ERORI GRAVE pe noile panouri rutiere din Iaşi. Drumul spre Bucureşti, prin Suceava

joi, 23 octombrie 2014, 02:03
5 MIN

Dacă un şofer străin de Iaşi vine dinspre Sculeni sau Târgu Frumos, să spunem, şi vrea să tranziteze Iaşul pentru a ajunge la Bucureşti prin Vaslui, va avea o mare problemă. Şi asta nu din cauza aglomeraţiei din trafic, ci tocmai din cauza noilor panouri rutiere de orientare puse de Primărie pe ruta Păcurari – Fundaţie – Independenţei – Elena Doamna. În timp ce GPS-ul de pe bord îi va indica acestui şofer că la Vaslui se ajunge pe DN 24, prin Bucium, aşa cum este şi normal, toate indicatoarele îi vor arăta cu insistenţă altceva: că la Vaslui se ajunge numai pe DN 15D.

Un drum ce nici măcar nu trece prin judeţul Iaşi, fiind pe ruta Roman – Buhăieşti – Vaslui. La fel, dacă un alt şofer va vrea să meargă la Bucureşti prin Roman-Bacău, GPS-ul îi va indica Drumul European 583, aşa cum e şi normal, în timp ce noile indicatoare din oraş îţi arată că spre Roman şi Bucureşti trebuie să mergi pe DE 58, drum care în realitate este cel spre Hârlău-Botoşani şi spre Suceava. Ca să nu mai spunem că, dacă nu ştiaţi, tot potrivit noilor panouri, şoseaua care iese prin Copou şi merge la Movileni este drum naţional. Cireaşa de pe tort este însă prezenţa pe multe panouri, la concurenţă şi adesea mai bine amplasată decât destinaţii importante precum Bucureşti, Vaslui, Roman, Albiţa sau altele, a localităţii Podeni. Cum, nu ştiaţi de Podeni? Este un sat din comuna vasluiană Vultureşti, care la recensământul din 2002 avea exact 15 locuitori! Cum este posibil aşa ceva, domnilor edili, taman pe cele mai mari panouri de orietare care se găsesc în acest moment în oraş?

Noile panouri de orientare care au apărut zilele acestea în oraş, cele mai mari existente în trafic în acest moment, sunt pline de greşeli, deşi au fost montate în cadrul unui proiect european. Panourile de mari dimensiuni conţin greşeli de grafică, de orientare şi inclusiv legate de rutele pe care ar trebui să le urmeze străinii care ajung în Iaşi. Una din cele mai grave erori este indicarea satului Podeni printre direcţiile de referinţă pentru şoferi, aceasta fiind o destinaţie absolut necunoscută chiar şi pentru ieşeni. Ba chiar şi pentru cei care le-au pus. Apoi, ruta principală către Vaslui nici măcar nu este trecută pe panouri, iar pentru direcţia Roman-Bu­cureşti primăria îi trimite pe şoferi prin Târgu Frumos-Botoşani-Suceava.

Un sat cu 15 locuitori, de referinţă pentru ieşeni?

De cel puţin două săptămâni au început să apară în Iaşi aceste indicatoare de orientare de mari dimensiuni, care le indică şoferilor direcţia către ieşirea din Iaşi sau direcţia către unele cartiere mai importante. Foarte utile de altfel, aceste indicatoare sunt mult mai mari faţă de cele vechi, şi sunt amplasate pe traseul dintre Păcurari şi Elena Doamna. Conţin însă multe greşeli care-i pot induce în eroare pe şoferii străini. Mai întâi, chiar în capul panourilor apare o localitate ce nu este deloc de referinţă pentru ieşirea din oraş. Localitatea Podeni este trecută sub Vaslui pe panouri, iar săgeata din dreptul ei indică direcţia spre Podu Roş.

După mai multe căutări, am descoperit că Podeni este un sătuc din judeţul Vaslui, pe DJ 248, care avea nu mai mult de 15 locuitori la recensământul din 2002, fiind o destinaţie de care marea majoritate dintre ieşeni nici măcar nu au auzit. „Podeni? Poate Poieni vroiau să zică. Nu ştiu pe unde vine, n-am auzit“, ne-a spus un taximetrist experimentat.

O altă greşeală gravă este că ruta principală spre Vaslui, adică prin Bucium, pe DN 24, nu este deloc trecută pe panouri. În schimb, pentru Vaslui figurează ruta DN 15D. Este un drum ce nici măcar nu atinge judeţul, pe ruta Vaslui – Negreşti – Roman. Pe lângă acestea, drumul european spre Roman şi spre Bucureşti este trecut pe panouri E58.

În realitate, drumul Iaşi – Roman, spre direcţiile Bacău şi Bucureşti, este DE 583, în timp ce DE 58 este drumul european Sculeni – Iaşi – Su­ceava, cu ramificaţie spre Hârlău şi Bo­toşani – Suceava, mergând apoi spre Vatra Dornei şi Dej până la Viena.

Şi, în sfârşit, o ultimă eroare (care s-ar putea însă să nu fie chiar ultima, căci montarea marilor panouri nu s-a finalizat) este marcarea drumului judeţean spre Movileni, care iese prin Copou spre Breazu, adică DJ 282, ca drum naţional (DN), în siglă roşie, şi nu albastră, cum ar trebui.

 

Nici viceprimarul nu a auzit de Podeni

Panourile de orientare au fost montate de acelaşi constructor care lucrează la pasajul din Fundaţie, partea de semnalizare rutieră fiind componentă din proiectul european. Munici­palitatea a transmis că a montat 4 astfel de indicatoare de mari dimen­siuni, în Păcurari şi pe strada Elena Doam­na, iar indicatoarele au costat aproximativ 180 de lei de bucată. „Panourile de informare sunt în număr de 4, montate pe amplasamentul proiectului «Dezvoltarea axei de transport Est – Vest în municipiul Iaşi», achiziţionate odată cu toate semnele de circulaţie aprobate în planul de semnalizare rutieră, prin proiectul european“, a precizat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei.

Vicepri­marul Mihai Chirica spune că firma care se ocupă de pasajul de la Fundaţie şi inclusiv de semnalistică a prezentat municipalităţii modalitatea de amplasare a indicatoarelor şi a panourilor, dar nu şi conţinutul celor din urmă. Conform edilului, Primăria şi-a dat avizul asupra amplasării indicatoarelor rutiere noi, care au fost montate prin proiect, şi nu asupra panourilor de orientare. De lucrări se ocupă firma care a lucrat la pasajul din Fundaţie şi Loial Impex din Suceava, specia­lizată de altfel pe marcaje şi indicatoare rutiere. „Ei sunt asociaţi cu o firmă specia­lizată în indicatoare rutiere, prin urmare să-şi respecte contractul. Ce nu corespunde se taie şi se pune din nou în regim de urgenţă“, a spus viceprimarul Mihai Chirica. Întrebat dacă ştie unde se află localitatea Podeni, edilul a răspuns: „Podeni… Este în apropierea Ia­şului? Trebuie să fie în zona Văleni, Munteni, Vaslui“.

Acelaşi film cu panourile „Stop“ puse aiurea

Panourile care-i trimit pe şoferi la Po­deni sunt din acelaşi „film“ cu indicatoarele“Stop“ de pe şoseaua Păcurari care-i obligau pe şoferi să oprească la semafoare, inclusiv seara când acestea nu funcţionau, şi să le dea prioritate celor care ies de pe străduţele secundare, panouri ce au fost date jos imediat ce le-am semnalat. Aceiaşi constructori s-au „ocupat“ şi de respectivele indicatoare „Stop“ în dreptul unor treceri de pietoni, doar că au greşit intersecţiile. În loc să le pună la ieşirea de pe străzi secundare care dau în şoseaua Pă­curari, muncitorii le-au amplasat pe bulevard. Indicatoarele au stat mai mult de o săptămână prost amplasate, fiind ulterior schimbate, după sesizarea făcută de „Ziarul de Iaşi“. Şi mai grav este că este erori grave se produc în cadrul unui proiect european uriaş, de peste 78 de milioane de lei.

Comentarii