Zeci de parlamentari au semnat un proiect de lege pe această temă. Pe lângă deputaţi şi senatori din Iaşi şi Moldova au semnat şi nume notorii din afara zonei: Adriana Săftoiu, Robert Turcescu, Cătălin Predoiu, precum şi mulţi aleşi ai UDMR. Iniţiativa a aparţinut deputaţilor PMP Petru Movilă (Iaşi) şi Marius Paşcan (Mureş).
Zeci de parlamentari au semnat un proiect legislativ care prevede aprobarea construirii autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Iniţiativa aparţine deputatului PMP de Iaşi Petru Movilă, dar la demers s-au alăturat alţi 69 de parlamentari din toate formaţiunile politice. Proiectul a fost înregistrat la Camera Deputaţilor la sfârşitul săptămânii trecute.
„Au trecut 10 ani de când a fost contractat primul studiu de fezabilitate pentru acest proiect şi, practic, suntem la acelaşi moment, cu toate promisiunile care s-au făcut după 2012, atunci când trebuia recepţionat studiul de fezabilitate contractat în 2007“, a declarat deputatul Movilă. El a adăugat că proiectul legislativ este „cel mai important demers“ pentru ca autostrada să fie începută înainte de anul 2023. Deputatul a subliniat că este prima dată când proiectul autostrăzii are parte de o „susţinere largă“ în rândul parlamentarilor, indiferent de culoarea politică a acestora. „Este prima posibilitate ca parlamentarii să se implice să demarăm acest proiect. La acest moment, singurul lucru cert constă în faptul că există un studiu de fezabilitate pe care Ministerul Transporturilor vrea să-l refacă“, a mai spus Movilă. Proiectul legislativ are doar patru articole, iar principalele prevederi fac referire la finanţarea obiectivului (bugetul de stat, credite externe şi fonduri europene) în cadrul exerciţiului bugetar european 2014 – 2020. „Termenul de execuţie a obiectivului de investiţii «Autostrada Unirii» este de patru ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi“, se mai arată în proiectul legislativ. Iniţiativa a fost semnată de nouă parlamentari ieşeni: deputaţii Vasile Axinte, Vasile Cîtea, Silviu Macovei (toţi PSD), Costel Alexe, Marius Bodea, Dumitru Oprea (toţi PNL), Petru Movilă (PMP) şi senatorii Doru Pănescu şi Vasile Toma (ambii PSD). Movilă a precizat că au semnat toţi parlamentarii ieşeni care se aflau în legislativ la momentul depunerii proiectului legislativ la Camera Deputaţilor. Deputatul PMP a menţionat că nu a fost trecută suma necesară investiţiei în proiect întrucât aceasta va rezulta din actualizarea studiului de fezabilitate. „Valoarea finală va fi dată de licitaţia de execuţie a autostrăzii“, a completat Movilă. Printre susţinătorii din afara Moldovei ai proiectului se numără Adriana Săftoiu (PNL), Cătălin Predoiu (PNL), Robert Turcescu (PMP), deputaţi şi senatori UDMR, deputaţi din grupul minorităţilor, precum şi parlamentari din USR şi PSD din diverse zone ale ţării. Principalii iniţiatori ai demersului sunt deputatul Petru Movilă de la Iaşi şi deputatul Marius Paşcan (PMP) din Târgu Mureş.
Planurile Guvernului cu autostrada spre Ardeal
Despre autostrada Iaşi – Târgu Mureş se vorbeşte în spaţiul public de peste 12 ani. În 2012 au fost finalizate studiile de fezabilitate pentru cele trei tronsoane, dar Guvernul USL nu a aprobat indicatorii tehnico-economici din cauza valorilor foarte mari, în total fiind vorba de peste 9 miliarde euro. Între timp, estimările Guvernului arată că autostrada s-ar putea construi cu 4 miliarde euro. În ultimii cinci ani, s-a discutat intens despre refacerea studiilor, au fost lansate chiar şi licitaţii, dar procedurile au fost suspendate din cauza unor probleme ridicate de Curtea de Conturi. În momentul de faţă, potrivit declaraţiilor unor membri ai Guvernului, planul Executivului este de a lansa din nou procedurile, până cel târziu la sfârşitul acestui an. Tronsonul avut în vedere de Guvern pentru următorii cel puţin patru ani este cel care face legătura între Ungheni, Iaşi şi Târgu Neamţ. În cazul acestuia, elaborarea proiectului tehnic şi începerea lucrărilor sunt programate pentru perioada 2017 – 2020. Pentru tronsonul Târgu Neamţ – Ditrău, cel mai dificil, montan, revizuirea studiului de fezabilitate ar urma să fie efectuată în termen de 24 luni, apoi lansată licitaţia de proiectare şi execuţie (durata estimată la maximum 12 luni), în timp ce lucrările ar urma să fie făcute pe o perioadă de 48 luni. Acest termen este condiţionat de împărţirea obiectivului în patru loturi. Indicatori asemănători sunt valabili şi în cazul tronsonului Ditrău – Târgu Mureş. De menţionat că ultimele două tronsoane sunt prevăzute a fi realizate, potrivit Master Planului General de Transport, abia la orizontul anilor 2030.