Viorica Dăncilă dă târcoale Iașului. Pentru ce va fi luată la rost dacă va ajunge vineri pe aici

miercuri, 14 august 2019, 01:59
3 MIN
 Viorica Dăncilă dă târcoale Iașului. Pentru ce va fi luată la rost dacă va ajunge vineri pe aici

Premierul intenţionează să vină la Iaşi în calitate de lider al partidului de guvernământ. Ieri, vizita nu era confirmată 100%, dar asociaţiile pro-autostradă au solicitat public o întrevedere cu Viorica Dăncilă pe subiectul A8. Între timp, CNAIR a scos la licitaţie şi revizuirea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Ungheni-Iaşi

Preşedintele Partidului Social-Democrat ar putea fi prezent, vineri, la Iaşi. Viorica Dăncilă a anunţat încă de alaltăieri că urmează să viziteze filiale ale partidului, vizate fiind joi şi vineri Suceava, Botoşani şi Iaşi. Totuşi, până ieri, prezenţa Vioricăi Dăncilă la Iaşi nu era pe deplin confirmată. 
Asociaţiile care militează pentru construirea Autostrăzii Unirii, Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş/ A8, au solicitat public o întrevedere cu primul ministru, considerând că „acest obiectiv strategic naţional şi european este în pericol“.
 
„În urmă cu trei săptămâni v-am adresat o scrisoare deschisă în legătură cu ignorarea acestei autostrăzi. (…) V-am solicitat atunci o nouă întrevedere pentru a vă prezenta în mod detaliat de ce este importantă această autostradă pentru noi, pentru locuitorii Moldovei ocolite în mod sistematic de marile investiţii de infrastructură. Având în vedere că vineri, 16 august 2019, veţi fi prezentă la Iaşi, dorim să avem o întâlnire pe aceeaşi bază de colaborare. Credem că veţi fi de acord cu noi că interesele Moldovei nu mai pot fi ignorate fără asumarea tuturor riscurilor politice şi sociale care decurg de aici“, se arată în scrisoarea semnată de lideri ai Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei şi ai asociaţiilor Moldova vrea Autostradă şi Împreună pentru A8.
 
Simplă coincidenţă?
 
Chiar în ajunul preconizatei vizite a premierului la Iaşi, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat în licitaţie pe platforma electronică de achiziţii publice completarea/ revizuirea Studiului de Fezabilitate şi elaborarea proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor pentru tronsonul de autostradă Iaşi-Ungheni. 
 
Potrivit anunţului, în „pachet“ este inclusă realizarea conexiunii la podul peste Prut. Sursa celor opt milioane de lei puşi la bătaie este menţionată drept „cofinanţare“, dar nu sunt fonduri europene. Componenta financiară contează în proporţie de 40 la sută, restul punctajului fiind acordat pentru îndeplinirea mai multor cerinţe tehnice, inclusiv financiare, de mediu şi care ţin de arheologie. Ofertele sunt aşteptate până pe 25 septembrie, iar data limită până la care ar urma să fie anunţat câştigătorul este 25 martie 2020. Durata de execuţie contractului este de 19 luni.
 
Amintim că licitaţia pentru construirea segmentului Iaşi (Leţcani) – Paşcani în parteneriat public privat abia a trecut de prima etapă, cea a înscrierilor. În acest caz, deschiderea ofertelor celor patru participanţi înscrişi este prevăzută pentru 26 august. 
 
Segmentul Paşcani-Tg. Neamţ este „în ceaţă“, în vreme ce porţiunea Tg. Neamţ-Tg. Mureş se află, şi ea, la stadiul reactualizării studiului de fezabilitate. Contractul în acest sens a fost semnat cu trei luni în urmă, chiar în ziua organizării controversatului miting PSD de la Iaşi (9 mai), pentru numai 17,6 milioane de lei. Suma este de doar două ori mai mare pentru cei aproximativ 200 km de traseu transmontan decât cea afişată acum în anunţul de licitaţie pentru mai puţin de 20 km de traseu drept dintre Iaşi şi Ungheni. 
Cât priveşte podul de peste Prut, proiectul este blocat de mai mulţi ani în birourile unor ministere de la Bucureşti.

Comentarii