Am putea avea în Iaşi încă 15 tramvaie şi 15 autobuze. Ar costa 5 milioane lei

sâmbătă, 14 februarie 2015, 02:59
4 MIN
 Am putea avea în Iaşi încă 15 tramvaie şi 15 autobuze. Ar costa 5 milioane lei

Consilierii locali au aprobat ieri în unanimitate bugetul general al municipiului Iaşi pe anul în curs. Veniturile au fost estimate la peste 1,2 miliarde lei, în această sumă fiind inclusă şi valoarea bugetelor instituţiilor din subordine.

Cu toate că a fost votat în unanimitate, bugetul a stârnit polemici în plen, în contextul în care opoziţia a adus o serie de critici. Una dintre acestea a făcut referire la lipsa de transparenţă a municipalităţii. „Din pă­cate, documentul supus dezbate­rii publice nu a fost complet. Foarte multe dintre secţiunile importante ale bugetului au lipsit, cel puţin pe secţiunea de cheltuieli practic nu aveai ce dezbate (…) La comisii nu ni s-a prezentat un raport, o situaţie a rezultatelor în urma dezbaterii publice şi a pro­punerilor venite şi cu răspunsurile executivului“, a spus liderul consilierilor PNL, Marius Dangă.

În replică, primarul Gheorghe Ni­chita a precizat că bugetul a stat în dezbatere publică şi, mai mult, au fost înregistrate mai multe pro­puneri, iar de unele dintre acestea s-a ţinut cont.

Liberalii au semnalat în plen că Primăria ar putea pierde fonduri europene în acest an dacă nu va finaliza proiectele începute în anii trecuţi, unele dintre acesta având întârzieri de cel puţin doi ani. „Este un efort foarte mare pe care executivul trebuie să-l facă anul ăsta, presupunând că toate proiectele, întârziate în anii precedenţi, trebuie finalizate. Să ne rugăm la Dumnezeu să puteţi face acest lucru pentru a nu pier­de banii şi să rămânem cu şan­tiere neterminate“, a spus Dangă.

La finalul şedinţei Consiliului Lo­cal, primarul a admis că unele proiecte au probleme. „Am emoţii pentru câteva proiecte, dar le vom analiza şi poate vom găsi şi rezolvarea lor. Sunt întârzieri, mă refer aici în mod special la cele legate de asigurarea căldurii în oraş (reabilitarea sistemului de ter­­moficare, n.r.). Celelalte pro­iec­te sunt cu dificultăţi, mă refer şi la pasajul Octav Băncilă, unde vom avea o discuţie cu constructorul şi sperăm că vom putea ur­genta astfel încât să terminăm şi acest proiect“, a precizat Nichita.

Primarul a dezvăluit că există ne­gocieri între Guvern şi Comisia Europeană ca fondurile care rămân necheltuite la finalul exerciţiului bugetar 2007 – 2013, respectiv decembrie 2015, să poată fi realocate pentru proiecte „gata executate“. „Există o susţinere mare la Bruxelles să nu pierdem banii. Noi pregătim un pachet de proiecte realizate pe banii noştri sau de la BERD, de exemplu linia de tramvai. Discutăm de sume până la 50 milioane euro care vor compensa alte cheltuieli pe care le vom avea“, a explicat Nichita. O situaţie asemănătoare a fost la Aeroportul Internaţional Iaşi, in­ves­tiţie demarată iniţial cu fonduri de la bugetul judeţului, dar banii au fost ulterior decontaţi de Co­mi­sia Europeană într-un procent semnificativ.

Un alt reproş al libe­ra­lilor a constat în practica Pri­măriei de a achiziţiona mijloace de transport în comun second-hand. Inten­ţia municipalităţii este de a cum­păra 15 tramvaie şi 15 autobuze cu o sumă totală de peste 5 milioane lei. „Vom fi atenţi la ceea ce achi­ziţionează RATP astfel încât să avem mijloace de calitate şi, de ce nu, în acest timp să facem demersuri pentru a putea într-adevăr aduce şi autobuze şi tramvaie noi“, a menţionat Nichita. El a adăugat că mijloacele de transport noi ar putea fi cumpărate cu bani europeni.

Bugetul mai avea un necesar de 500 mil. lei

Potrivit primarului, pentru a satisface toate solicitările de fi­nanţare actuale, bugetul ar fi trebuit să ajungă la peste 1,7 miliarde lei. „Când am început să evaluăm necesarul de fonduri pentru a putea asigura toate solicitările de la fiecare activitate în parte, cele minime, mai aveam nevoie de 500 milioane lei“, a declarat primarul. Edilul a subliniat că, în acest an, vor fi operate mai multe schimbări legislative de natură fiscală care pot afecta veniturile Primăriei. Nichita a precizat că Guvernul ar putea aloca, în a doua parte a anului, sume importante de bani pentru echilibrarea bugetelor locale.

Lista principalelor investiţii din 2015

În acest an, municipalitatea a alocat mai mult pentru investiţii (51%) şi mai puţin pentru secţiunea de funcţionare (49%). Cea mai mare parte din cele peste 620 milioane lei pentru dezvoltare provin din surse europene şi guvernamentale. Cele mai importante proiecte constau în reabilitarea sistemului de termoficare (207 milioane lei), refacerea reţelelor de tramvai (57 milioane lei), reabilitarea infrastructurii rutiere în Zona Industrială (57 milioane lei), sistemul de management al traficului (50 milioane lei), reabilitarea arterei funcţionale sud (42 milioane lei), modernizarea căii rutiere centru intermodal de transport (30 milioane lei), restaurarea Muzeului Municipal (16,3 milioane lei) şi refacerea zonei Lăpuşneanu (12 milioane lei).
 

Comentarii