Şefii judeţului, cu bagajele la uşă, fac primul pas spre concesionarea activităţii pe Aeroport

vineri, 14 februarie 2020, 02:50
3 MIN
 Şefii judeţului, cu bagajele la uşă, fac primul pas spre concesionarea activităţii pe Aeroport

Consilierii judeţeni vor decide luni asupra realizării unui studiu care să arate dacă e necesar şi oportun ca aerogara să fie dată pe 49 de ani în schimbul modernizării ei. Titlul proiectului pare a anticipa rezultatul: «Studiu de fundamentare a necesităţii şi oportunităţii externalizării activităţii de exploatare şi dezvoltare a R.A. Aeroportul Iaşi»“.

 

Pe final de mandat, actuala conducere a Consiliului Judeţean turează motoarele pentru schimbări de anvergură la Aeroportul Iaşi. După ce a trecut controversatul proiect de concesionare a 7.800 mp de teren între terminalul de pasageri T3 şi clădirea Aviaţiei Utilitare în scopul construirii unui hangar de reparat elicoptere, acum este propusă concesionarea administrării întregii aerogări. Este vorba de proiectul anunţat la sfârşitul toamnei trecute, după ce actualul preşedinte al Consiliului Judeţean s-a întors fascinat dintr-o vizită pe care a efectuat-o în Emiratele Arabe Unite la invitaţia unei companii aeronautice locale.

Aşa cum am relatat la momentul respectiv, Abu Dhabi Airports, compania respectivă, este interesată să preia în concesiune aeroporturi inclusiv din România, pe care promite să le dezvolte construind nu doar infrastructură specifică, dar şi alte facilităţi. O prezentare făcută în decembrie de către intermediarii angajaţi pentru România menţiona investiţii care pornesc de la 286 de milioane de euro şi ajung la un miliard şi jumătate, într-un orizont de timp de 10 ani. Practic, un mic oraş ar urma să fie construit pe partea de est a pistei, adică acolo unde nu este nimic acum. Preţul pentru toate acestea este unul pe măsură: concesiune pe o perioadă de 49 de ani. De atunci, ideea concesionării părea că a fost abandonată, deşi, şi ieri, preşedintele CJ a reluat spusele directorului general al Aeroportului, cum că aproape jumătate din aerogările din lume sunt administrate privat, şi că aceasta este tendinţa.

Un proiect de hotărâre menit să netezească drumul spre concesionarea Aeroportului Iaşi a ajuns pe ordinea de zi a următoarei şedinţe de plen a Consiliului Judeţean. Iniţiativa se bazează pe o hotărâre a Consiliului de Administraţie prin care cinci din cei şase membri ai CA îşi dau acordul „de a se iniţia de către Consiliul Judeţean Iaşi un studiu de fundamentare prin care se vor demonstra necesitatea şi oportunitatea realizării proiectului prin concesionarea activităţii de exploatare a R.A. Aeroportul Iaşi şi dezvoltarea lui“. Titlul imperativ, care anticipează concluzia studiului, este înmuiat în textul proiectului: „Se aprobă alocarea sumei de 75.000 lei din excedentul bugetului Judeţului Iaşi-Consiliul Judeţean Iaşi pe anul 2020 pentru obiectivul «studiu de fundamentare a necesităţii şi oportunităţii externalizării activităţii de exploatare şi dezvoltare a R.A. Aeroportul Iaşi»“.

Est sau Vest?

Proiectul se anunţă de pe acum unul foarte disputat în şedinţa de luni. Liderul grupului consilierilor liberali aminteşte că se află în procedură prelungită de licitaţie un Masterplan menit „să pună în oglindă cele două variante, EST şi VEST, pentru a lua o decizie fundamentată în funcţie de costuri, surse de finanţare şi resurse“. Romeo Vatră aminteşte şi costul realizării documentaţiei: 4 milioane de lei. El menţionează apoi extinderea platformei existente pe partea de vest a pistei, respectiv studiul de oportunitate pentru concesionarea activităţii aeroportului şi atribuirea în administrare a 75 de hectare, ambele proiecte pe lista şedinţei de plen, în partea de est a pistei.

„Cine să mai înţeleagă ceva? Ori e EST, ori e VEST? Masterplanul nu e definitivat, de ce se ard etape în astfel de propuneri? Cine are interes să dea drumul repede la concesionarea aeroportului înainte de alegeri? De ce mai avem nevoie de Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Iaşi? De ce mai avem nevoie de Consiliu de Administraţie şi de directori, dacă aceştia ne pro­pun să predea ştafeta altcuiva? Ei ne cer acum să fim de acord să le luăm povara de pe umeri. Este o recunoaştere a incapacităţii lor de a stabili direcţia de dezvoltare pentru Aeroportul Iaşi“, mai afirmă Romeo Vatră, care invocă din nou revocarea administraţiei şi conducerii executive a regiei. (Radu MEŞNIŢA)

Comentarii