Pasajele din Podu Roş s-au înecat la Apele Române. Mai este vreo soluţie?

joi, 04 iulie 2019, 01:50
3 MIN
 Pasajele din Podu Roş s-au înecat la Apele Române. Mai este vreo soluţie?

Supratraversările proiectate de Primărie de-a lungul Bahluiului ar urma să aibă puncte de sprijin în albia râului, regularizată la începutul deceniului cu fonduri europene. Din acest motiv, vom mai aştepta o vreme unele avize: un expert specializat trebuie să se pronunţe asupra impactului construirii pasajelor asupra rezultatelor proiectului finalizat în anul 2013.

După ce s-au pierdut luni bune la Direcţia Judeţeană pentru Cultură, pe motiv că proiectul obturează priveliştea centrului oraşului dinspre zona Podu Roş, pasajele supraterane pe care Primăria vrea să le construiască în intersecţia menţionată au „naufragiat“ la Apele Române. Amintim că proiectul prin care se speră că cea mai mare intersecţie din Iaşi va fi degrevată de traficul de-a lungul Bahluiului a fost blocat timp de un an, până în aprilie, la DJC. Dar în „colecţia“ de avize necesare viitoarei construcţii trebuie să fie şi cel al Administraţiei Naţionale Apele Române, respectiv al Administraţiei Bazinale de Apă Prut-Bârlad, unde sunt incluse şi râurile care traversează oraşul. „Cei de la Apele Române vor tot felul de hârtii ca să ne lase să facem punctele de sprijin în albia Bahluiului, pe motiv că intrăm într-un proiect european“, ne-a declarat viceprimarul Radu Botez. Lucrările de regularizare a albiei au fost încheiate la sfârşitul lui 2013. Această parte de proiect a costat 31,6 milioane de lei, sumă suportată în proporţie de 82 la sută din fonduri europene în cadrul Axei Prioritare 5 – POS Mediu.

De la ABA Prut-Bârlad am primit confirmarea că proiectantul a depus documentaţia tehnică pe 15 mai anul trecut. „În cazul proiectului menţionat sunt prevăzute elemente constructive şi de infrastructură care urmează a se realiza în albia râului Bahlui, în zona în care au fost realizate lucrările aferente proiectului «Regularizare râu Bahlui în municipiul Iaşi», finanţat din fonduri europene“, se arată în răspunsul primit la redacţie.

De la ABA Prut-Bârlad, documentaţia a fost trimisă la sfârşitul lui iunie 2018 Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, pentru clarificarea unor aspecte tehnice. O lună mai târziu, s-a întors punctul de vedere al Direcţiei Generale Programe Europene – Infrastructură Mare din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, iar, pe 24 august, „Primăria Iaşului a fost informată asupra faptului că, pentru a putea fi stabilite modificările ce pot interveni în natura şi condiţiile de implementare ale proiectului de regularizare a râului Bahlui ori în modul de utilizare a rezultatelor acestuia, va trebui ca Primăria Iaşi să solicite unui expert specializat în implementarea proiectelor cu finanţare din fonduri europene să efectueze o analiză tehnică detaliată asupra impactului lucrărilor aferente obiectivului de investiţii propus ce poate fi exercitat atât pe perioada execuţiei lucrărilor, cât şi după finalizarea acestora, respectiv în perioada de exploatare, asupra rezultatelor proiectului finanţat prin POS Mediu 2007-2013 şi respectiv POIM 2014-2020, rezultatele acestei expertize urmând a fi înaintate spre analiză Unităţii de Implementare a Proiectelor din cadrul A.N. «Apele Române» şi AM POS Mediu/ AM POIM 2014-2020, în scopul exercitării competenţelor instituţionale atribuite“.

După această amănunţită explicaţie a traseului birocratic, conducerea ABA Prut-Bârlad a adăugat că demersurile „pot fi continuate numai după soluţionarea aspectelor tehnico-legale precizate“ şi că „din data de 24.08.2018 până în prezent nu a mai fost depus la ABA Prut-Bârlad niciun document referitor la proiectul menţionat“. 

Comentarii