ANALIZA ZDITV: Ce a promis tandemul Chirica – Alexe în 2020 şi ce a realizat până azi. 10 promisiuni şi stadiul lor

sâmbătă, 30 martie 2024, 02:50
5 MIN
 ANALIZA ZDITV: Ce a promis tandemul Chirica – Alexe în 2020 şi ce a realizat până azi. 10 promisiuni şi stadiul lor

Tandemul politic Mihai Chirica şi Costel Alexe a ratat îndeplinirea celor mai multe dintre proiectele majore asumate „în echipă” în urmă cu patru ani. Cei doi şi-au anunţat deja intenţia de a candida la un nou mandat, tot „în tandem”,” şi au primit inclusiv girul conducerii centrale. Vă mai amintiţi, însă, promisiunile acestui tandem din 2020?

„Ziarul de Iaşi” a consultat o broşură electorală editată de Mihai Chirica în anul 2020. Alături de proiecte asumate individual de Chirica şi Alexe, trei pagini din materialul de propagandă politică cuprind 10 proiecte majore sub angajamentul „Ce vom face în echipă?”. Îndeplinirea sau nu a acestor iniţiative a făcut obiectul unei discuţii în studioul ZDI, emisiune pe care o puteţi urmări mai jos.

Care este stadiul fiecărui proiect asumat „în echipă”

În topul proiectelor majore figura următorul angajament: „Vom începe lucrările la Autostrada Unirii A8 Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş, pe tronsonul Ungheni – Târgu Neamţ, acesta urmând să conecteze Municipiul Iaşi atât cu Ardealul cât şi cu autostrada Moldovei A7 Siret – Paşcani – Ploieşti”. La 4 ani de la acel moment, documentaţia tehnică aferentă sectorului ieşean al A8 nu este finalizată. Mai mult, zilele trecute, CNAIR a anunţat că a respins studiul de fezabilitate din cauza numeroaselor nereguli. Finalizarea acestei documentaţii are o întârziere de cel puţin 2 ani, conform asociaţiilor „pro-autostradă”.

Un alt proiect nominalizat de cei doi: „Vom finaliza şoseaua de centură a Municipiului Iaşi, proiectul având două etape: (a) demararea lucrărilor pe sectorul de drum Selgros – bulevardul Poitiers – strada Trei Fântâni şi (b) reconfigurarea centurii pe traseul DJ 248 pe raza comunei Ciurea spre Tomeşti”. Între timp, autorităţile (inclusiv cele ieşene) au abandonat ideea unei variante ocolitoare pe traseul invocat pentru prima etapă. În acelaşi timp, ideea unei centuri pe zona de Est se află la nivel de studiu tehnic.

Singurul proiect major în care s-au făcut paşi concreţi este dezvoltarea Aeroportului. Noul terminal este deschis de ieri publicului larg. Dar, promisiunea electorală din broşură, legată de aeroport, mai menţiona şi „realizarea unui terminal cargo şi unui centru intermodal de pasageri şi marfă”. O problemă majoră la aerogara ieşeană rămâne în cotinuare accesul: Primăria şi Consiliul Judeţean nu au reuşit, în ultimii patru ani, să amenajeze un nou drum.

Fluidizarea traficului între zona metropolitană şi municipiul Iaşi a fost un alt angajament. Deocamdată, toate proiectele relevante pentru un astfel de proiect sunt blocate la nivel de studii tehnice. În schimb, o promisiune bifată este înfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport. În acelaşi timp, au fost stabilite şi operaţionalizate mai multe trasee metropolitane.

„Vom introduce trenul urban metropolitan, ca o alternativă verde, cu mobilitate mare şi capacitate de transport, pe ruta Antibiotice – Păcurari – Gara Nicolina – Socola, precum şi lansarea unor curse feroviare de călători care să facă legătura între gări şi localităţi suburbane precum Lunca Cetăţuii, Ciurea, Holboca şi Leţcani”, este un proiect care putea contribui decisiv la fluidizarea traficului între zona metropolitană şi Iaşi, dar această iniţiativă a rămas doar la nivel de promisiune electorală.

Alte două proiecte care nu au fost îndeplinite vizează transformarea Centrului Expoziţional „Moldvoa” într-un Centru de excelenţă pentru industrii creative şi crearea unui „cluster IT&C Iaşi – Innovative Hub”. În ceea ce priveşte „reabilitarea integrală” a spitalelor de sub autoritatea CJ, paşi în acest sens au fost făcuţi: proiectul de la Sf. Maria a fost finalizat, iar la celelalte unităţi au avut loc, în unele cazuri, lucrări de modernizare sau dotarea cu facilităţile necesare. Suplimentar, există proiecte „la cheie” făcute pe Institutul Inimii şi Spitalul de Boli Respiratorii, ultimul fiind în fază de licitaţie de lucrări.

 „Vom face demersuri pentru construirea unui campus unic în România pentru învăţământul profesional şi tehnic”, este o altă promisiune făcută „în echipă” de cei doi în 2020.

Chiar dacă nu a fost asumat ca un proiect „la comun”, clădirea Filarmonicii va fi în sfârşit reabilitată în urma unui parteneriat Primărie – CJ, iniţiat de Chirica şi Alexe, iar lucrările sunt pe punctul de a începe.

Alte restanţe: stadion, sală polivalentă, poduri, pasaje

În ultimii patru ani, alte proiecte majore nu au fost implementate deşi au fost asumate ori de primar, ori de preşedintele CJ. În campania electorală din 2020, primarul, răspunzând la o întrebare pe temă, a spus că stadionul este un proiect care poate fi făcut „în patru ani”. După mai mulţi ani în care stadionul a fost proiectat pentru zona de Moara de Vânt, recent primarul a spus că obiectivul a fost relocat în şes Bahlui. De asemenea, zilele trecute, în plină campanie electorală, primarul a propus, iar Consiliul Local a aprobat, contractarea unui credit, iar 100 milioane lei vor utilizaţi pentru începerea lucrărilor la stadion. În cazul Sălii Polivalente, se aşteaptă ca guvernul să-şi onoreze promisiunea de a finanţa proiectul.

Pe lista proiectelor mari nerealizate se mai numără: pasajele supra- sau subterane din Podu Roş, podurile peste Bahlui, reabilitarea unor pasaje (Socola, Alexandru cel Bun), începerea lucrărilor de consolidare a versantului Ţicău – Sărărie sau parcarea supraterană din Muşatini.

În cazul proiectelor mari asumate individual de Costel Alexe, şi care nu au fost implementate, pot fi amintite: construirea unei autogări moderne, operaţionalizarea a trei parcuri industriale (Leţcani, Holboca şi Paşcani). amenajarea unei grădini zoologice în Miroslava şi a unei zimbrării în Dobrovăţ. 

Comentarii