„Când sunteţi în altă ţară şi un poliţist vă spune să mergeţi cu el, îl urmaţi“

Pilotul nu avea altă opțiune. Ce spun specialiștii ieșeni despre deturnarea avionului Ryanair

luni, 31 mai 2021, 02:00
3 MIN
 Pilotul nu avea altă opțiune. Ce spun specialiștii ieșeni despre deturnarea avionului Ryanair

Experţi în aviaţie ne-au explicat ce alternative avea pilotul care a primit ordin să aterizeze în capitala Belarus.

Deturnarea cursei Ryanair care zbura, duminica trecută, de la Atena la Vilnius (Lituania), încă ridică semne de întrebare, la o săptămână de la incident. Zborul Ryanair 4978 a fost silit să aterizeze în capitala Belarus, Minsk, pe fondul unor informaţii contradictorii privind prezenţa unei bombe la bord. În loc să încheie cursa la Vilnius, aparatul a virat spre Minsk, unde, imediat, forţele de ordine au urcat la bord ca să aresteze doi pasageri. Unul dintre ei, Roman Protasevici (26 de ani), este un cunoscut dizident pe care preşedintele Belarus, Alexandr Lukaşen­ko, liderul autoritar al ţării din 1994 până la alegerile controversate de anul trecut, a ţinut morţiş să-l captureze.

Dar putea pilotul să nu dea curs cererii de a ateriza pe aeroportul din Minsk, chiar dacă era escortat de un avion de vânătoare? Am întrebat câţiva specialişti în aviaţie care erau alternativele pentru pilotul aeronavei în acel moment. Chiar dacă au preferat să rămână anonimi, pe motiv că o investigaţie internaţională este în curs şi că măsurile punitive la adresa regimului totalitar din Belarus sunt în curs de aplicare, explicaţiile pe care ni le-au oferit sunt cât se poate de clare.

Orice stat este suveran în spaţiul său aerian. „Când un aparat este considerat intrus în spaţiul aerian al unei ţări, sta­tul respectiv trimite armata (aviaţia militară, n.r.) şi îl escortează să aterizeze. Dacă avionul respectiv nu se supune, poate fi chiar doborât, fiind văzut ca un pericol“, ne-a explicat un expert în traficul aerian.

Cât priveşte cazul din Belarus, autorităţile locale s-au prevalat de o ameninţare cu bombă, ca să forţeze pilotul să aterizeze. „Oricine ar fi aterizat, nu exista altă variantă. Ca pilot, nu poţi să pui în pericol viaţa pasagerilor“, a subliniat interlocutorul.

El a comparat situaţia cu una simplificată astfel: „Vă aflaţi într-o altă ţară şi vine un poliţist la dumneavoastră şi vă spune că trebuie să-l urmaţi la secţia de poliţie. Nu aveţi altă variantă“, ne-a explicat el, invocând totuşi o variantă preventivă: „Dacă nu-ţi convine ceva în legătură cu spaţiul aerian al unui stat, îl ocoleşti“.

„Nu ştiu ce altceva ar fi putut să facă sau ce altă decizie să ia în momentul în care controlul de trafic i-a spus ce i-a spus“, ne-a declarat reprezentantul unei companii de zbor. El a adăugat că spaţiul aerian european este unul sigur, bazat pe încredere, şi că nu există vreun dubiu atunci când un controlor de trafic transmite instrucţiuni către pilotul unui avion.

Pe de altă parte, şi operatorii de zbor au reguli interne, stabilite în acord cu reglementările internaţionale standard din transportul comercial.

Uniunea Europeană şi mai multe state din lume au instituit un embargo asupra Belarus: avioanele înregistrate în Belarus nu pot să intre în spaţiul aerian comunitar, iar recomandarea de evitare a spaţiului aerian al acestei ţări este respectată de marea majoritate a companiilor de zbor.

Comentarii