Un dirijor brazilian, venit la Iaşi pe banii Operei, pleacă, după ce orchestra a făcut scandal că nu ştie partitura

vineri, 05 mai 2023, 01:55
3 MIN
 Un dirijor brazilian, venit la Iaşi pe banii Operei, pleacă, după ce orchestra a făcut scandal că nu ştie partitura

Repetițiile de miercuri seara pentru spectacolele „Cavalleria rusticana” și „I Pagliacci”, care sunt programate să aibă loc astăzi, 5 mai, și mâine, 6 mai, la Opera Națională Română din Iași, s-au terminat cu un scandal imens între membrii orchestrei, soliști și dirijorul invitat-special de managerul interimar, Andrei Fermeșanu. Reginaldo Nascimento (FOTO), un dirijor din Brazilia care nu este foarte cunoscut în Europa, fusese invitat de actualul manager interimar să conducă orchestra pentru cele două spectacole, care urmau să aibă distribuții diferite în cele două seri.

Mai multe surse din orchestră, cor și din rândul soliștilor au explicat pentru „Ziarul de Iași” că prezența dirijorului brazilian la repetițiile de miercuri seară a fost echivalentul unui fiasco. Reginaldo Nascimento a venit, conform surselor noastre, direct de la repetiția de ansamblu, care se ține cu soliștii, la cea generală, care este organizată în regim de spectacol în sala mare. A sărit peste repetiția unde partitura trebuia reluată într-o sală de repetiții de către soliști, cor și orchestră, pentru a se putea sincroniza la spectacol.

Iar în cadrul repetiției generale orchestra s-a oprit de mai multe ori, acuzându-l pe dirijor că nu cunoștea partitura. „Cred că nu a lucrat niciodată cu o orchestră atât de mare fiindcă a fost totul pe dos, nu știa partitura, iar cei din orchestră s-au ridicat și au spus că pur și simplu ei așa nu pot cânta. Au terminat până la urmă repetiția generală și apoi l-au chemat noaptea pe manager la sediul Operei ca să discute”, a declarat una dintre sursele noastre.

Conform celor prezenți la discuția cu managerul interimar, aceștia i-au transmis că nu pot lucra cu dirijorul brazilian, că acesta nu pare a face față unei orchestre de operă și că spectacolele vor fi un eșec. Atunci, s-a luat decizia de a refuza colaborarea cu brazilianul adus de Andrei Fermeșanu și a fost chemat un dirijor consacrat din România – Adrian Morar, de la Opera Națională Cluj-Napoca.

Conducerea Operei: „am luat decizia de a-l înlocui, nu a existat o potrivire profesională

Conducerea Operei a precizat, într-un răspuns pentru „Ziarul de Iași”, că acesta a fost invitat în urma recomandărilor „unor cunoscători ai domeniului muzical”, la fel cum au fost invitați și alți dirijori din Austria, Italia, Germania sau Luxemburg.

„Reginaldo Nascimento este un dirijor a cărui activitate include concerte atât în țara lui, Brazilia, cât și în SUA, Rusia, Ungaria sau Polonia, unde a condus orchestre cunoscute. În urma repetițiilor, am luat decizia de a-l înlocui pe dirijorul anunțat inițial întrucât am considerat că pentru aceste spectacole nu a existat o potrivire profesională între domnia sa și colegii mei, soliști, instrumentiști și artiști lirici. Bineînțeles că nu va fi remunerat pentru reprezentații, însă rămânem deschiși către posibile alte colaborări. Indiferent de țara de proveniență a unui artist invitat sau de CV-ul acestuia, reușita unui spectacol depinde de compatibilitatea profesională dintre el și colectivul Operei ieșene”, a declarat Andrei Fermeșanu, manager interimar al ONRI, pentru publicația noastră.

Deși dirijorul brazilian nu va fi remunerat pentru cele două spectacole din care nu a mai făcut parte, opera i-a plătit acestuia atât biletele de avion către și dinspre Brazilia, având și cheltuieli conexe legate de cazarea și șederea acestuia la Iași. Costurile totale sunt de câteva mii de euro din bugetul instituției.

Mai multe surse din mediul artistic ne-au explicat că verificarea compatibilității între soliști sau dirijori invitați cu restul echipei în timpul repetițiilor este o practică destul de comună. Și că există situații în care sunt refuzate serviciile unui invitat tocmai pentru că nu există compatibilitatea respectivă. Aceleași surse au precizat însă că este surprinzătoare în acest caz prezența la Iași a dirijorului venit tocmai din Brazilia, care nu are o notorietate foarte ridicată în Europa, și cu care nu a existat o colaborare în trecut, nici instituțională și nici persoanlă, chiar și prin terțe părți.

Comentarii