Ce se ascunde în spatele titlului de Elevul Anului primit de Tudor Cristian Cozma

sâmbătă, 28 noiembrie 2015, 02:59
6 MIN
 Ce se ascunde în spatele titlului de Elevul Anului primit de Tudor Cristian Cozma

Tudor Cristian Cozma a obţinut săptămâna aceasta titlul de „elevului anului” în Iaşi. Adolescentul, ce studiază la Colegiul "Emil Racoviţă", a fost medaliat cu argint la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori şi cu bronz la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe ale Pământului. „Am descoperit un copil supradotat, conştient de propria valoare”, îl caracterizează directorul colegiului unde învaţă. Pe lângă calităţile sale native, tânărul are în spate multe nopţi nedormite şi studiu intens. Întrebat dacă se gândeşte să urmeze studii în străinătate, Tudor susţine că are încă timp să cântărească alternativele şi să aleagă calea care i se potriveşte cel mai bine 

Desemnat zilele trecute Elevul Anului, Tudor Cristian Cozma se numără printre elevii pasionaţi, care învaţă din plăcere. El este cel mai bun la ştiinţe, disciplinele de care majoritatea elevilor fug, deoarece presupun multă muncă şi putere de înţelegere. Tudor are însă răbdare şi cu problemele de chimie, de fizică, şi cu denumirile din biologie, dar mai ales, cu distanţa dintre el şi stele.

El este elevul ieşean care a obţinut medalia de argint la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori, iar în luna septembrie, medalia de bronz la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe ale Pământului, care a avut loc în perioada 12-20 septembrie a.c. în Brazilia, la Pocos de Caldas, şi unde au participat 92 de elevi din 23 de ţări. „Performanţele elevului Tudor Cozma reprezintă o încununare a aptitudinilor deosebite, a dorinţei de cunoaştere, a muncii susţinute, a curiozităţii ştiinţifice şi a voinţei de autodepăşire. Deosebitul său potenţial intelectual îl recomandă ca elev de excepţie, un privilegiu pentru profesorii şcolii de a-l îndruma, spre a i se valorifica inteligenţa şi memoria prodigioasă. Pentru noi  a fost o provocare, întrucât am descoperit un copil supradotat, conştient de propria valoare, cât şi de faptul că performanţele sunt posibile doar prin studiu intens, consecvenţă în pregătire, implicare totală, dar şi pasiunea pentru ştiinţele exacte. De-a lungul anilor de studiu, Tudor a confirmat, prin rezultate de excepţie la olimpiadele naţionale şi internaţionale, calităţile care l-au recomandat ca „elev al anului – 2015”, a declarat Paula Gavrilescu, directorul Colegiului „Emil Racoviţă” din Iaşi şi profesorul de chimie al lui Tudor. 

„Aceste măsuri trebuiau luate mai demult” 

Elevul anului are zilnic un program de studiu riguros, după ce ajunge acasă de la şcoală, timp de 4-5 ore studiază, indiferent dacă este înaintea unei olimpiade ori în zilele obişnuite. Timp liber, recunoaşte că nu are. „Nu este neapărat necesar să ies cu prietenii în oraş ori să ies la film. Nici acasă nu mă uit la filme, am văzut doar câteva, aş putea să le număr pe degete; prin urmare, nu am ce filme să recomand tinerilor de vârsta mea. Însă, dintre toate cărţile pe care le-am citit, cel mai mult mi-a plăcut «Cireşarii», de Constantin Chiriţă”, povesteşte acesta.

Întrebat dacă s-a gândit ca pe viitor să se implice şi în viaţa politică, Tudor spune categoric un NU. „Sunt destui care pot face asta, eu nu vreau să mă implic în acest domeniu, mă pasionează doar ştiinţele. Trebuie să-ţi placă ceea ce faci pentru că recompensa nu vine imediat. La mine a venit după un an de învăţat. La anul o să continui doar pe chimie, şi o să mă pregătesc pentru olimpiadele care or să vină. Cred că nu e imposibil de obţinut o medalie de aur, ţinând cont de faptul că România a obţinut 8 medalii de aur anul acesta la olimpiadele la care a participat”, spune acesta.

