Platforma Aeroportului crește adrenalina în CJ. Se lămurește misterul demisiei lui Bulgariu!

joi, 13 august 2020, 02:00
4 MIN
Departe de atenţia opiniei publice, ultimele luni au fost marcate de un du-te-vino de decizii pe muchie, cu legea pe masă. Totul, pentru a putea salva un proiect de 60 de milioane de lei, din care aproape jumătate bani europeni: cel pentru extinderea platformei de parcare a avioanelor. Vorbim, practic, de cel mai mare proiect al Aeroportului din ultimii ani. Chichiţele urbanistice şi legale,combinate cel mai probabil cu necunoaşterea acestora de către conducerea instituţiei, au făcut ca proiectul să fie aproape de rateu. Azi se va lua o decizie posibil salvatoare.

Cea mai mare investiţie la aerogara ieşeană din ultimii cinci ani este, aşa cum am mai relatat, extinderea platformei de parcare a avioanelor şi construirea a două căi de rulare care să o lege de pista de aterizare/ decolare. Proiectul a beneficiat de sprijin financiar european în proporţie de peste 40 la sută din cei aproape 60 de milioane de lei, cât a costat extinderea infrastructurii aeroportuare.

Licitaţia lansată în 2019 a fost atribuită în martie anul acesta asocierii conduse de Strabag. Acum, platforma asigură deja legătura între pista Aeroportului Iaşi şi hangarul uriaş construit de Aerostar Bacău pentru activităţi de reparaţii şi mentenanţă la aeronave de pasageri de tip Boieng 737 şi Airbus 319-320. Investiţia băcăuanilor va începe să funcţioneze chiar de săptămâna viitoare, când este aşteptat primul avion programat pentru reparaţii.

Coridorul finalizat zilele acestea trece prin faţa unei clădiri mai mici, unde a funcţionat Aviaţia Utilitară – societate înfiinţată în 1998, preluată de Consiliul Judeţean în 2004 şi dizolvată în 2014, la trei ani după ce a intrat în insolvenţă. Anul trecut, în iunie, aleşii judeţeni au votat în unanimitate cedarea unei părţi a imobilului, respectiv clădirea principală şi 5.652 mp de teren către Inspectoratul General de Aviaţie. Solicitarea a venit din partea IGA, cu scopul înfiinţării unei staţii SMURD regională.

Proiectul de hotărâre menţionează că o parte din imobil, respectiv teren în suprafaţă de 32.567 mp, va rămâne în administrarea Aeroportului, pentru construirea aici a platformei. Problemele încep de aici: terenul nu a fost dezmembrat, el figurând integral în certificatul de urbanism emis de CJ pe 12 mai anul acesta pentru lucrările la platformă. O autorizaţie de construire a fost emisă imediat, pe 15 mai, şi astfel şantierul a fost deschis. Însă, din iunie 2019, o parte din Aviaţia Utilitară era „dată“ Inspectoratului de Aviaţie, cea ce înseamnă că cele două documente eliberate inclusiv pe numărul cadastral 158454 care semnifică întreg perimetrul fostei societăţi au o problemă de legalitate.

Se pare că tocmai IGA i-a salvat însă pe cei de la CJ şi de la Aeroport de probleme: hotărârea de anul trecut a Consiliului Judeţean prevede că, dacă în termen de un an nu încep construcţii de amenajare, cesiunea va fi anulată. Este ceea ce vor constata consilierii judeţeni în şedinţa CJ de astăzi, când vor decide asupra anulării hotărârii date de ei în iunie 2019, iar cea a mai rămas din Aviaţia Utilitară după construirea platformei va reveni la CJ.

„Hotărârea Consiliului Judeţean laşi nr. 204/26.06.2019 nu a produs efecte juridice şi nu a intrat în circuitul civil“, se arată în proiectul supus dezbaterii astăzi. Atât directorul general al Aeroportului, Cătălin Bulgariu, cât şi preşedintele CJ, Maricel Popa, ne-au declarat că nu sunt niciun fel de probleme în derularea investiţiei la Aeroport.

Surse anonime ne-au precizat însă că de aici a plecat animozitatea dintre cei doi – care s-a lăsat cu redactarea unui act olograf de demisie de către Cătălin Bulgariu, cu două luni în urmă. Proiectul a necesitat două perechi de certificat de urbanism/ autorizaţie de construire. Prima, emisă astă-primăvară de Primăria Iaşi, pentru desfiinţarea unor construcţii existente (o parte din pista veche) şi relocarea unor stâlpi, iar a doua, în mai, de către CJ, pentru construcţia propriu-zisă, inclusiv peste Aviaţia Utilitară.

„Proiectul se întinde pe teritoriul a două unităţi administrativ-teritoriale, Iaşi şi Holboca. În primul caz, autorizaţia de desfiinţare a fost dată de Primăria Iaşi pentru ceea ce se afla pe raza UAT Iaşi. Dar, fiindcă proiectul de construire a platformei are o parte pe teritoriul comunei Holboca, autorizaţia a trebuit să fie emisă de CJ“, ne-a explicat viceprimarul Gabriel Harabagiu.

Practic, investiţia a început pe un domeniu care nu aparţinea în acel moment Consiliului Judeţean, dar care, de astăzi, reintră în administrarea judeţului.

Comentarii