Mai are Iaşul prioritate?

miercuri, 23 octombrie 2013, 01:50
3 MIN
 Mai are Iaşul prioritate?

Intenţiile administraţiei locale sunt dejucate de politica Bucureştiului de centralizare a investiţiilor şi de descentralizare a sărăciei.

Campania de modernizare a străzilor oraşului, desfăşurată sub titlul „Iaşul are prioritate” se apropie de sfârşit, cel puţin din punctul de vedere al Comisiei Europene. Săptămâna trecută, a fost prezentată noua politică de infrastructură a Europei, care arată o perspectivă destul de rezervată faţă de România. Politica ultracentralizată a Bucureştiului în materie de mari proiecte se regăseşte în întregime în puţinele planuri ale Comisiei Europene care includ ţara noastră. Practic, jumătatea de nord este tăiată de la porţie, proiectele importante vizând sudul ţării sau trecând prin Bucureşti. Astfel, coridorul VII, care se suprapune peste Dunăre, este favoritul noii politici de infrastructură. Două porturi româneşti sunt menţionate aici. Pentru Galaţi şi Giurgiu este prevăzută dezvoltarea suplimentară a platformelor şi conexiunilor multimodale cu hinterlandul (zona din vecinătatea porturilor; în cazul Galaţiului aceasta poate include municipiul şi suburbiile sale). Bineînţeles, Capitala nu putea lipsi nici din acest proiect, astfel că Bucureştiul va primi partea leului, respectiv finanţare destinată studiilor şi lucrărilor pentru realizarea canalului care îl va lega de Dunăre. Celălalt coridor (IV) considerat important la Bruxelles şi care include România uneşte porturile de la Marea Nordului şi Marea Baltică cu cele riverane Mării Negre şi Mării Mediterane. Alături de cele două direcţii, harta reţelei trans-europene de transport (TEN-T) conţine un singur proiect de autostradă, cea care leagă Timişoara de Bucureşti, via Braşov, dublată de o cale ferată de mare viteză până la Constanţa.

Unde este Iaşul în toată această poveste? Numele celui mai mare oraş din estul României apare de două ori în clar printre proiectele ce pot primi finanţare în cadrul Facilităţii „Connecting Europe”, ca nod important de transport: studii şi lucrări în vederea modernizării Punctului nodal feroviar, pentru trecerea frontierei cu Republica Moldova, şi din nou studii şi lucrări pentru linia de cale ferată Alba-Iulia – Turda – Dej – Suceava – Paşcani – Iaşi. Indirect, Iaşul se va număra printre beneficiarii încă unui proiect finanţat în cadrul aceleiaşi facilităţi, şi anume cel care vizează modernizarea drumului Tg. Neamţ – Ungheni (Republica Moldova).

Aşadar, nu se poate spune că, dacă autostradă nu e, (chiar) nimic nu e. Dar este suficient pentru a scoate Iaşul din izolare? Cele 16 proiecte pentru care România ar primi finanţare vor consuma doar o parte din cele aproximativ 35 de miliarde de euro, cât totalizează fondurile europene puse la dispoziţie pentru următorii şapte ani. Restul – depinde de abilitatea în primul rând a autorităţilor de a le gestiona. Vorbim de administraţia locală, pentru că guvernul de la Bucureşti anunţa încă înainte de publicarea strategiei europene de transport că o autostradă spre Iaşi nu este de actualitate. Cu alte cuvinte, mari proiecte pentru această regiune nu se vor vedea prea curând. De altfel, Comisia Europeană a completat că nici coridorul IX (în România, Giurgiu-Bucureşti-Albiţa) nu mai e o prioritate. Poate va fi după epuizarea rezervelor de gaze de şist.

Comentarii