Împrumutul CJ pentru asfaltări: care sunt subaxele de drumuri judeţene ce vor fi modernizate

vineri, 24 martie 2017, 02:50
4 MIN
 Împrumutul CJ pentru asfaltări: care sunt subaxele de drumuri judeţene ce vor fi modernizate
Valoarea împrumutului judeţului va fi de 100 milioane lei, CJ contribuind cu tot atât. Reabilitarea celor opt subaxe se va face în următorii patru ani. Care sunt acestea şi cu care se va începe?

Mai multe coclauri ale ju­deţului ar putea să vadă asfalt în următorii patru ani. Plenul Consiliului Judeţean a fost che­mat astăzi într-o şedinţă extraordinară pentru a desemna banca de la care instituţia va împrumuta 100 milioane de lei. Banii ur­mează să fie utilizaţi în exclusivitate pentru lucrări de reabilitare a drumurilor judeţene. La cei 100 milioane de lei împrumutaţi urmează să fie mobilizată din resursele proprii ale CJ o sumă echivalentă, în baza unor credite de angajament. Direcţia Judeţea­nă de Administrare a Drumurilor şi Podurilor ar avea astfel la dispoziţie în următorii ani o sumă totală de 44 milioane de euro, suficientă pentru efectuarea de lucrări pe aproximativ 150 km.

Maricel Popa: „La piatră te fură cel mai uşor“

„Sigur este un lucru: nu vor mai exista cârpeli pe drumurile judeţene şi nici pietruiri. Covor de asfalt de la un cap la altul. S-au cheltuit sume fantastice pe lucrări de un kilometru aici, doi kilometri dincolo, an după an. La pietruiri te fură cel mai uşor. După un an, doi, dacă piatra este pusă prost, se amestecă cu pământ şi nimeni nu mai poate şti câtă piatră s-a pus“, a declarat preşedintele CJ, Maricel Popa.

Conducerea CJ a purtat ne­gocieri cu 8 instituţii bancare, respectiv Banca Europeană de Investiţii (BEI), Banca Euro­peană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi cele şase bănci din România care au o cotă de minim 7% pe piaţa naţională şi sucursale în Iaşi, respectiv BCR, BRD, Banca Transilvania, Raif­feisen, CEC şi Unicredit. CJ a solicitat un credit de până la 30 milioane de euro, cu o perioadă de graţie de minim 4 ani şi o perioadă de rambursare de minim 10 ani. Diferenţierea dintre bănci a fost făcută de costul total al împrumutului, respectiv dobânzi şi comisioane. Cele mai bune condiţii au fost oferte de BEI, în cazul căreia costul creditului ridicându-se la 1,5 milioane de euro, în condiţiile unei durate de rambursare de 20 de ani. În cazul BERD, costul creditului s-ar ridica la 2,3 milioane de euro, cu rambursarea în 8 ani. Comi­sioanele şi dobânzile practicate de Banca Transilvania ar fi dus la un cost al creditului de 4,3 mi­lioane de euro. Cea mai dezavantajoasă ofertă a fost apreciată ca fiind cea a BCR, în cazul căreia dobânzile şi comisioanele ur­mând să fie de 32,6 milioane de euro. „Alegerea va fi făcută de consilieri. Noi punem documentaţia pe masă, discutăm tot ce e discutat şi dăm toate detaliile necesare“, a spus Popa.

BEI: dobândă de 0,6% la euro

Dacă alegerea consilierilor se va opri asupra BEI, CJ va beneficia de un împrumut de 22 mi­lioane de euro, pentru care s-a propus o perioadă de graţie, în care nu se plătesc dobânzi, de 4 ani, şi una de rambursare de 20 de ani. BEI nu a solicitat nici plata unui comision de analiză a do­sarului şi nici a unuia de gestiune, iar dobânda cerută este de 0,6%. Conform aprecierii preşedintelui CJ, contractul de creditare ar putea fi încheiat în cursul lunii mai. La acea dată ar putea fi deja în curs şi procedurile de pro­iectare a lucrărilor, acestea urmând să înceapă în primăvara anului viitor. „Din credit vom ataca primele 5 subaxe de transport. Pe celelalte trei subaxe vom lucra cu banii noştri, cu bani europeni sau guvernamentali. Vrem ca în momentul în care vom începe rambursarea creditului să avem deja 250 km de drumuri reabilitate. Obiectivul este perfect realizabil“, a încheiat Popa.

Subaxele ce vor fi reabilitate:

1. DJ 246 limită judeţ Vaslui – Tufeştii de Sus – Scânteia – Şcheia – Drăguşeni – Ipatele – Ţibăneşti – 36,1 km

2. DJ 281C intersecţie DN 28A (Blăgeşti) – Hărmăneşti – Todireşti – Coasta Măgurii – intersecţie DN 28B (Cotnari) – 25 km

3. DJ 244D limită judeţ Vaslui – Dolheşti – Ciorteşti – Coropceni (intersecţie DN 24) – 11,2 km

4. DJ 208N Lespezi – Vânători şi DJ 208F Heci – Tătăruşi – Iorcani – limită judeţ Suceava – 17,4 km

5. DJ 280D intersecţie DN 28A (Ruginoasa) – Heleşteni; DJ 208G Kogălniceni – Oboroceni – intersecţie DJ 280; DJ 207M intersecţie DN 28 – A.I. Cuza şi DJ 201C limită judeţ Neamţ – Răchiteni – intersecţie DN 28 – 24,1 km

6. DJ 249E intersecţie DN 28 (Tomeşti) – Ţuţora şi DJ 249D intersecţie DJ 249E – Moreni – Prisăcani – Măcăreşti – Grozeşti – DJ 244F – 36,5 km

7. DJ 282D Româneşti – Podu Iloaiei – Popeşti – Mădârjac – 28,9 km

8. DJ 282B intersecţie DN 24C – Bivolari – Traian – Spineni – intersecţie DJ 282F şi DJ 282F intersecţie DJ 282C – Andrieşeni – 25,8 km

Comentarii