Trei miniştri şi primarul Mihai Chirica, prinşi în offside ieri la Iaşi

sâmbătă, 08 august 2020, 02:02
4 MIN
 Trei miniştri şi primarul Mihai Chirica, prinşi în offside ieri la Iaşi

O întrebare banală a pus în dificultate oameni dintre cei mai importanţi în Guvern, şi i-a dat prilejul primarului Chirica să ofere un spectacol ridicol. Reporterul „Ziarului de Iaşi“ a întrebat de ce lipsesc autostrăzile A7 şi A8 dintr-un Memorandum pe care guvernul îl foloseşte la elaborarea proiectului de buget pe anul viitor. După momente stânjenitoare de tăcere, vicepremierul a spus că bugetul de stat e una şi proiectele UE altceva, ministrul Mediului, că investiţiile sunt trecute separat, ministrul Fondurilor Europene nu ştia unde e lista, iar primarul, total defazat, a profitat de ocazie să ne acuze de „răutăţi“ şi „dezinformare“. În final, premierul Ludovic Orban avea să rezolve situaţia câteva ore mai târziu, în primul minut al şedinţei de guvern, şi contrazicându-i jenant pe toţi.

 

O conferinţă de presă care, practic, nu mai aducea noutăţi după „parada“ proiectelor de infrastructură de transport de cu o zi înainte a avut loc ieri la Primărie. 

Gazda, Mihai Chirica, a trecut în revistă proiectele în derulare ale municipalităţii, subliniind că în exerciţiul financiar actual au fost atrase fonduri de 217 milioane de euro, comparativ cu 125 de milioane în perioada 2007-2013. Vicepremierul Raluca Turcan a invocat lipsa contesta ţiilor la procedura de achiziţie a 250 de mii de tablete pentru elevi, care ar urma să fie distribuite până pe 10 septembrie. Ea a menţionat şi sprijin financiar pentru extinderea infrastructurii Aeroportului Iaşi, deşi aerogara nu se regăseşte în Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, prezentat joi de ministrul de resort Lucian Bode. Ideea a fost continuată însă de Marcel Boloş, ministrul Fondurilor Europene, care a spus că Aeroportul ieşean „are nevoie de investiţii şi susţinere“.

Distribuţia inteligentă a gazelor naturale, „aerisirea“ oraşelor şi descongestionarea traficului în zonele metropolitane sunt două categorii de obiective care vor fi finanţate din fonduri europene, a mai spus el. „Trenul metropolitan se va întâmpla“, a întărit şi ministrul Mediului, Costel Alexe, ideea fluidizării traficului urban. Liderul liberal ieşean a pledat de asemenea pentru descentralizarea instituţiilor, mai ales a celor care gestionează finanţările din bani europeni.

Întâlnirea celor trei miniştri şi a primarului cu jurnaliştii ieşeni s-ar fi încheiat aici, la fel şi relatarea, dacă reporterul „Ziarului de Iaşi“ nu ar fi întrebat care este explicaţia lipsei a două mari proiecte regionale – Autostrăzile Moldovei şi Unirii/ A7 şi A8 – dintr-o listă ce urma să fie supusă aprobării Guvernului în aceeaşi zi. Din Iaşi mai apar drumul Tg. Frumos – Botoşani şi Centura Sud, amenajarea cursului Jijiei pentru combaterea inundaţiilor, dar nu şi stadionul şi sala polivalentă. Cele 160 de proiecte mari fuseseră aşezate într-un Memoran dum pregătit de Ministerul Finanţelor Publice pe baza propunerilor celorlalte ministere pentru schiţa bugetului de stat pe anul viitor.

Surprize, surprize

Întrebarea i-a lăsat fără grai pe toţi patru, momentul stânjenitor fiind întrerupt de vicepremierul Raluca Turcan: „Chiar dvs. aţi oferit răspunsul, pentru că vorbeaţi de proiecte susţinute de la bugetul de stat. Tot ceea ce am spus noi anterior se referă la finanţarea acestor mari proiecte de infrastructură din fonduri europene“. Întrebarea noastră a scos la iveală o lipsă de corelare între miniştrii veniţi zilele trecute la Iaşi şi Guvernul de la Bucureşti. De altfel, între cele 160 de proiecte figurează cele trei spitale regionale de urgenţă, mai multe segmente de autostradă – cum este Sibiu-Piteşti -, podul peste Dunăre de la Brăila, ba chiar şi modernizarea Stadionului Steaua (prin Compania Naţională de Investiţii). „Nu avem cum să trecem obiectivele de investiţii de la Compania Naţională de Investiţii, aşa cum ne-am asumat Sala Polivalentă, nu au cum să fie trecute pe vreo hotărâre de guvern ca investiţie prioritară“, a încercat şi ministrul Costel Alexe să explice de ce nu figurează sala polivalentă şi noul stadion al oraşului pe această listă.

De menţionat că Memorandumul, adoptat ieri de Guvern, conţine şapte proiecte de investiţii derulate prin CNI. Primarul s-a grăbit să dea vina pe Maricel Popa, după ce i s-a spus că PSD Iaşi tocmai lansase un comunicat de presă, cu vădită tentă propagandistică, pe marginea lipsei unor proiecte majore locale din Memoran dum. Mihai Chirica s-a întors apoi împotriva presei. „Clar că observaţia pe care aţi menţionat-o dvs. este răutăcioasă, lipsită de conţinut, şi reflectă ori foarte puţin profesionalism în abordarea unui buget – ceea ce nu mă surprinde, având în vedere ce vraişte a fost până la sfârşitul anului trecut – sau mici răutăţi şi înţepături ale unor oameni care vor să dezinformeze“, a explicat primarul Chirica, sigur pe ceea ce spune, deşi realitatea avea să-l contrazică umilitor şi cât de curând.

Unde era greşeala

Ministrul Fondurilor Europene a declarat, la rândul lui, că nu ştie de unde avem informaţiile publicate inclusiv pe pagina de internet a Guvernului din care domnia sa face parte. Totuşi, Marcel Boloş a confirmat că „ambele autostrăzi sunt în poziţii prioritare pentru finanţare din fonduri europene“. Momentul stânjenitor s-a repetat chiar în debutul şedinţei de Guvern, când premierul Ludovic Orban le-a atras atenţia secretarului general al Guvernului şi miniştrilor Transporturilor şi Finanţelor Publice asupra omisiunii. „Aţi publicat un document, un proiect de memorandum, privitor la priorităţile investiţionale care sunt finanţate de la buget sau din fonduri europene şi nu mi-aţi prezentat anterior documentul. De aceea, vreau să fac precizarea acum că atât auto strada A7, cât şi autostrada A8 reprezintă priorităţi pentru noi şi le finanţăm. Deci, includerea – atât domnul ministru Cîţu, cât şi domnul ministru Bode – o vom face astăzi (ieri, n.r.) în şedinţa de guvern, mai ales că ele sunt incluse în Master Plan, şi chiar sunt finanţate“, a subliniat primul-ministru Orban.

Comentarii