Un plan ambiţios la Guvern

Se simte că avem la Transporturi un ieșean interesat de oraș: dezbatere cu Centura de Est

luni, 18 ianuarie 2021, 03:02
3 MIN

Încă un proiect interesant destinat Iaşului, în dezbatere după bretelele din vest: Varianta Ocolitoare Iaşi-Est. Propunerea iniţiată de Adrian Covăsnianu astă-toamnă începe să prindă contur acum când liderul "Moldova vrea autostradă" a ajuns în Guvern, ministru secretar de stat la Transporturi. Traseul ar urma să lege viitoarea A8, după Ungheni, de DN 28 după Tomeşti şi de DN 24 la Schitu Duca. Scopul: scoaterea traficului greu din municipiu.

 

Începutul de an readuce în atenţie necesitatea rezolvării problemelor de trafic care ţin municipiul Iaşi prizonier în ambuteiaje şi poluare. După ideile privind prelungirea variantei de trafic uşor de la Uricani spre Leţcani, respectiv a construirii unui drum de ocolire a oraşului Podu Iloaiei, Adrian Covăsnianu aminteşte propunerea sa de realizare a unei centuri în estul municipiului. Vicepreşedintele asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”, numit între timp secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a lansat, anul trecut, ideea legării drumurilor naţionale care intră în municipiu dinspre sud (DN 24 Vaslui-Iaşi) şi dinspre est (DN 28 Huşi-Albiţa-Iaşi) de traseul A8.

Amintim că studiul de fezabilitate pentru tronsonul dintre Ungheni şi Tg. Neamţ al autostrăzii este subiectul unei licitaţii care a ajuns în etapa (prelungită) a evaluării tehnice şi financiare a ofertelor depuse. SF-ul va studia şi asigurarea legăturii cu Aeroportul Iaşi şi cu viitorul Spital Regional de Urgenţă. Dacă această legătură va pleca dintr-un punct din nordul municipiului, breteaua către cele două drumuri naţionale va avea capătul în apropierea podului care va fi construit peste Prut. Din nodul cu A8, varianta ocolitoare Est propusă de Covăsnianu coboară spre Ţuţora, puncte de intersecţie cu DJ 249 şi 249E. De la Ţuţora, va continua spre Osoi, unde se va suprapune pe o lungime de aproximativ 5 km cu DN 28. În fine, înainte de Costuleni, un ultim segment de drum care trebuie construit de la zero va duce varianta ocolitoare est în DN 24, între localităţile Schitu Duca şi Poiana.

Avantaje şi costuri

„Propunerea îşi doreşte să elimine traficul greu de pe şoseaua Bucium şi Calea Chişinăului printr-o relaţie nouă, la profil de drum naţional, cu intersecţii denivelate şi noduri corespunzătoare”, afirmă Adrian Covăsnianu. Dincolo de faptul că ocoleşte toate localităţile între Ungheni şi Schitu Duca, traseul nu trece prin nicio arie protejată, remarcă el. Liderul asociaţiei proautostradă admite că vor fi mai multe impedimente de ordin birocratic, din cauza unor investiţii economice, a terenurilor unde s-au făcut îmbunătăţiri funciare, dar şi a Planurilor Urbanistice Generale actualizate deja. De altfel, mai toate drumurile judeţene din zonă sunt în curse de modernizare. DJ 249A, Mânzăteşti-Bosia, care ar urma să fie traversat de noua bretea, este finanţat din fonduri europene, ceea ce îl va face „intangibil” timp de cinci ani de la finalizarea lucrărilor. De altfel, nici Centura Est nu va putea duce nicăieri. Totuşi, variantele ocolitoare pe care le va aduce A8 vor fi realizate primele din tronsonul ieşean al autostrăzii, iar asta înseamnă, câţiva ani. Covăsnianu estimează şi costul acestei bretele lungi de aproximativ 29 km: 58 milioane de euro „fără a lua în calcul lucrările de artă (debleu/ tunel, poduri, viaducte, exproprierile, relocările de utilităţi”, respectiv „minimum 65 de milioane” cu tot cu acestea.

Prima dezbatere, pe Facebook

Cum era de aşteptat, propunerea a fost larg comentată. Astfel, o contrapropunere a pus în discuţie prelungirea DJ 249, drum paralel cu Prutul, până la Bohotin, ocolind astfel curba în 90 de grade de la Cozia şi rampa urmată de pantă accentuată spre Răducăneni. Altfel, între Costuleni şi Poiana (Schitu Duca) există deja un drum comunal care ar putea fi modernizat. După o rundă de discuţii la nivel local şi încă una la Bucureşti, cu cei de la CNAIR, Adrian Covăsnianu a prezentat şi primii paşi de urmat: înfiinţarea unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară (municipiul Iaşi şi comunele Schitu Duca, Costuleni, Comarna, Ţuţora, Holboca, Golăieşti, Tomeşti), iniţierea realizării studiului de fezabilitate (minimum un an, precizează el) după identificarea sursei de finanţare. Pentru acest ultim punct, el propune Ordonanţa de Urgenţă nr. 88 din 27 mai 2020, care prevede printre altele acordarea unui sprijin financiar pentru pregătirea portofoliului de proiecte în domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027. 

Comentarii