UMF vrea să schimbe modul în care se dau examenele: teste grilă, pe tabletă, o investiţie de 800.000 de euro

joi, 26 ianuarie 2023, 02:50
3 MIN
 UMF vrea să schimbe modul în care se dau examenele: teste grilă, pe tabletă, o investiţie de 800.000 de euro

Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi (UMF) a schimbat radical felul în care studenţii vor da examenele începând cu sesiunea din ianuarie 2023, cu o metodă ce nu a mai fost testată până acum în nicio instituţie de învăţământ superior din ţară.

Examenele teoretice de la fiecare disciplină de anul acesta se desfăşoară sub forma unor teste grilă, date pe tablete, dintr-un set de întrebări la care fiecare student are acces.

Cadrele didactice realizează pentru fiecare disciplină sute de întrebări şi 10 răspunsuri, fără a preciza care sunt cele corecte şi care sunt cele greşite. Studentul are posibilitatea de a-şi programa examenul când doreşte, în intervalul convenit, şi i se generează un număr de întrebări aleatoriu, o parte cu răspunsul simplu, o parte cu răspuns multiplu, pentru care are un timp fix să le rezolve.

„Am decis să publicăm întrebările şi variantele de răspuns, fără a preciza răspunsul corect, doar pentru a-i familiariza pe studenţi cu sistemul de examinare. Este un sistem nou de evaluare, îi scoate din zona de confort, deşi au fost multe schimbări în ultimii doi ani, datorate pandemiei. Pe de altă parte, cred că un student care a parcurs 750 de enunţuri la o disciplină, a citit bibliografia pentru a-şi da seama care sunt răspunsurile corecte, are un nivel bun de cunoştinţe”, a declarat prof.dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iaşi.

Sâmbătă, 21 mai, au fost primele examene în ceea ce UMF Iaşi numeşte „prima sesiune digitală” a studenţilor. Investiţia totală a fost de circa 800.000 de euro şi a constat în achiziţionarea de tablete necesare pentru examinare, soft dedicat, infrastructura hardware şi software, reţea şi WIFI.

„Micile neclarităţi şi obstacole au fost depăşite cu succes şi studenţii au avut posibilitatea să îşi programeze singuri datele şi orele de examen, ceea ce consider ca fiind un avantaj. Un dezavantaj ar fi suprasolicitarea platformei cu întrebările-grilă şi accesul dificil pentru simulările de examen în timp util. Pentru mine, primul examen conform noii metodologii s-a derulat cu succes, dispozitivele au funcţionat fără nici o problemă şi profesorii supraveghetori au dirijat fluxul de studenţi spre locul destinat fiecăruia”, a spus Vlada, studentă în anul V la Facultatea de Farmacie.

Cum se desfăşoară concret examinarea

Fiecare student are o grilă de tip, care este selecţionată de programul informatic din baza de întrebări pe care fiecare disciplină are obligaţia de a o trimite la Centrul de Comunicaţii cel mai târziu cu o săptămână înaintea debutului sesiunii ordinare.

Fiecare grilă conţine un număr egal de întrebări cu răspuns simplu, dar şi multiplu. Întrebările sunt diferite, numărul şi tipul lor variind în funcţie de numărul de ore de curs / semestru sunt la disciplina respectivă.

Spre exemplu, o disciplină cu şapte ore de curs va avea un examen constând din 20 de întrebări, 10 cu răspuns simplu şi 10 cu răspuns multiplu. În acelaşi timp, o disciplină cu 42 de ore de curs de-a lungul unui an universitar va avea 80 de întrebări, 40 cu răspuns simplu şi 40 cu răspuns multiplu.

„Fiecare student care participă la un examen va avea acces la postul de examinare – arondat aleatoriu de sistemul informatic – pe baza credenţialelor din sistemul eLearning. După autentificare, la debutul perioadei de examinare, interfaţa tabletei va deveni activă şi va permite deschiderea unei ferestre ce va conţine grila cu întrebările aferente disciplinei examinate”, au spus cei de la UMF.

Şi durata examenului variază în funcţie de numărul de întrebări la care trebuie să răspundă studenţii: 30 de minute pentru 20 de întrebări, 45 pentru 30 de întrebări, timpul fiind mai mare până la vârful de 105 minute pentru un examen cu 80 de întrebări.

Studentul va completa răspunsul/răspunsurile aferente fiecărei întrebări din grilă, iar la sfârşitul perioadei de examinare va salva răspunsurile. Forma finală salvată va fi evaluată informatic la sfârşitul perioadei de examinare şi va fi generată nota corespunzătoare examenului grilă. La sfârşitul timpului alocat examinării, interfaţa tabletei va deveni inactivă, fiind astfel imposibilă completarea cu alte răspunsuri. 

Comentarii