Printre liceenii de vârsta lui, Tudor poate fi numit elevul care nu frecventează cluburile, nu merge la petreceri, nu-şi pierde nopţile şi nu este tentat de lucrurile de care se dau în vânt tinerii de vârsta lui. Este însă la curent cu ce se întâmplă în lume, în ţară şi crede că tragedia de la Colectiv a fost contextul nefericit în care lucrurile au început să se îndrepte în România. Faptul că se închid atâtea cluburi, localuri, instituţii, inclusiv saline, din cauză că nu au autorizaţie de la pompieri, i se pare o măsură radicală. „Aceste măsuri mi se par exagerate, pentru că nu acum trebuiau se se întâmple, aceste măsuri trebuiau luate mai demult. Este bine însă că se întâmplă totuşi”, îşi dă cu părerea Tudor.  

O activitate stresantă 

Pe lângă profesoara de chimie, Paula Gavrilescu, Tudor mai are ca îndrumători şi pe profesorii: Mirela Foca, Alina Bîrliga şi Silviu Iordache. „Cea mai importantă parte, atunci când participi la astfel de competiţii, este experienţa pe care o dobândeşti, nu numai faptul că ai participat. Ceea ce m-a impresionat la Olimpiada de Ştiinţe ale Pământului comparativ cu Olimpiada de Ştiinţe pentru Juniori a fost faptul că elevii aveau preocupări asemănătoare, majoritatea cântau la un instrument, majoritatea aveau interese comune în legătură cu viitorul lor, în timp ce stresul datorat olimpiadei era mult diminuat în comparaţie cu Olimpiada pentru juniori”, îşi aminteşte acesta.

Pentru a atinge o asemenea performanţă, Tudor spune că a muncit mult, a fost adesea stresat, nu a avut timp liber pentru a ieşi în oraş, dar şi nemărginite satisfacţii, drept dovadă că proverbul românesc „după muncă, şi răsplată” este valabil în cazul său. „A participa la o fază internaţională înseamnă pregătire suplimentară în afara orelor şi devotament. Cu această ocazie, ţin să mulţumesc în mod deosebit doamnei director Paula Gavrilescu, care a făcut tot posibilul pentru a mă  susţine în cadrul şcolii şi a mă pregăti pentru disciplina chimie. De asemenea, doresc să mulţumesc doamnei profesoare de fizică Mirela Foca şi doamnei profesoare de biologie Alina Bîrliga, fără de care fizica şi biologia ar fi rămas nişte obiecte de care să îmi fie teamă”, mărturiseşte Tudor.  

„Geografia m-a învăţat să anticipez” 

La premierea care a avut loc marţi, şi la care a primit titlul de Elevul Anului, Tudor parcă nu a avut emoţii. Şi le-a stăpânit exact ca la o competiţie, cu calm. Iar acum, şi cu mult zâmbet. Acest premiu nu face decât să-l motiveze, să-l determine să îndrăznească şi mai mult, să înveţe şi mai mult. Mărturiseşte că prin această pasiune a sa pentru ştiinţe reuşeşte să înţeleagă mai bine lumea în care trăieşte, să şi-o explice şi să vadă dincolo de orizonturile comune.

„Geografia m-a învăţat să anticipez fenomenele meteorologice, să înţeleg prezenţa unor anumite forme de relief sau să privesc cerul, altfel decât ca o multitudine de stele. «Olimpiada» este încăperea în care toate cuvintele mele se adună şi vibrează pentru viaţă. Această încăpere a fost deschisă pentru mine de obiectul matematică şi de domnul profesor Cătălin Budeanu şi am menţinut-o deschisă până astăzi, împreună cu toţi ceilalţi profesori alături de care am parcurs un drum atât de lung…”, spune elevul anului.

Încă nu s-a decis spre ce facultate se va îndrepta. Spune că are timp să analizeze toate ofertele de studii, fiind elev abia în clasa a X-a. Cu toate acestea l-ar tenta medicina, şi să devină chirurg. În ţară, deoarece în SUA, unde şi-ar dori să studieze, costurile sunt prea mari.

 

Comentarii