A cui provincie este Iaşul?

miercuri, 26 iulie 2017, 05:05
1 MIN
 A cui provincie este Iaşul?

Recentele decizii centrale privind alocările discreţionare de fonduri către „provincie“ au subliniat, încă o dată, desconsiderarea Iaşului şi a Regiunii de Nord-Est de către decidenţii din capitală. Lipsa de reacţie eficientă a aleşilor din aceste judeţe, în primul rând a parlamentarilor, incapacitatea susţinerii interesului public din această regiune, mentalitatea lor provincială, de slugi tolerate la masa puterii centrale, de rude sărace care se mulţumesc cu resturile aruncate de şefi, mi-a adus aminte de un text publicat în 2009. Mai merită el oare recitit? 

„Termenul de provincial are, astăzi, la noi, o evidentă conotaţie negativă, peiorativă, dar nu a fost dintotdeauna aşa. În ale sale, celebre, Les Provinciales, (epistole scrise unui pro­vincial de către unul dintre prietenii săi), Blaise Pascal punea în discuţie – dincolo de disputele teologice şi morale – funcţia esen­ţială pe care şi-o asumă provincia: distanţă critică şi, dacă e cazul, nesupunere faţă de autoritatea centrală (fie ea instanţă a puterii administrative sau religioase). Din această perspectivă aş îndrăzni eu să nuanţez pla­sarea simbolică şi administrativă a „provinciei“ noastre, în vremelnicul meu exerciţiu de scepticism constructiv.

La vremea când Pascal îşi redacta scrisorile (interzise imediat şi puse la index, fapt care le-a făcut, bineînţeles, populare în mediile educate ale Franţei) Vasile Lupu tocmai terminase la Iaşi Biserica „Trei Ierarhi“. Pentru amândoi provincia însemna de fapt ţara, tot aşa cum astăzi şi Provence-ul pascalian şi Moldova lui Vasile Lupu (domnitorul, nu demagogul cu chimir!) sunt, în sine, o lume diferită de centrul politico-administrativ şi financiar al ţării lor. Întemeierea acestor lumi pe identitatea, pe spiritul şi tradiţia regională este evidentă chiar dacă, în ambele ţări, tăvălugul nivelator al centrului s-a străduit, o importantă bucată de timp, să le şteargă. Importând filosofia administrativă a Franţei, derivată din Codul napoleonian („imperială, centralizată, hiperbirocratizată, dominatoare faţă de „provincii“, care pune Statul mai presus de cetăţean), România a nedreptăţit legitimitatea şi dreptul la dife­renţă al provinciilor, etern supuse şi ex­ploatate de un Bucureşti obraznic, lipsit de scrupule şi corupt. Mitologia istoriografică a „românilor“ care dăinuiesc pe aceste meleaguri de 2050 de ani (dată stabilită arbitrar în anii ‘80 de o plenară a CC al PCR, din raţiuni propagandistice) precum şi ideea că românul e bun, drept şi iubitor de Scriptură, vesel şi harnic şi că doar străinii hrăpăreţi şi perfizi, precum diabolizatul Soros, sunt sursa tuturor relelor e o boală veche a explicaţiei şi interpretării politice, un clişeu stabil şi eficient. De fapt, la Iaşi, ştim astăzi că nu ungurii (singurii actori politici corecţi şi loiali celor pe care îi reprezintă – adică ce­tă­ţenii români de etnie maghiară – de pe scena noastră politică) sunt sursa tuturor relelor şi neîmplinirilor noastre, ci „clonele lui Mitică“, ectoplasmele lipsite de coloană vertebrală şi onoare, cinici şi corupţi, bipezi fără scrupule şi caracter. Asemeni rozătoarelor mutante născute în preajma unui reactor atomic, ele s-au răspândit rapid în patru zări, ducând morbul pierzaniei peste tot. Nu, aceşti „mitici“ nu au în mod necesar toţi „buletin de capitală“, dar se adapă trainic de la iradianta nelegiure dâmboviţeană nelă­sându-i pe cei neasemeni lor să vieţuiască decent, sporind, malefic, tumoral, răul pe care îl reprezintă şi din care se hrănesc. Cu ei avem noi a ne lupta şi în anii viitori. (Mă grăbesc să le aduc aminte, celor sideraţi, că „scri­sorile provinciale“ ale lui Pascal sunt apreciate, între altele, drept primul pamflet din istoria literaturii franceze).

Aşa că, vorba tovarăşului Lenin (ale cărui nemuritoare „opere“ filosofice au fost nişte caiete de conspecte) ar trebui să ne întrebăm: „Ce-i de făcut?“. Cel mai la îndemână răspuns ar fi „stârpirea jivinelor la vot“. Mă grăbesc, totuşi, să spun că sceptic nu e deloc sinonim cu naiv, dimpotrivă! Aşa încât trebuie început mult mai profund pentru a ajunge, cândva, la o soluţie. Întâi, cu intrarea în legalitate şi în normalitatea românească a normelor europene privitoare la demnitatea şi autonomia provinciei (nu secesiunea, bineînţeles, să nu cumva să fiu răstălmăcit). Iar ca acest lucru să fie posibil e nevoie, în primul rând, ca rolul dirijist al Ministerului de Finanţe (mamut ineficient, marcat de birocraţie şi lentoare, când nu chiar de rea­voinţă) să fie reajustat prin lege, prin trasarea cât mai exactă a autorităţii sale, dat fiind faptul că un ministru, oricâtă bunăvoinţă ar avea, nu poate acţiona în afara servituţilor şi constrângerilor desenate de lege. Iar legea este, de fapt, punctul cheie al tuturor pro­blemelor noastre, căci cei care au făcut până acum legile, parlamentarii, au manifestat mai curând o mentalitate de infractori vicleni, prin construcţia unor texte confuze şi interpretabile (cu „portiţe“ înadins lăsate pentru şmecheri), decât de cetăţeni interesaţi de binele public. Acest hăţiş obositor şi toxic pe care îl prezintă astăzi legislaţia româ­nească a fost, în mod evident, premeditat de cartelurile de infractori care ştiau că doar reţelele bazate pe complicitate şi şantaj sunt capabile să supravieţuiască în haos. Ceea ce s-a şi întâmplat: jefuirea sălbatică a resur­se­lor, batjocorirea legii, instabilitate politică, creştere eco­no­mică de faţadă, pe banii repatriaţi ai „căpşunarilor“, aban­do­narea cinică a intereselor provinciei în favoarea unui centru corupt şi generator de putere convertibilă imediat în avantaje. Faptul că justiţia nu le-a putut da de cap se datorează, între altele, şi acestui hăţiş legislativ şi procedural care favorizează şi oferă protecţie „animalelor politice“ amintite. Deci, o prioritate şi pentru noi, cetăţenii din provincii: asanarea urgentă a cadrului legislativ şi a justiţiei.

Apoi, urgentă ar mai fi şi descentra­lizarea. Ca funcţionar public, contemplu cu tristeţe decăderea continuă a reprezen­tanţelor în teritoriu ale ministerelor. Gândite inţial drept legatus augustus, delegaţii îm­păratului care apără legea în faţa abuzurilor naturale ale satrapilor locali, ele au tot fost mutilate succesiv devenind azi un fel de apendice bizar ignorat cu superioritate de autorităţile locale (aş putea aminti, în treacăt, ilegalitatea profundă a numirilor de directori de instituţii culturale, puşi de partid fără a avea avizul, cerut de lege, al reprezentantului ministerului de resort în teritoriu) sau dinamitat de chiar propriul mi­nister (voi povesti cândva cum a fost ştrangulat un proiect de vizibilitate internaţională a Iaşului, făcut din banii ieşe­nilor, de o distinsă ingineră în metalurgie, numită directoare din ordinul lui Adrian Năstase şi intrată, „la mijloace fixe“ probabil, în patrimoniul Ministerului Culturii). Rostul serviciilor publice „provinciale“ ar fi tocmai acesta, aşa cum este el şi în Europa civilizată: o interfaţă profesională, condusă de experţi, care să medieze între agenda presantă a autorităţilor locale, cu interese imediate şi viziunea strategică a guver­nului, cu obiective pe termen lung. Soluţia nu este, aşadar, plasarea şmecheră a responsabilităţii şi a finanţărilor exclu­siv în spinarea autorităţilor „provinciei“, ci regândirea siste­mului de alocaţii bugetare pentru capitole cu obiective pe termen lung, de urmărirea cărora să se ocupe aceste servicii. Şi, evident, depolitizarea lor. Dar, după cum spuneam, scepticul nu e deloc sinonim cu naivul.

Pe scurt, să nu ne temem de destinul nostru ca pro­vincie demnă, centru regional transfrontalier (ca şi cu provincia, regiunea are o poveste proprie din care nu lipsesc Chişinăul şi Cernăuţiul) de iradiere a civilizaţiei europene şi a demo­craţiei liberale, cu distanţa firesc asumată faţă de jivinele dâmboviţene (cu scuzele de rigoare pentru cele câteva zeci de oameni cultivaţi, demni de respect, trăitori în Sodoma naţională). Să învăţăm, deci, fineţea şi mândria provensală! 

Post scriptum. Şi să nu uit: stricto sensu „provincie“ desemnează un teritoriu cucerit militar şi administrat ca atare de cuceritor. Nu e cazul, până astăzi, ca Iaşul să fi fost în această postură faţă de Bucureşti!“. 

Florin Cîntic este istoric, director al Arhivelor Naţionale, Filiala Iaşi şi scriitor

Comentarii