Va putea sau nu regia ieşeană de transport în comun să atragă bani de la Uniunea Europeană, de anul viitor?

Artificii legislative de sute de milioane de lei, pentru salvarea RATP de la faliment

miercuri, 30 decembrie 2015, 02:57
4 MIN
 Artificii legislative de sute de milioane de lei, pentru salvarea RATP de la faliment

Plenul Consiliului Local a dezbătut ieri planul de reorganizare a regiei de transport, aflată în insolvenţă. În baza acestuia, judecătorul sindic va decide dacă RATP va evita sau nu falimentul. În baza câtorva artificii legislative, regia scapă de datorii imense la stat şi la Primărie. O întrebare capitală: va putea avea sau nu acces RATP la fonduri UE, pentru modernizarea parcului auto propriu, unul din cele mai vechi din ţară?

Cel mai disputat subiect al ulti­mei şedinţe a Consiliului Local, desfăşurată ieri, a constat în aprobarea planului de reorganizare a RATP, regie aflată în stare de insolvenţă. Documentul, propus de ad­ministratorul special, prevede o serie de măsuri prin care RATP ar putea scăpa de faliment, în cazul în care judecătorul sindic va aproba planul.

Până atunci, un vot favorabil a fost necesar şi de la CL, având în vedere că regia se află sub autoritatea mu­nicipalităţii. Consilierii PNL şi consilierul independent Anca Preda au votat împotriva proiectului de hotărâre întrucât, potrivit acestora, măsurile propuse nu rezolvă problema de bază a regiei: calitatea şi viabilitatea serviciilor de transport pu­blic în comun. Însă proiectul a trecut, în urma votului dat de consilierii PSD. 

Datorii de 244 milioane lei

În prezent, regia are datorii de 244 de milioane lei, 172 de milioane lei fiind către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), circa 70 milioane lei către Primărie (în contul achiziţiei din 2005 a autobuzelor MAZ), iar restul sumei este datorat către aproape 30 de diverşi creditori. Măsurile propuse în plan prevăd transformarea datoriei către municipalitate în acţiuni, transferul unei creanţe de 34 de milioane lei pe care RATP o are de primit de la primărie către ANAF şi plata către ANAF a altor 24 milioane lei. Administratorul special Maricel Ghercă a subliniat că, practic, din cei 172 milioane lei pe care RATP îi are de plătit la ANAF, doar 30% re­prezintă debitul, restul fiind pe­nalităţi.

„Soluţia propusă acoperă cea mai mare valoare pe care statul român o poate recupera din programul de insolvenţă a RATP“, a comentat primarul interimar Mihai Chirica. La rândul său, Ghercă a precizat că, dacă nu ar fi existat un astfel de plan de reorganizare, atunci regia ar fi intrat în faliment, iar plăţile către creditori ar fi fost semnificativ mai mici.

În schimb, liberalii sunt de părere că planul nu este soluţia viabilă pentru RATP. Liderul consilierilor PNL, Marius Dangă, a subliniat că Primăria a înfiinţat o altă societate în 2013, Compania de Transport Public, dar care este lăsată „în mod intenţionat“ fără obiect. „Nu există garanţii că această soluţie ne ajută pe perioada 2016 – 2020 să luăm bani europeni pentru moder­nizarea serviciului şi, de asemenea, societatea care se naşte, se naşte moartă. Se naşte cu posibilitatea ca toţi creditorii care nu vor lua nimic să se îndrepte împotriva noii societăţi şi să o facă să meargă cu frâna trasă, iar asta nu asigură calitatea serviciilor“, a precizat Dangă. În context, liberalul a amintit că în această situaţie sunt 30 de creditori, care au furnizat servicii către RATP.

„Ne continuăm drumul cu RATP“

„Noua societate comercială în care ar urma să fie transformată RATP este o formă fără fond cu o boală cronică. Este un artificiu la limita legii. Facem un RATP care are aceleaşi bube, aproape aceleaşi datorii şi litigii şi acelaşi confort“, a comentat, la rândul său, liberalul Ficu Anghel. În schimb, administratorul special a precizat că, în cazul aprobării planului, restul datoriilor vor fi şterse, conform legislaţiei în vigoare.

În acelaşi timp, primarul interimar a replicat că liberalii s-au aflat „total pe lângă subiect, cu o slabă putere de înţelegere a unui mecanism foarte complex, acel al insolvenţei, versus mecanismul de funcţionare a societăţilor comerciale“. „Sperăm ca acest plan de reorganizare să fie acceptat de către creditori în adunarea generală a acestora şi mai departe de judecătorul sindic. Dacă lucrurile vor merge astfel, noi ne continuăm drumul cu RATP. Dacă nu (…), avem o altă societate comercială înfiinţată, îi dăm drumul imediat, dar avem un risc asupra transferului de întreprindere, este o altă noţiune din punct de vedere juridic“, a mai spus Chirica. RATP se află în stare de insolvenţă din vara anului 2014, iar planul de reorganizare va fi prezentat judecătorului sindic pe 12 ianuarie. 

Comentarii