«Istoria romanilor» va disparea ca disciplina scolara la liceu

vineri, 03 februarie 2006, 00:00
3 MIN
 «Istoria romanilor» va disparea ca disciplina scolara la liceu

Dupa scandalul manualelor alternative de istorie de acum citiva ani, disciplina trezeste noi controverse. Odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, obiectul „Istoria Romanilor”, studiat acum la clasa a XI-a si a XII-a, va disparea. Lectiile se vor „topi” in istoria universala, obiectul de studiu urmind sa se numeasca, simplu, „Istorie”. Practic, elevii din ultimul ciclu de liceu nu vor mai distinge intre Istorie Universala si Istoria Romanilor. Noul proiect al Ministerului Educatiei a trezit deja primele reactii printre profesorii ieseni. Unii se tem ca Istoria Romaniei isi va pierde din valoare, in timp ce altii considera binevenita inovatia Ministerului.
Istorie integrata
Noua programa a istoriei de clasa a XI-a si a XII-a presupune practic o alta abordare a studiului acestei discipline. Daca, acum, elevii din ultimii doi ani de liceu invata cronologic Istoria Romanilor, odata cu intrarea in UE, aceasta va fi integrata in istoria europeana. „In locul unei istorii cronologice a Romaniei, vor fi cinci mari teme sau probleme de studiu, printre care: «popoarele si spatiul istoric», «oameni si societate» sau «statul si politica». In cadrul acestor teme, profesorul va detalia situatia explicita a problemei romanesti. Va introduce practic istoria Romaniei intr-un context”, a explicat profesorul Doru Dumitrescu, inspector general in Ministerul Educatiei, la disciplina istorie. El a exemplificat concret cum se vor studia lectiile de istorie dupa introducerea noii programe. Astfel, spune inspectorul general, in cadrul temei „popoarele si spatiul antichitatii”, elevii de clasa a XI-a, de exemplu, vor studia cele mai importante popoare, precum sumerienii, egiptenii, romanii si, fireste, tracii si geto-dacii. La lectia despre formarea popoarelor medievale, elevul va afla mai intii in ce context au aparut popoarele europene, dupa care profesorul va detalia situatia Romaniei. La fel se va intimpla si la studiul formelor de organizare statala, precum republica sau monarhia. „Noua programa nu va aduce nimic nou ca informatie. E doar o alta structura a materiei, o alta modalitate de tratare, prin care noi vrem sa-i pregatim civic pe elevi, sa inteleaga societatea si fenomenele ei”, a mai spus inspectorul Dumitrescu.
„Ne pierdem istoria”
Noua programa elaborata de Consiliul National pentru Curriculum a trezit vii reactii printre profesorii ieseni. Multi dintre acestia se tem ca Istoria Romanilor, si asa un obiect „ghimpe” pentru elevi, isi va pierde din importanta. „Intram in UE fara istorie. Asta se va intimpla! Este dureros sa dispara ca obiect «Istoria Romanilor». Ca perceptie, e ca si cum ne-am pierde istoria”, a spus revoltata profesoara Rodica Pal, de la „Negruzzi”. Ideea ca „Istoria Romanilor” nu trebuie sa se piarda in istoria europeana in anii de liceu a fost impartasita si de profesori universitari. „Topirea Istoriei Romaniei in cea europeana sau universala va face ca multe dintre lucrurile importante sa se piarda. Stiti cum e? Cind privesti la scara europeana istoria, o parte din ce s-a intimplat cu Romania poate sa para nesemnificativ. Apoi, sa nu uitam ca istoria universala a fost dictata de Franta, Germania si Marea Britanie. Aceste mari puteri si-au impus istoria ca istorie universala, si nu e tocmai corect. Noi ne pierdem pe aici”, este de parere prof. univ. Nicolae Ursulescu, de la Facultatea de Istorie a Universitatii „Al.I. Cuza”, care considera ca elevul din Romania are inca nevoie sa aprofundeze istoria spatiului in care traieste si apoi pe cea a Europei.
O idee binevenita
Alti profesori cred ca inovatia Ministerului este binevenita pentru ca, oricum, istoria Romaniei nu poate fi rupta de cea a tarilor din jur. „Cu aceasta noua abordare, elevul poate face conexiuni. Chiar Nicolae Iorga propunea in lucrarile sale studierea problematica a istoriei. Eu cred ca e un lucrur benefic, de care profesorii ieseni nu au de ce sa se ingrijoreze”, a spus Lacramioara Iordachescu, inspector scolar de specialitate, adaugind ca „parasirea liniei traditionale a predarii unui obiect va trezi intotdeauna pareri pro si contra”. La rindul lui, profesorul Liviu Burlec, de la Colegiul „Racovita”, crede ca „era si timpul pentru integrarea Istoriei Romanilor in Istoria Universala”. „Aceasta abordare este specifica tuturor sistemelor de invatamint din Europa. E clar ca nu se mai poate preda o istorie romantica, cu acele accente pe victoriile voievozilor. Profesorii accepta mai greu inovatiile astea, dar se simte nevoia unei schimbari”, a spus profesorul Burlec. (Marinela RATA)

Comentarii