Contestatarii de la Aeroport considera ca au fost trasi pe sfoara. Afla de ce au fost depunctate

miercuri, 17 aprilie 2013, 10:59
3 MIN
 Contestatarii de la Aeroport considera ca au fost trasi pe sfoara. Afla de ce au fost depunctate

Firmele eliminate din cursa pentru contractul de realizare a noii piste a Aeroportului acuză că au fost puse să joace „baba-oarba“. Contestaţiile înaintate de Impressa Cavalleri din Italia şi Strabag AG din Austria împotriva deciziei de atribuire a contractului către asocierea condusă de Max Boegl au fost publicate ieri în Sistemul electronic de achiziţii publice. Ambele firme afirmă acelaşi lucru: reprezentanţii Aeroportului le-au indus în eroare, iar clarificările oferite pe parcursul licitaţiei le-au băgat şi mai mult în ceaţă.

La desemnarea câştigătorului, comisia de licitaţie a luat în calcul trei criterii: preţul cerut pentru lucrare, durata cât Aeroportul va fi închis şi pierderile financiare pe durata închiderii. Ultimele două criterii au reprezentat buturuga de care patru din cele cinci firme participante la licitaţie s-au împiedicat. Astfel, prin caietul de sarcini, s-a cerut ca Aeroportul să fie închis maximum 150 de zile, dar minimum 90 de zile, avându-se în vedere complexitatea lucrărilor de efectuat. Într-o clarificare emisă pe parcursul licitaţiei, reprezentanţii Aeroportului au menţionat că durata de suspendare a zborurilor poate fi şi mai mică de 90 de zile, fără ca acest lucru să fie punctat suplimentar. Aeroportul nu a pomenit însă nimic despre cum se calculează punctajul la pierderile economice. „S-au mai solicitat clarificări autorităţii contractante, la care aceasta a răspuns cu o zi lucrătoare înainte de ultima dată pentru predarea ofertei. În cadrul acestei clarificări apare pentru prima dată şi este interpretabil faptul că se poate propune o imobilizare a activităţilor operaţionale mai mică de 90 de zile şi care nu va fi punctată suplimentar, însă pentru «pierderile economice cele mai mici», ar putea fi punctată suplimentar“, argumentează reprezentanţii Impressa Cavalleri. Cu alte cuvinte, clarificările oferite de conducerea Aeroportului i-au încurcat şi mai mult.
Patru firme participante la licitaţie au înţeles că pot închide Aeroportul 90 de zile şi au încercat să distribuie aceste zile în aşa fel încât numărul pasagerilor rămaşi fără avioane să fie cât mai mic. Doar Max Boegl a înţeles că poate oferta închiderea Aeroportului pentru doar 6 zile, ceea ce avea să şi ducă la câştigarea licitaţiei în pofida preţului de 139 milioane lei cerut pentru lucrări, cu 12,5 milioane lei mai mare decât oferta Impressa. Reprezentanţii Impressa Cavalleri au încercat în contestaţia depusă să calculeze cum ar putea Max Boegl să ţină închis Aeroportul doar şase zile. Singura concluzie a fost că firma intenţionează să lucreze noaptea, în cele 6 ore cât niciun avion nu foloseşte pista. În acest scenariu, conform calculelor făcute de inginerii Impressa Cavalleri, ar fi necesare 1.729 de nopţi de lucru, sau 747 de nopţi, dacă s-ar folosi trei echipe.
Argumente similare au fost invocate şi de Strabag AG. Societatea, care ceruse cu 11 milioane lei mai puţin decât Max Boegl pentru lucrări, susţine că jocul cu zilele de închidere a Aeroportului şi pierderile economice le-au provocat aceeaşi confuzie. În plus, comisia de licitaţie nu ar fi verificat serios modul în care Max Boegl susţine că poate ţine Aeroportul închis doar şase zile. Atât Impressa Cavalleri, cât şi Strabag AG au cerut anularea deciziei de declarare a câştigătoarei şi reevaluarea ofertelor. În plus, Impressa a cerut şi declararea ca neconformă a ofertei Max Boegl, adică eliminarea sa din cursa pentru contractul de construire a noii piste. „Interpretarea criteriilor a fost la latitudinea fiecărui participant la licitaţie. Noi am asigurat o transpareanţă maximă, am răspuns la clarificări chiar şi în afara termenului legal, numai să nu se spună că favorizăm pe cineva. Altminteri, din punct de vedere strict legal, criteriile cunoscute de toată lumea de la bun început nu pot fi invocate ca motiv de contestaţie. Aşteptăm decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, dar sunt convins că ne va da dreptate“, a declarat Marius Bodea, directorul Aeroportului.

Comentarii