Două strategii diferite

Iaşul investeşte în şine de tramvai, Clujul cumpără 50 de autobuze noi

sâmbătă, 11 ianuarie 2014, 02:50
3 MIN
 Iaşul investeşte în şine de tramvai, Clujul cumpără 50 de autobuze noi

Ieşenii se vor mai plimba câţiva ani în autobuze la mâna a doua până să beneficieze de transport modern. Strategia edililor a fost să modernizeze mai întâi liniile de tramvai pentru ca apoi să aducă mijloace de transport noi. Oficialii din Cluj-Napoca par să fi luat taurul de coarne.

Primarul Emil Boc a anunţat chiar zilele trecute că municipalitatea va achiziţiona 50 de autobuze noi-nouţe în valoare totală de 75 de milioane de lei. Conform presei locale, banii provin dintr-un împrumut accesat de Primărie în valoare totală de 300 de milioane de lei. Deocamdată, investiţia este la nivel declarativ, însă proiectul primăriei din vestul ţării este să modernizeze regia locală de transport cu încă 50 de autobuze noi. Acestea vor circula nu numai în municipiul Cluj-Napoca, ci şi în localităţile din zona metropolitană.

„Nu puteam achiziţiona tramvaie noi dacă nu reabilitam infrastructura“

În timp ce confortul ieşenilor în autobuzele RATP este la mâna a doua, şefii din Primărie se îngrijesc de investiţii în şine de tramvai şi infrastructura rutieră. Oficialii din Primăria ieşeană spun că strategia lor a fost să modernizeze calea de rulare pentru ca apoi să aducă mijloace de transport moderne şi noi. Acestea vor fi cum­părate însă din fonduri europene. „Pe bugetul european 2014-2020, se pune foarte mult accent pe transportul ecologic, adică cel electric şi cel din surse de energie alternative. Ne vom concentra foarte mult pe o strategie prin care vom putea achizi­ţiona noi mijloace de transport. Noi am avut o strategie în mai mulţi paşi până acum: nu puteam achiziţiona tramvaie noi dacă nu reabilitam infrastructura“, a precizat Sebastian Bura­ga, purtătorul de cu­vânt al Primăriei. În cazul în care intenţiile mu­nicipalităţii se vor concretiza în proiecte finan­ţate, autobuzele noi ar putea ajunge la Iaşi abia în câţiva ani. Până atunci, ieşenii se plimbă în mijloace de transport vechi de mai bine de zece ani şi scoase din uz din oraşele Olandei. Ultima achiziţie de maşini second-hand a fost făcută vara trecută şi a constat în 40 de autobuze care au fost aduse de firma Unistil. Aceeaşi firmă a făcut o livrare Primăriei de alte 20 de autobuze tot la mâna a doua cu un an mai înainte. Pentru acestea, Primăria a plătit peste 1,5 milioane de lei, echivalentul a unui singur autobuz nou pe care primarul Emil Boc intenţionează să-l adu­că în Cluj-Napoca. Călătorii RATP nu au mai văzut autobuze noi-nouţe din 2006, atunci când municipalitatea a cumpărate cele 50 de maşini MAZ. Acestea au fost considerate la momentul achiziţiei extrem de scumpe şi au fost plătite printr-un contract de leasing. La finalul contractului, au ajuns să coste peste 11,5 milioane de euro plus alte 14 milioane de euro, întreţi­ne­rea autobuzelor.
Spre comparaţie, investiţia pe care o va face Cluj-Napoca se ridică la 16,5 milioane de euro.

Comentarii