Am putea asista la o premieră absolută la Iaşi, de la revoluţie şi până astăzi

Îndemnuri la proteste de stradă ale ieşenilor care folosesc transportul în comun

miercuri, 06 ianuarie 2016, 03:00
4 MIN
 Îndemnuri la proteste de stradă ale ieşenilor care folosesc transportul în comun

„La Iaşi, transportul public este praf şi pulbere de câţiva ani buni (…) Hai să ne trezim, să nu mai acceptăm umilinţa asta care dăinuie de atâţia ani, să-i dăm jos, să protestăm…“, a îndemnat ieşenii un călător, chiar pe forumul ziarului nostru. Mai mulţi ieşeni l-au aprobat, comentând în acelaşi ton. Reţelele sociale vuiesc şi ele de aceleaşi nemulţumiri, acutizate de gerul din ultimele zile resimţit din plin în zecile de minute de aşteptat în staţii. Sensibilizat de protestele on-line, primarul interimar a făcut ieri un periplu prin oraş, cu mijloacele regiei de transport. „Am cerut o mobilizare mai mare la RATP“, a declarat el, la final.

Reclamaţiile împotriva RATP au crescut semnificativ în ulti­mele zile, ieşenii semnalând deficienţe mari în activitatea operatorului de transport. Zeci de sesizări au fost înregistrate atât pe forumul „Ziarului de Iaşi“, cât şi pe diverse pagini de Facebook, unde s-a dezbătut situaţia dezastruoasă din transportul în comun de luni dimineaţa. Problemele au continuat şi ieri, într-o amploare mai mică, dar în mediul online s-a făcut îndemn inclusiv la pro­teste.

„La Iaşi, transportul public este praf şi pulbere de câţiva ani buni. Nu se poate să ai un transport public de călători competitiv atât timp cât te chinui cu piese de muzeu bătrâne cât mama mea, şi aici am în vedere anticele tramvaie nemţeşti şi elveţiene donate sau luate la preţ de nimic (…) Hai să ne trezim, să nu mai acceptăm umilinţa asta care dăinuie de atâţia ani, să-i dăm jos, să protestăm…“, a comentat un ieşean pe forumul „Ziarului de Iaşi“.

Posibile soluţii

Unii comentatori au venit şi cu soluţii pentru reducerea timpilor de aşteptare din staţii. „Absolut toate mijloacele de transport în comun să aibă compostoare electrice, iar un bilet să fie valabil pe orice mijloc RATP timp de 1 oră. Astfel, o persoană care aşteaptă tramvaiul 1 (în Tătăraşi, n.r.), va putea lua tramvaiul 3 până în Piaţa Unirii şi de acolo tramvaiul 8 sau 13, această soluţie ar reduce incredibil de tare timpii de aşteptare din staţii“, a spus un ieşean, comentariu care a atras zeci de aprecieri din partea cititorilor.

Pe Facebook, utilizatorii au povestit că probleme în transportul în comun se înregistrează şi în zone precum Păcurari, Canta, Metalurgie, Copou sau Baza 3.

Primarul interimar Mihai Chi­rica a răspuns ieri apelului public făcut de către o ieşeancă din Tă­tăraşi, care i-a transmis edilului că a aşteptat 40 minute un tramvai 1 în staţia Flux din Tătăraşi la o temperatură de minus 15 grade Celsius.

Concluzia primarului, după ce a stat în staţii

„Doamna a văzut bine şi a constatat cât se poate de corect că circulaţia cu tramvaiul în ziua de luni nu a fost tocmai cea mai potrivită“, a spus Chirica. El a precizat că 11 tramvaie nu au putut ieşi din depou din cauza tem­peraturilor scăzute, iar în Co­pou şi Podul de Piatră au fost ruperi de reţea care au paralizat traficul tramvaielor pentru cel puţin o oră.

Edilul s-a deplasat ieri-dimineaţă cu tramvaiul pe traseele 1, 3, 11, 9 şi 13, care tran­zitează zonele Nicolina, Zona Industrială, Baza 3, Tătăraşi, Copou şi Centru. O primă măsură anunţată constă în suplimentarea numărului de tramvaie pe traseul 1. „Am stat în staţia de la Flux şi apoi în Tătăraşi Nord, au trecut 4 tramvaie 11, 3 tramvaie 3, şi doar un tramvai 1“, a subliniat Chirica.

Primarul interimar a mai vorbit şi despre îmbunătăţirea sistemelor de încălzire în unele mijloace de transport. „Am cerut o mobilizare mai mare la RATP“, a mai spus edilul.

Tot­odată, Chirica a precizat că a solicitat regiei să transmită dacă are nevoie de eventuale piese de schimb pentru mijloace de transport. „Un lucru care putea fi evitat a constat în faptul că la RATP relaxarea de după Revelion a intervenit un pic mai mult, în sensul că tramvaiele trebuiau pornite în weekend, cel puţin jumătate din cele care au stat în depou puteau ieşi la stradă“, a declarat primarul interimar.

Uniformă pentru vatmani şi şoferi, la RATP

De asemenea, edilul a precizat că şoferii şi vatmanii vor purta o uniformă obligatorie, modelul ur­mând a fi ales după consultarea ieşenilor în mediul online.

Despre cozile de la tonetele RATP, formate în contextul aplicării vizelor anuale pe abonamentele gratuite pentru pensionari, primarul interimar a menţionat că, în primul trimestru al acestui an, va fi editată o legiti­maţie de călătorie care nu va mai necesita o astfel de procedură.

„Îm­părţirea noilor legitimaţii se va face atât prin centrele de car­tier, cât şi prin Direcţia de Asistenţă Comunitară şi la tonetele RATP. Beneficiarii vor preda legitimaţia veche şi o vor primi pe cea nouă“, a conchis Chirica.

Comentarii