menţionează sec în proiectul de hotărâre adoptat ieri.

 

 

Comentarii