Chirica a coafat un buget electoral record „demn de un oraş european în dezvoltare“
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 30.07.2021

După trei ani de stagnare

Chirica a coafat un buget electoral record „demn de un oraş european în dezvoltare“

GALERIE
chirica
  • chirica
- +

Cu tot cu banii europeni şi instituţiile din subordinea Primăriei, acesta ar ajunge la 1,4 miliarde de lei. 450 de milioane de lei ar trebui să vină de la UE. Multe din proiecte sunt începute din anii trecuţi, iar altele, neîncepute, au fost menţionate şi în bugetul anului 2019. Investiţii importante pentru imaginea oraşului sunt la stadiul de proiect: drumul spre Aeroport sau şoseaua Bucium. „E un buget ambiţios, curajos, dar care ne poziţionează exact acolo unde trebuie să fie un oraş european“, a declarat primarul Mihai Chirica.

Anul electoral 2020 aduce Iaşului un buget record pentru ultimii ani: 1,4 miliarde lei. Acesta este bugetul general consolidat al municipiului, care cuprinde atât bugetul local (cel al Primăriei - 1,1 miliarde lei), cât şi cheltuielile pe care le vor face instituţiile din subordinea municipalităţii. Primarul Mihai Chirica a catalogat bugetul din acest an drept unul „ambiţios şi curajos“, în condiţiile în care aproape 450 milioane lei reprezintă suma aferentă proiectelor europene (inclusiv cofinanţările de la bugetul local şi bugetul de stat). Edilul şef al Iaşului a susţinut că nu sunt „cifre inventate“ şi a subliniat că mare parte dintre proiectele UE sunt deja în desfăşurare şi, în acelaşi timp, valoarea cuprinsă în buget nu este cea totală aferentă fiecărui proiect, ci suma pe care Primăria estimează că o va atrage şi cheltui pe parcursul anului curent.

Cele mai importante investiţii vizează reabilitarea unor tronsoane de linii de tramvai, achiziţionarea de noi mijloace de transport, reabilitarea infrastructurii rutiere şi restaurarea unor monumente istorice. Toate proiectele de acest fel reprezintă lucrări în continuare, sau anunţate şi în bugetul de anul trecut, în timp ce proiectele noi de amploare rămân în continuare la nivel de studii, exemple în acest sens fiind un nou stadion, o nouă sală polivalentă sau cele două pasaje din Podu Roş.

Bugetul de dezvoltare: 607 milioane lei

Cheltuielile de investiţii ale Primăriei pe anul în curs se cifrează în jurul a 600 milioane lei, cel puţin aceasta este estimarea la început de an. To­tuşi, contextul este unul favorabil pentru un grad de realizare mai mare decât anul trecut, fiind vor­ba despre proiecte demarate deja în anii precedenţi şi în cazul cărora „caimacul“ fondurilor UE este aşteptat anul acesta.

Un exemplu vizează rea­bilitarea căilor de rulare a tramvaielor: bld. Tudor Vladimirescu, Cinci Drumuri - str. Pădurii - str. Nicoriţă, Piaţa Podu Roş - intersecţie bld. Primăverii, bld. Virgil Săhleanu - intersecţie bld. Metalurgiei - rond Ţuţora şi Iaşi - Dancu. Pentru toate aceste tronsoane au fost organizate licita­ţiile, primele patru menţionate fiind în faza de lucrări sau de pregătire a lucrărilor, în timp ce în cazul Iaşi - Dancu urmează să fie semnate contractele, atât cel de finanţare, cât şi cel de lucrări.

La pachet intră şi achiziţionarea a 16 tramvaie noi, mijloace de transport care sunt deja în producţie la fabrica Bozankaya din Turcia. În context, amintim că Iaşul va beneficia de alte 16 tramvaie care vor fi fabricate în Polonia de către PESA şi 44 de autobuze electrice, în baza unui parteneriat Primărie - Ministerul Dezvoltării, achiziţiile fiind finanţate tot cu fonduri UE, dar unde lider de proiect este autoritatea centrală.

În ceea ce priveşte reabilitarea infrastructurii rutiere, primarul a nominalizat ieri mai multe străzi în cazul cărora ori se va face recepţia în acest an, ori vor fi demarate lucrări: şos. Iaşi - Bârnova, Petre Vancea, Strugurilor (inclusiv aleea cu ace­laşi nume), şos. Iaşi - Voineşti, Transilvaniei, Bu­covinei, Olteniei, Semănătorului, Viticultori, Mi­ro­nescu, Luca Arbore, Dochia, Roşcani, Ţicăul de Jos, Tudor Vladimirescu (supralărgirea din faţa Facultăţii de Chimie), drumul spre Aeroport (proiectare), şos. Bucium (proiectare), Gloriei, aleea Copou, Dr. Vicol, Muntenimii, Teascului şi legătura dintre şos. Arcu şi str. Păcurari (pe lângă pasajul Octav Băncilă).

Primarul Mihai Chirica a mai spus că, în acest an, municipalitatea va finaliza proiectarea celor două pasaje din Podu Roş, în buget fiind alocate sume inclusiv pentru lansarea licitaţiei de execuţie, dar cu precizarea că finanţarea lucrărilor va fi asigurată cel mai probabil prin intermediul unui împrumut, având în vedere valoarea investiţiei (circa 83 milioane lei).

O premieră în Iaşi la nivel de investiţii vizează construirea unei parcări supraterane cu bani de la bugetul local, amplasamentul fiind pe str. Muşatini din cartierul Alexandru cel Bun. „Parcarea are 255 locuri, ocupă o suprafaţă de aproximativ 2.500 mp şi este structurată pe trei etaje“, a declarat primarul Chirica.

Alte investiţii enumerate de edil constau în: modernizarea de spaţii de joacă, amenajarea de terenuri de sport la şcoli, a unor noi peroane (la Sala Polivalentă şi mutarea actualului peron din dreptul autogării Codreanu spre str. Bacinschi), restaurarea de monumente istorice (Palatul Braunstein, Muzeul de Istorie Naturală, Baia Turcească, ansamblul Mănăstirii Frumoasa), sistem de e-ticketing în transportul public, staţii automate pentru închirierea de biciclete, continuarea lucrărilor pentru reabilitarea sistemului de termoficare, amenajarea de noi spaţii verzi (zona C.A. Rosetti şi revitalizarea a cinci terenuri degradate din cartiere), modernizarea sistemului de iluminat public, investiţii în educaţie şi în sănătate.

„Este cel mai progresist (buget, n.r.), şi, credeţi-mă, mi-au trecut cel puţin 15 bugete în execuţie, şi 5 în creaţie până în momentul de faţă. E un bu­get ambiţios, curajos, dar care ne poziţionează exact acolo unde trebuie să fie un oraş european care se dezvoltă în continuu şi pe un trend susţinut pe fonduri europene în special fără a accentua presiunea pe nivelul de îndatorare a populaţiei“, a susţinut primarul Mihai Chirica.

Bugetul Iaşului va fi supus aprobării Consiliului Local într-o şedinţă extraordinară care se va desfăşura vineri.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

În căutarea Secretarului General

Lucian DÎRDALA

În căutarea Secretarului General

În ceea ce priveşte dimensiunea geografică şi politică, ideea unui secretar general venit din Est pare, şi ea, atractivă. Pe fondul relaţiilor tensionate cu Moscova, ea ar transmite un mesaj de fermitate, date fiind încercările Rusiei de a submina stabilitatea unora dintre ţările din flancul răsăritean.

Filmuletul zilei

opinii

Ciudăţenii şi nu prea

Alexandru CĂLINESCU

Ciudăţenii şi nu prea

Digi anunţă, pentru această toamnă, un curs intensiv de jurnalism cu durata de trei luni. Prima obiecţie care îţi vine în minte este că trei luni înseamnă mult mai puţin decât trei ani de facultate (plus doi pentru un eventual master). Să admitem totuşi că e vorba de nişte cursuri intensive, cu rol de iniţiere în secretele meseriei. 

Drum fără pulbere (I)

Neculai SEGHEDIN

Drum fără pulbere (I)

Întrebat fiind de ce a încheiat pactul cu diavolul, pact care includea şi romanul Drum fără pulbere, scriitorul Petru Dumitriu ar fi răspuns sec: De foame! Judecând după averea pe care o adunase până la fuga sa în Republica Federală Germania, în februarie 1960, se pare că marele romancier era posesorul unei pofte de mâncare insaţiabile! 

Despre tinerii care nu învaţă, nu muncesc şi nu urmează o formă de pregătire profesională

Ciprian IFTIMOAEI

Despre tinerii care nu învaţă, nu muncesc şi nu urmează o formă de pregătire profesională

Avem o problemă cu forţa de muncă, o ştim cu toţii, în special cu lipsa oamenilor pregătiţi profesional/ calificaţi/ disponibili de a munci. Care sunt cauzele acestei probleme? 

pulspulspuls

Ne-a scris premarele: of, iar s-a înfierbântat asupra nopţii...

PULS

Ne-a scris premarele: of, iar s-a înfierbântat asupra nopţii...

Băbăeţi, sau măi fetelor care vă ocupaţi de mesajele publice ale premarelui, mai opriţi-l, măi, din beţia de cuvinte pe şefu’, că în ultima vreme o ia cam des pe ulei, mai ales când îl apucă actul ratat pe seară! Iaca, de-un par egzamplu, am văzut alaltăseară ditamai scrisoroiul destinat gazetei noastre şi semnat de premare, cântărind nu mai puţin de 3.300 de semne (aproape două file dactilo, pentru cei mai familiarizaţi cu bătrâna maşină de scris), în care am trântit căciula în vreo 3-4 rânduri de bătătură, râzând de stilul puerilo-ridicolo-comunist în care era redactată misiva, presărată ici-colo cu răutăţi sau jigniri clar învăţate de la amicul buhai şantajist. 

Caricatura zilei

30 km/h

Editia PDF

Bancul zilei

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.