HOMO VALACHUS

Despre fatalism

joi, 27 aprilie 2017, 01:50
1 MIN
 Despre fatalism

Când ştii că nu ai nimic de pierdut – aşa cum ştiu, invariabil, toţi fataliştii! – îţi vei permite luxul de a fi curajos, strălucit şi (chiar) liber. Calităţi care nu se găsesc – veţi fi, sper, de acord cu mine! – în ADN-ul oricărui muritor. 

 „Fatalismul” şi „fatalitatea” reprezintă două noţiuni prea puţin agreate de oameni. În termenii filozofiei Facebook de astăzi, sunt genul de „postări” cu slabe şanse de a primi multe like-uri. Eu cred însă că lumea se apropie de ele – şi, cu precădere, de cel dintâi, doar derivat din al doilea, dar, altfel, mult mai bogat semantic şi mai subtil decât „arhetipul” său lexical! – stereotipic, adică, pe şleau spus, copleşită de prejudecăţi. Fatalismul e rău, pentru că, îndemnând la convingerea „pre-determinismului” destinului uman, invită la resemnare, la inacţiune şi, implict, la sucombare istorică, la haos. Prin urmare, trebuie să ne ferim de asemenea moduri periculoase de gândire, să le evităm vitejeşte, arborând mereu o fizionomie optimistă în faţa necunoscutului vieţii, o încredere neabătută în frumuseţea viitorului nostru pe pământ. Nu neg faptul că, în logica unei dinamici existenţiale corecte, pe intervalul prezentului, această viziune devine utilă. Te „mobilizează”, te „pozitivează”, cum observă frecvent oratorii motivaţionali, permiţându-ţi să fii activ. Or, să recunoaştem, ce ar fi istoria fără „activismul” constant al celor care o populează? Pe de altă parte, am tentaţia să merg ceva mai departe cu proiecţia aşa-zicând „temporală” a fatalismului. Vreau să-l văd nu numai din unghiul a ceea ce este acum şi aici, cişi din perspectiva a ceea ce se va întâmpla mâine, acolo. Am scris cu altă ocazie despre diferenţa dintre individul optimist şi individul pesimist. Nu intenţionez să mă repet. Concluzia acelei analize rămâne totuşi inevitabilă şi în discuţia de faţă: orice raţionament simplu, elaborat asupra respectivelor „stări” omeneşti, te duce rapid la revelaţia că, dacă optimistul pare mai adecvat în mecanismul actualităţii, pesimistul e singurul care are dreptate pe termen lung (da, toate lucrurile sunt perisabile, deteriorabile, demne de o profundă compasiune şi, da, în cauzalitatea unei astfel de argumentaţii, inevitabil, într-o bună zi, totul va dispărea, se va prăbuşi lamentabil).

Nu foarte diferit, ideologic vorbind, se arată a fi fatalismul. „Fataliştii” cred în preeminenţa sorţii, dar, să notăm, preeminenţa unei sorţi mai curând „date” decât „prestabilite”, adică „impuse”. Unde se află diferenţa? În nuanţă: o „soartă dată” nu exclude libertatea insului de a alege. „Soarta” în cauză constituie un scenariu cu mai multe finaluri posibile, dependente de opţiunile diverse ale omului. Individul este „pus”, desigur, într-un cadru general de traiectorie existenţială (nu-şi alege de pildă, singur etnia, momentul istoric în care va trăi, părinţii, ereditatea, orânduirea socială etc., ci se naşte cu ele, adaptându-se apoi lor!), însă deţine capacitatea de a-şi modela, după bunul plac, anumite trasee ale propriului destin (profesia, mariajul, felul de a fi, maniera de interacţiune cu ceilalţi, educaţia ş.a.m.d.). În contrapartidă, „o soartă prestabilită, impusă” ar fi fost o realitate absurdă, în interiorul căreia însuşi actul vieţuirii ar fi devenit aberant, prin lipsa lui de orizont (nu, fatalismul autentic nu propovăduieşte aşa ceva!). Totodată, să admitem şi asta, fataliştii dezvoltă, în contextul mentalitarului lor predeterminist, un soi de resemnare dinaintea viitorului, care, în interpretarea multora, viciază dinamica prezentului, dezvăluindu-i pe exponenţii ei (ai resemnării aşadar) apatici, transistorici (în afara timpului, dincolo de universul cotidian), inerţi, fără reacţie, inactivi, cum spuneam deja ceva mai devreme. Vin totuşi şi întreb imediat: te „exsanguinează” istoric, în mod real, fatalismul – repet şi acest amănunt – genuin (deci nu cel trucat, mimat, practicat de circumstanţă)? Te „teleportează” el, cu adevărat, într-un neant „ontologic”, unde aştepţi, tâmp, dezlănţuirea inexorabilei „fatalităţi”? Îţi „taie”, din start, „aripile”, neacordându-ţi nici o şansă să te bucuri de plăcerile mărunte ale existenţei? Dimpotrivă, voi răspunde tot eu. Fatalismul (autentic) te face, paradoxal, mult mai eficient în dinamica istoriei şi, ca atare, mult mai activ.
E foarte clar, bănuiesc, faptul că, ştiind ab initio caracterul ultimativ trist al fiecărui destin uman şi asumându-ţi-l astfel încă din etapele prezumtiv „fericite” ale vieţii tale, poţi învăţa, în postură de „fatalist”, să apreciezi clipele (efemere) de bucurie ce ţi s-au oferit, amplificându-le cu destoinicia hedonistului experimentat şi devenind, în consecinţă, mai „activ” şi mai plin de „vitalitate” decât optimistul adesea plictisit de rutina vieţuirii diurne. În egală măsură, aşa-numita „resemnare” fatalistă, departe de a fi semnul unei „retrageri” din istorie, poate fi, invers, prilejul unei remarcabile „înaintări”. Când ştii că nu ai nimic de pierdut – aşa cum ştiu, invariabil, toţi fataliştii! – îţi vei permite luxul de a fi curajos, strălucit şi (chiar) liber. Calităţi care nu se găsesc – veţi fi, sper, de acord cu mine! – în ADN-ul oricărui muritor.
 
Codrin Liviu Cuţitaru este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii "Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi

Comentarii