Noroc că proba de competenţe de la bac nu se pică!

marți, 20 august 2013, 01:50
3 MIN
 Noroc că proba de competenţe de la bac nu se pică!

Aproximativ 785 de elevi, din rândul celor care au promovat corigenţele sau şi-au încheiat situaţia şcolară, au susţinut ieri proba orală la limba română. Deşi au intrat în focurile examenului de bacalaureat, mulţi tineri au venit nepregătiţi, pentru că nu îi interesează nivelul de competenţă pe care îl vor obţine.

Concurenţii au descris subiectele ca fiind accesibile, dar la ieşirea din sală abia şi-au amintit pe marginea cărui text au rezolvat cerinţele. „A fost uşor, mi-a picat un subiect despre cei care au stat în închisoare în timpul războiului. Nu mai ştiu cine era autorul. A trebuit să spun ce tip de text este, cum e structurat, părerea mea despre acest subiect. Am avut emoţii mari, aşa sunt eu de fel, mai emoţionată şi mă dezavantajează. Sper ca la probele scrise să fiu mai liniştită, e altfel când eşti singur cu foaia în faţă”, a punctat o elevă de la Colegiul Tehnic „I.C. Ştefănescu”. Alţi colegi, vizibil mai relaxaţi, s-au declarat supăraţi pe ei înşişi: „dacă n-am învăţat când a trebuit, acum stau pe aici în loc să fiu la mare!”. Evaluarea competenţelor lingvistice în limba română s-a dovedit a fi o probă învăluită în mister pentru candidaţii care au terminat liceul la seral. Deşi mai aveau doar jumătate de oră până la intrarea în sală,  abia tatonau terenul, pentru a afla ce fel de subiecte vor avea de rezolvat. „Am terminat liceul la seral şi, sincer vă spun, pentru probele orale nu m-am pregătit. Una e când eşti tânăr şi vii să dai bacalaureatul, alta e când ai copil mic acasă şi abia ai timp să te uiţi prin cărţi. Am vrut să dau în vară, în iulie, dar profesoara de matematică nu m-a lăsat, mi-a zis să mai fac variante. Acum am aflat că nu pot să pic proba orală, aşa că mă duc acolo încrezătoare. Spun ce ştiu”, ne-a spus o doamnă care a susţinut examenul tot la centrul „I.C. Ştefănescu”. În cele 30 de minute, ajutată de colegii mai tineri, femeia s-a familiarizat cu câteva noţiuni de comunicare şi a aflat care este diferenţa între un text argumentativ şi unul descriptiv, de exemplu.

La Colegiul Tehnic de Transporturi, centru la care au fost arondate Colegiul Tehnic de Electronică şi Telecomunicaţii, Liceul Economic de Turism, Industrie Alimentară Ţibana, „Petre P. Carp” Ţibana, „I. Holban” şi „I. Teodoreanu” Victoria, agitaţia elevilor era cauzată de timpul de aşteptare. Mai în glumă, mai în serios, o absolventă de liceu s-a arătat foarte nemulţumită de faptul că trebuie să se prezinte cu 90 de minute înainte de ora la care este programată. „Mi-au stricat somnul de frumuseţe”, spune ea. Supărarea s-a transformat repede în îngrijorare când a aflat că astăzi va susţine proba de comunicare orală într-o limbă de circulaţie internaţională. Ba mai mult, tânăra nu ştia că ar fi trebuit să se pregătească şi pentru o probă de competenţe digitale. „Cum, şi eu dau? Dar n-am fost profil de informatică”, s-a mirat fata. Dintre cei 2.376 de candidaţi înscrişi la sesiunea a doua a bacalaureatului, câte 700 vor susţine şi celelalte două probe de competenţe. Probele scrise, în schimb, vor începe abia săptămâna viitoare.

Comentarii