Ford Focus RS: maşina de adrenalină

luni, 30 mai 2016, 01:50
4 MIN
 Ford Focus RS: maşina de adrenalină

„Gaz, gaz, dă-i gaz! Acceleraţia la maxim“, îmi strigă din dreapta Bogdan Marişca, multiplul campion de raliuri. Sunt la volanul unui Ford Focus RS cu un motor de Mustang modificat ca să ajungă la 350 de cai putere, am aproape 180 km/h, iar linia dreaptă de asfalt e cale să se încheie cu o curbă la 90 de grade şi cu toate astea Bogdan Marişca mă îndeamnă în conti-nuare să accelerez. Am ieşit de mult timp din zona mea de confort de şofer cuminte, care n-are nevoie de staţie şi antenă pe maşina proprie fiindcă circulă cu viteza legală. Din fericire acum însă nu mă aflu pe un drum public ci pe circuitul de la Adâncata.

Sunt unul dintre jurnaliştii invitaţi de Ford România să testeze acest nou model. Da, am ieşit din zona mea de confort de şofer cuminte, dar mă bazez pe ce-mi spune Marişca să fac. De altfel, după primul tur de circuit m-a şi întrebat: „Vrei să-ţi spun eu ce să faci, pas cu pas?“, iar eu i-am răspuns repede: „Bineînţeles!“. Iar din acel moment am început să aud succedându-se cu repeziciune indicaţiile sale: „Acum frânezi!“, „Te înscrii larg prin dreapta“, „Şi mai mult dreapta“, „Acum virezi şi te aşezi lângă jalonul ăla, schimbi a patra şi pui acceleraţia la podea“.

Iar indicaţiile sale se repezeau într-o continuă cavalcadă care, în combinaţie cu adrenalina dată de viteza ameţitoare, deveneau greu de procesat. Am reuşit însă să menţin ritmul şi n-am părăsit circuitul nici măcar o dată. Adevărul este că şi maşina m-a ajutat, fiindcă noul Ford Focus RS se comportă excelent în situaţii limită. Sistemul inteligent de tracţiune integrală transferă rapid puterea de la o punte la alta când e detectată vreo tendinţă de derapaj şi astfel aderenţa este maximă tot timpul.

Maşinile sport au în general tracţiune de roţile din spate şi acest lucru le face destul de greu de manevrat la limită: dacă roţile din faţă sînt întoarse pentru abordarea unei curbe iar acceleraţia e apăsată prea tare, posteriorul maşinii va împinge prea mult şi te vei trezi întors cu 180 de grade. Nu şi la Ford Focus RS – puterea e transmisă şi la roţile din faţă şi la cele din spate, iar pentru un demaraj maxim se poate ajunge la 70% din putere transmisă pe puntea spate. Dacă însă maşina e pe cale să intre în derapaj, în câteva milisecunde puterea este redistribuită preponderent către puntea faţă şi în acest fel maşina rămâne pe trasa dorită.

Ăsta e tot farmecul noului RS – e îngăduitoare cu un novice şi îşi arată adevăratul potenţial în mâinile unui pilot profesionist. Iar în condiţii zilnice de utilizare este foarte docilă – aproape că nu ai nevoie de abilităţi speciale pentru a face banalele deplasări zilnice. Am constatat acest lucru atât în traficul din Bucureşti dar şi pe autostradă, înspre Ploieşti – pur şi simplu aproape că se conduce ca un Ford Focus obişnuit. Asta până în momentul în care îţi laşi toată greutatea pe pedala de acceleraţie – atunci lucrurile se schimbă dramatic şi hatchback-ul cuminte se transformă într-o fiară care urlă din cele două ţevi de eşapament supradimensionate şi înghite kilometrii c-o viteză incredibilă. 

Ca o mică paranteză – am fost norocos de două ori în acea zi de miercuri, 25 mai 2016 – pe circuit, aşa cum spuneam, l-am avut lângă mine pe Bogdan Marişca, iar pe traseul de autostradă în dreapta mea s-a aflat Simone Tempestini, campionul României la raluri în 2015 (iar în actualul campionat, aflat încă în desfăşurare, se află tot pe primul loc). Desigur, poate fi intimidant să conduci în vreme ce lângă tine se află un pilot excepţional, dar la vârsta mea nu mă mai emoţionez prea repede, iar Simone este o persoană foarte plăcută, deschisă, fără nici un fel de aere de vedetă. Pe drumul spre Adâncata mi-a povestit cu însufleţire despre atuurile acestui nou Ford Focus. De altfel el a câştigat Campionatul Naţional de Raliuri tot la volanul unui Ford – e vorba de modelul Fiesta de competiţie.

Iar dacă vreţi să vedeţi ce poate face acest campion la volanul maşinii sale de competiţie, căutaţi pe YouTube clipul în care el străbate fabrica Ford de la Craiova cu Fiesta sa (AICI).

Dacă rândurile de mai sus sună ca o reclamă la noul model Ford Focus RS, v-aş ruga să le ignoraţi, fiindcă acest model nu are nevoie de aşa ceva – pentru România au fost alocate anul acesta pentru comercializare un număr de patru maşini, şi deja există 30 de comenzi.

Comentarii