Cum trebuie abordate testările pentru a nu apărea anxietatea

Examenele ratate la vârste fragede pot avea urmări grave în viitor

vineri, 17 martie 2017, 02:50
6 MIN
 Examenele ratate la vârste fragede pot avea urmări grave în viitor

În această săptămână au avut loc simulările pentru examenele naţionale şi bacalaureat, ultima probă urmând să aibă loc astăzi. La examenul de astăzi vor participa doar elevii de clasa a XII-a, având proba scrisă la alegere a profilului şi specializării. Chiar dacă rezultatele nu au o foarte mare influenţă în ceea ce priveşte viitorul academic al elevilor, aceştia trec prin stresul unui examen, se obişnuiesc cu maniera de desfăşurare a examenelor naţionale şi îşi verifică cunoştinţele acumulate până în acest moment. Specialiştii atenţionează însă cadrele didactice şi părinţii că elevii trec printr-o perioadă sensibilă, iar un eşec le-ar putea afecta încrederea în sine şi evoluţia ulterioară.

 

Simulările examenelor naţionale au început de luni. Peste 20.000 de elevi de clasa a VIII-a, a XI-a şi a XII-a din judeţul Iaşi au participat la simularea examenului la limba şi literatura română. Simularea evaluării na­ţionale se va susţine în 181 de unităţi şcolare, iar pentru examenul de bacalaureat în 55 de unităţi şcolare, pe toată durata săptămânii. Echipa de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi va monitoriza, prin delegaţi, modul de organizare şi de derulare a examenelor în unităţile şcolare. „Pentru derularea în cele mai bune condiţii a simulărilor, în conformitate cu Strategia Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi privind ameliorarea rezultatelor la examenele naţionale în anul şcolar 2016-2017, au fost derulate până în prezent mai multe activităţi, care au vizat monitorizarea, controlul şi consilierea cadrelor didactice, în vederea parcurgerii ritmice a materiei la toate disciplinele, conform standardelor de calitate naţionale, care să contribuie la adaptarea demersului didactic la nevoile elevilor şi la realizarea unei evaluări ritmice, obiective şi relevante“, a precizat prof. dr. Genoveva Farcaş, Inspector Şcolar General.

Sprijinul emoţional, vital pentru rezultatele şcolare

Simulările examenelor vin în sprijinul elevilor, care se obişnuiesc atât cu maniera de desfăşurare a acestuia, dar şi cu stresul şi emoţiile cu care se vor confrunta. Astfel, anxietatea va fi ţinută sub control atunci când vor susţine examenul de capacitate sau cel de bacalaureat. Specialiştii şi psihologii atrag atenţia părinţilor şi cadrelor didactice asupra stresului pe care-l resimt elevii în această perioadă. Specialiştii de la Intuitext, o companie specializată în edu­caţie din cadrul grupului Softwin, care asigură o serie de produse educaţionale, atrag atenţia asupra anxietăţii şi a efectelor acesteia. Astfel, Delia Lungu, specialist în educaţie, declară că „notele şi calificativele arată o evaluare a cunoştinţelor elevului într-o anumită zi, la o anumită materie. Cu alte cuvinte, notele şi calificativele nu reprezintă «valoarea copilului», deoarece acesta îşi poate îmbunătăţi oricând performanţa. Dacă părintele şi cadrul didactic folosesc comparaţia între copii în funcţie de performanţele lor, atunci copiii vor fi centraţi pe ce rezultate au obţinut ceilalţi şi pe competiţie, şi mai puţin pe ideea de a învăţa cu plăcere.“

Acelaşi lucru îl subliniază şi psihologul Oana Rotaru, care atrage atenţia asupra importanţei pe care o are susţinerea din partea părinţilor. „Rolul părinţilor în edu­caţia copilului este foarte important. Susţinerea afectivă asigură dezvoltarea armonioasă a acestuia. Susţinerea pe care o oferă părinţilor asigură rezultate bune pe toate planurile. Admiterea în clasa a V-a, examenul de capacitate, bacalaureatul, reprezintă momente cheie în care tânărul are nevoie de toată susţinerea părinţilor. Acest suport afectiv trebuie oferit pe toată durata de dezvoltare a copilului“, declară psihologul. Mai mult, Oana Rotaru subliniază că un rezultat slab nu înseamnă neapărat că elevul nu s-a pregătit la o anumită materie ci, în anumite cazuri, o notă mai mică arată că elevul nu a fost pregătit psihic şi emo­ţional. „Tinerii, care nu sunt bine pregătiţi psihologic pentru examene, vor avea un rezultat mai slab. Şocul este cu atât mai mare când aceştia sunt foarte bine pregătiţi la o anumită materie, dar nu au ştiut să-şi stăpânească emoţiile. Astfel, la întrebarea de ce nu ai scris la un anumit răspuns, apar o serie de răspunsuri precum am uitat tot ce ştiam sau nu am avut suficient timp“, completează Oana Rotaru.

Învăţatul de bunăvoie, cheia succesului

Pentru ca aceste blocaje emoţionale să nu apară, specialiştii recomandă o colaborare între părinţi şi profesori, dar şi întâlniri periodice cu psihologul şcolii, mai ales în anul premergător examenelor importante din viaţa elevului. Aceştia subliniază că discuţiile cu părinţii, care nu trebuie să-i oblige pe copii să înveţe, ci să-i facă să înţeleagă importanţa acestor examene, sunt extrem de importante pentru dezvoltarea intelectuală şi profesională, dar mai ales emoţională. „Rezultatele elevilor trebuie susţinute de contribuţia materială, dar şi emoţională a părinţilor. Sunt recomandate discuţii cu copilul pentru a-i înţelege temerile, acesta nu trebuie comparat cu alţi copii. El are nevoie de momente de relaxare, de ieşiri cu prietenii, unii părinţi îşi trimit copiii şi la psiholog. Părinţii ar trebui să evidenţieze calităţile copilului şi să nu amintească de slăbiciunile acestuia. Dacă părinţii reuşesc să-l facă pe copil să înţeleagă că a învăţa se referă la dobândirea de cunoştinţe care-l vor ajuta să evolueze şi să obţină un statut onorabil în societate, că rezultatele şcolare sunt doar pentru el, nu pentru părinţi şi profesori, şi dacă copilul este sprijinit mereu, atunci performanţa este asigurată“, mai completază Oana Rotaru.

Examenele la clasele mici ar putea fi eliminate din cauza anxietăţii

Având în vedere sfaturile specialiştilor, a nemulţumirii părinţilor, dar şi a învă­ţătorilor, ministrul Educaţiei, Pavel Năs­tase, a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute faptul că evaluările naţionale la clasa a II-a şi a IV-a ar putea fi eliminate şi că aceste testări ar trebui să apară din gimnaziu. Astfel, ministrul a subliniat că elevii sunt speriaţi de aceste examene, iar specialiştii cred că un eşec la o vârstă fragedă ar putea să-i marcheze şi să le influenţeze evoluţia şcolară pe viitor. „Până la gimnaziu, după părerea mea, n-ar trebui să avem aceste evaluări asupra copiilor. Ei sunt într-o perioadă de dezvoltare a capacităţilor de gândire. Deci, omul se dezvoltă, creierul se dezvoltă din punt de vedere biologic până la vârsta asta. Abia după aceea este în măsură să perceapă o evaluare, să vadă nişte teste de genul acesta. Trebuie să prelungim, dacă vreţi, cei 7 ani de acasă cu această perioadă a învăţământului primar şi să-i oferim elevului baza de gândire. Trebuie procedat în mod gra­dual, astfel încât el să se obişnuiască, dar nu evaluării de genul celor pe care le dăm acum, care îi stresează şi îi sperie pe copii“, a subliniat ministrul pentru Europa FM.

De asemenea, ministrul Educaţiei a mai anunţat şi dorinţa de a modifica anumite manuale şcolare, de o simplificare a acestora pentru a uşura învăţarea. Afirmaţia ministrului este în concordanţă cu opinia specialiştilor în domeniu, care subliniază faptul că până în clasa a IV-a inclusiv competiţiile şi concursurile şcolare ar trebui să se axeze pe spiritul de echipă şi pe colaborare, nu pe rivalitate. Astfel, nu nota sau calificativul ar trebui să reprezinte miza, ci scopul ar trebui să fie ca elevul să dobândească anumite competenţe, chiar dacă ele sunt doar de natură emoţională.  

 

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii