Încă o desfăşurare de forţe în Parlament privind autostrada Iaşi-Tg. Mureş

luni, 15 mai 2017, 01:50
4 MIN
 Încă o desfăşurare de forţe în Parlament privind autostrada Iaşi-Tg. Mureş

Zeci de parlamentari au semnat un proiect de lege pe această temă. Pe lângă deputaţi şi senatori din Iaşi şi Moldova au semnat şi nume notorii din afara zonei: Adriana Săftoiu, Robert Turcescu, Cătălin Predoiu, precum şi mulţi aleşi ai UDMR. Iniţiativa a aparţinut deputaţilor PMP Petru Movilă (Iaşi) şi Marius Paşcan (Mureş).

Zeci de parlamentari au semnat un proiect legislativ care prevede aprobarea construirii autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Iniţiativa aparţine deputatului PMP de Iaşi Petru Mo­vilă, dar la demers s-au alăturat alţi 69 de parlamentari din toate for­maţiunile politice. Proiectul a fost înregistrat la Camera Deputaţilor la sfârşitul săptămânii trecute.

10 ani de studii

„Au trecut 10 ani de când a fost contractat primul studiu de fe­zabilitate pentru acest proiect şi, practic, suntem la acelaşi moment, cu toate promisiunile care s-au făcut după 2012, atunci când trebuia recepţionat studiul de fezabi­litate contractat în 2007“, a de­clarat deputatul Movilă. El a adă­ugat că proiectul legislativ este „cel mai important demers“ pentru ca autostrada să fie începută înainte de anul 2023. Deputatul a subliniat că este prima dată când proiectul au­tostrăzii are parte de o „susţinere largă“ în rândul parlamentarilor, in­diferent de culoarea politică a acestora. „Este prima posibilitate ca parlamentarii să se implice să demarăm acest proiect. La acest moment, singurul lucru cert con­stă în faptul că există un studiu de fezabilitate pe care Ministerul Transporturilor vrea să-l refacă“, a mai spus Movilă. Proiectul le­gislativ are doar patru articole, iar principalele prevederi fac referire la finanţarea obiectivului (bugetul de stat, credite externe şi fonduri europene) în cadrul exerciţiului bugetar european 2014 – 2020. „Termenul de execuţie a obiectivului de investiţii «Autostrada Uni­rii» este de patru ani de la data in­trării în vigoare a prezentei legi“, se mai arată în proiectul legislativ. Iniţiativa a fost semnată de nouă parlamentari ieşeni: deputaţii Vasile Axinte, Vasile Cîtea, Silviu Ma­covei (toţi PSD), Costel Alexe, Marius Bodea, Dumitru Oprea (toţi PNL), Petru Movilă (PMP) şi senatorii Doru Pănescu şi Vasile Toma (ambii PSD). Movilă a precizat că au semnat toţi parlamentarii ieşeni care se aflau în legislativ la momentul depunerii proiectului legislativ la Camera Deputaţilor. Deputatul PMP a menţionat că nu a fost trecută suma necesară inves­tiţiei în proiect întrucât aceasta va rezulta din actualizarea studiului de fezabilitate. „Valoarea finală va fi dată de licitaţia de execuţie a autostrăzii“, a completat Movilă. Printre susţinătorii din afara Mol­dovei ai proiectului se numără Adri­ana Săftoiu (PNL), Cătălin Predoiu (PNL), Robert Turcescu (PMP), deputaţi şi senatori UDMR, deputaţi din grupul minorităţilor, precum şi parlamentari din USR şi PSD din diverse zone ale ţării. Principalii iniţiatori ai demersului sunt deputatul Petru Movilă de la Iaşi şi deputatul Marius Paşcan (PMP) din Târgu Mureş. 

Planurile Guvernului cu autostrada spre Ardeal

Despre autostrada Iaşi – Târgu Mureş se vorbeşte în spaţiul public de peste 12 ani. În 2012 au fost finalizate studiile de fezabilitate pentru cele trei tronsoane, dar Guvernul USL nu a aprobat indicatorii tehnico-economici din cauza valorilor foarte mari, în total fiind vorba de peste 9 miliarde euro. Între timp, estimările Guvernului arată că autostrada s-ar putea construi cu 4 miliarde euro. În ultimii cinci ani, s-a discutat intens despre refacerea studiilor, au fost lansate chiar şi licitaţii, dar procedurile au fost suspendate din cauza unor probleme ridicate de Curtea de Conturi. În momentul de faţă, potrivit declaraţiilor unor membri ai Guvernului, planul Executivului este de a lansa din nou procedurile, până cel târziu la sfârşitul acestui an. Tronsonul avut în vedere de Guvern pentru următorii cel puţin patru ani este cel care face legătura între Ungheni, Iaşi şi Târgu Neamţ. În cazul acestuia, elaborarea pro­iectului tehnic şi începerea lucră­rilor sunt programate pentru perioada 2017 – 2020. Pentru tronsonul Târgu Neamţ – Ditrău, cel mai dificil, montan, revizuirea studiului de fezabilitate ar urma să fie efectuată în termen de 24 luni, apoi lansată licitaţia de proiectare şi execuţie (durata estimată la maximum 12 luni), în timp ce lucrările ar urma să fie făcute pe o perioadă de 48 luni. Acest termen este condiţionat de împărţirea obiectivului în patru loturi. Indicatori asemănători sunt valabili şi în cazul tronsonului Ditrău – Târgu Mureş. De menţionat că ultimele două tronsoane sunt prevăzute a fi realizate, potrivit Master Planului General de Trans­port, abia la orizontul anilor 2030.

Comentarii