Programul de transport judeţean, adoptat pe repede inainte. 35 de operatori susţin că sunt probleme

joi, 28 iulie 2022, 01:50
5 MIN
 Programul de transport judeţean, adoptat pe repede inainte. 35 de operatori susţin că sunt probleme

Un an de dezbateri pentru acest proiect nu a rezolvat controversele, dar programul a devenit hotărâre şi se va aplica de la începutul lui 2023 pentru următorii 6 ani.

 

Programul de transport public judeţean pe grupe de trasee, care ar urma să fie valabil timp de 6 ani, de la 1 ianuarie până la sfârşitul anului 2028, a fost adoptat ieri de consilierii judeţeni după îndelungi discuţii în plenul CJ. „Programul de transport judeţean a fost făcut varză”, l-a descris Mircea Manolache, deşi a anunţat că nu participă la vot. „Cetăţenii vor trage ponoasele”, a mai spus consilierul care derulează afaceri în domeniul transportului. Manolache a atras atenţia că se suprapun trasee, că vor creşte costurile, dar şi că va fi greu de aplicat de către operatori. Riscăm ca, de la 1 ianuarie, să nu avem operatori care să acopere aceste trasee, a mai spus el.

Preşedintele Costel Alexe a replicat că noul program a fost în dezbatere „de un an de zile” şi că „plenul CJ votează în beneficiul ieşenilor, nu a unor operatori”. El a motivat că s-a ţinut cont de observaţiile făcute de operatorii de transport şi că primarii ar fi fost de acord cu tot conţinutul celor aproape 200 de pagini ale regulamentului.

Sunt multe suprapuneri, i-a reproşat şi consilierul PSD Lorin Urcaciu, care a mai semnalat lipsa unor staţii intermediare pe traseul Hârlău-Tg. Frumos. Vicepreşedintele Marius Dangă i-a răspuns că cineva care va câştiga o grupă de trasee îşi va gestiona resursele mai eficient. „Noi am realizat grupele în aşa fel încât să cuprindem toate traseele, şi cele «suculente», şi cele slabe”, a prezentat el ideea împărţirii lor în 11 grupe.

Şeful CJ a venit şi el cu o sugestie, în afara proiectului de hotărâre: „Să înţeleagă operatorii că, dacă se vor asocia, vor fi mai puternici. Noi nu avem această cultură în judeţul nostru”, a spus Alexe, dând exemplul Grupurilor de Acţiune Locală în care s-au reunit primăriile din diferite zone ca să deruleze anumite proiecte.

Capete neamenajate de traseu

Din grupul USR, Etienne Ignat a remarcat că toate capetele curselor spre Iaşi vor fi la marginea municipiului, unde nu e amenajat nimic. „În ce condiţii îi primim pe toţi aceşti cetăţeni care vin la Iaşi?”, a întrebat el.

Ignat a mai spus că nu există studii de trafic care să arate cât de eficiente sunt aceste trasee. Vicele Dangă a răspuns că studiul este opţional, dar a dat vina pe Maricel Popa, care putea să îl fi făcut în 2019. Următorii ani au fost pandemici, „în care toate lumea a stat acasă”, astfel că nu ar fi fost relevanţi.

Marius Dangă a admis că nu toate staţiile respectă cerinţele de confort. „Am discutat asta cu Primăria Municipiului Iaşi. Şi-au asumat asta şi au în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă aceste hub-uri de transbordare. Am stabilit cu ei că, imediat ce vom aproba Programul de Transport Judeţean, ei vor face minime amenajări pentru pregătirea acelor zone, urmând să aibă şi investiţiile presupuse pentru o astfel de infrastructură”, a precizat el.

La rândul lui, Cristian Stanciu, de la PSD, a anunţat că aleşii grupului pe care îl conduce nu participă la vot. „Avem pe masă un memoriu de la 35 de transportatori. Câţi ar trebuie să fie, 100?”, a spus el, menţionând că discuţiile au debutat cu idei preconcepute şi prea puţine „abateri” au fost permise pe parcurs. Deşi aţi făcut un progres, paşii nu au fost pentru soluţionarea problemelor ridicate de operatori, a mai spus el.

La finalul dezbaterilor, a intervenit şi cel mai nou dintre consilieri, Cătălin Timofciuc, revenit în plenul CJ pe locul lăsat vacant de Răzvan Avram, fostul director al ABA Prut Bârlad, care a demisionat după al doilea dosar penal deschis pe numele său. Timofciuc a propus să fie lăsat să vorbească unul dintre operatorii de transport aflaţi în sală. Cum propunerea a fost ignorată, Timofciuc s-a abţinut de la vot. Proiectul a trecut însă, cu 19 voturi «pentru», ale celorlalţi colegi liberali ai săi şi ale celor de la PMP.

„Oricât ne-am fi întâlnit, nu puteam mulţumi pe toată lumea”, a conchis liderul acestora din urmă. De altfel, Marian Uscatu anticipase încă din toiul dezbaterilor că oricum va fi votat acest program „muncit”. El a admis că transportatorii sunt nemulţumiţi, dar a motivat că „noi trebuie să ne încadrăm într-un program”, pentru că aşa spune legea.

Se desfiinţează staţiile impovizate din Iaşi? „Nu ar trebui să-i chinuim şi mai mult pe cei care vin din judeţ”

L-am întrebat după şedinţa CJ pe primarul Mihai Chirica dacă adoptarea Programului de transport nu implică desfiinţarea unor autogări improvizate, precum cea din parcarea Kaufland Nicolina sau cea de pe Str. Silvestru, de lângă Pasajul Alexandru cel Bun. Amintim că programul curselor judeţene prevede că, la Iaşi, capetele traseelor vor fi ieşirile din Iaşi, adică Rond Canta, Rond Ţuţora (singurul amenajat), Rond Agronomie, Rond CUG etc. „Părerea mea este că nu ar trebui să-i chinuim şi mai mult pe cei care vin din judeţ”, dar că modelul din parcarea Metro ar putea fi dus şi în zona altor supermarketuri, ne-a mai spus primarul Iaşului.

Cititi si: Iaşul va prelua de la Bârnova şi Leţcani 15 km de drum. Consilierii judeţeni merg la Scobinţi să adopte 31 de proiecte de hotărâre

Cititi si: Autobuzele din comune nu vor mai avea voie decât până la marginea oraşului: ce spun primarii?

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii