Scoateţi aceste rable din oraş! Nu aşteptaţi să moară oameni pentru a fi luate măsuri

vineri, 24 ianuarie 2014, 02:50
6 MIN
 Scoateţi aceste rable din oraş! Nu aşteptaţi să moară oameni pentru a fi luate măsuri

Panică ieri printre pasagerii unui autobuz. Vehiculul, aparţinând firmei de transport Unistil, a luat foc în apropierea staţiei de la Rondul Vechi din cauza unui scurtcircuit electric. În mijlocul de transport se aflau mai mulţi călători, care au ieşit imediat după ce au izbucnit flăcările. Autobuzul circula pe ruta 27, pe traseul Tătăraşi – Baza 3- Pasarela Bucium – Poitiers – capăt CUG, şi a luat foc în jurul orei 9 dimineaţa.

 

Potrivit unui martor care a sunat la 112 să anunţe incendiul, călătorii care se aflau înăuntru au ieşit imediat, astfel că nu s-a înregistrat nicio victimă. Şoferul împreună cu un trecător şi un poliţist local au încercat să stingă focul, dar nu au reuşit, astfel că flăcările au cuprins întreg compartimentul motor. Câteva minute mai târziu, pompierii sosiţi la faţa locului au reuşit să stingă incendiul. „Pompierii au fost solicitaţi la ora 09.04 pentru stingerea unui incendiu la un autobuz. La faţa locului a fost trimis o autospecială de la Detaşamentul 2. Flăcările au izbucnit la compartimentul motor, la izolaţia instalaţiei electrice. Au ars aproximativ patru metri pătraţi de izolaţie. Din primele cercetări, cauza izbucnirii focului a fost producerea unui scurt circuit“, a declarat Silvia Bolohan, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. Trecătorii care se aflau prin zonă s-au speriat de flăcările uriaşe şi fumul dens rezultat, aşa că la 112 au sunat mai multe persoane.

„Oare au ITP?“

Incidentul de ieri a scandalizat însă opinia publică, reacţiile negative fiind imediate. Persoanele care au mers de-a lungul timpului cu autobuzele şi microbuzele de la Unistil au criticat dur starea maşinilor şi condiţiile foarte proaste în care sunt transportate. „Pe mine mă mira că abia acum a luat foc unul. Cei care circulă cu trocariciul de la Unistil ştiu foarte bine în ce stare tehnică sunt autobuzele. Mare minune că n-au fost victime… încă. Poate în loc să plătim bilete mai degrabă ar sta preotul cu crucea în mână la intrarea în autobuz. Să pupăm crucea, ca nu se ştie cum ajungem şi unde. De siguranţa în trafic nici nu poate fi vorba la aşa nişte jafuri“, este de părere un cititor al „Ziarul de Iaşi“. „Autobuzele Unistil sunt încă «lux» faţă de microbuzele de pe linia 18, Păcurari – Tătăraşi, tot ale acstei firme. Să vezi acolo cum zdrăngăne, cum se deschid uşile în mers… Eu nu înţeleg cum obţin cei de la Unistil autorizaţie. Că eu mă şi mir cum de au ITP. Oare au?“, ne declară Gabriela R., o ieşeancă ce spune că e nevoită să facă naveta pe linia 18. De altfel, lipsa de condiţii din autobuzele Unistil este constatată periodic de ieşeni, în sesizările sosite la redacţie de-a lungul timpului. Firma privată circulă cu 47 de unităţi în fiecare zi pe câteva trasee pe care le-a concesionat de la Primărie în 2006. Atunci, Primăria a invocat „forţa majoră“: faptul că începuse schimbarea liniilor de tramvai, iar parcul RATP nu avea suficiente autobuze.

Cititi şi:

(VIDEO) HALAL SIGURANŢĂ! Autobuz în flăcări, în plină stradă, în urma unei defecţiuni tehnice

Între timp, însă, după 8 ani, situaţia s-a schimbat radical, iar în garajul RATP autobuzele predomină.
Maşinile Unistil se regăsesc pe traseul 121 Tătăraşi-Dacia, 44 Dacia-Tehnopolis, 6 barat Dacia-Copou, 18 Tătăraşi-Păcurari, 29 Podu Roş-Tomeşti şi 27 Tătăraşi-CUG. Pe acestea circulă în mare parte autobuze, cu excepţia traseului 18, pe care sunt microbuze. Conform patronului Unistil, autobuzul care a luat foc ieri a fost fabricat în 1996 şi adus din Germania anul trecut. „Nu avem ce să facem în astfel de cazuri, pentru că nu depinde de noi. Şi la maşini noi se întâmplă. Asta este situaţia. Nu se poate şti dinainte. Nu putem preveni asemenea cazuri“, a declarat Vasile Puşcaşu. Patronul a mai spus că revizii tehnice se fac periodic la cele 78 de maşini pe care le are Unistil la Iaşi. „Au fost controale în această perioada, au fost echipe mixte care au făcut verificări şi la strada. Se fac reviziile cu RAR o dată la şase luni. Şi noi avem echipele noastre care le controlează şi fac câte două revizii intermediare în cele şase luni“, a specificat Puşcaşu.

Deşi activitatea operatorului privat a atras numeroase critici de-a lungul timpului, relaţia pe care a avut-o cu Primăria ridică multe semne de întrebare. Mai întâi, firma privată şi-a organizat parcul auto şi şi-a amenajat birourile pe terenurile din Tudor Vladimirescu, pe care le-a concesionat de la Primărie. Unistil are aici hala de întreţinere a maşinilor, parcul auto şi birourile şi colaborează cu RATP pentru dispecerat şi planificatul traseelor. Pe lângă acestea, firma şi-a crescut profitul pe baza contractelor derulate cu Primăria. În cursul anului trecut, Unistil a adus 40 de autobuze second-hand la un preţ de 3,3 milioane de lei, iar în 2012, alte 20 de autobuze second-hand la un preţ de 1,59 milioane de lei. Ultima afacere a fost făcută printr-un intermediar, respectiv o firmă de apartament din Bârlad, Transaccept, care figurează în acte drept câştigătorul licitaţiei de la Primărie, însă maşinile au fost aduse la Iasi de către Unistil. Să fie pentru toate acestea o explicaţie: faptul că patronul Unistil şi viceprimarul Mihai Chirica sunt cumetri, ultimul botezându-i fiul?

Oficialii Primăriei au alte explicaţii. Aceştia spun că Iaşul are un singur operator de transport, respectiv RATP, care este responsabil pentru modul în care se desfăşoară acest serviciu. „La noi, situaţia e diferită, în sensul că noi operăm cu o companie creată de Consiliu Local care are în obligaţie asigurarea transportului public de călători. Această companie poate să-şi asigure capacitatea de transport prin mijloace proprii sau prin atragerea de pe piaţa auto de necesar de material rulant. Confuzia pe care au lăsat-o ei este că sunt doi operatori. Nu sunt doi. Este unul singur. Nu pot sa-i cer cont lui Unistil decât în măsura contractului, dar pot să pedepsesc RATP pentru tot ce nu funcţionează din transportul public. Ei sunt în masură să răspunda pentru calitatea transportului“, a declarat viceprimarul Mihai Chirica. Conform municipalităţii, regia circulă în tandem cu Unistil pentru că nu ar avea capacitate. „Din discuţiile purtate de-a lungul timpului, dacă aveau capacitatea de a duce tot transportut public, îl făceau şi îi respectau toată frecvenţa de grafic“, a spus viceprimarul Mihai Chirica. Rămâne însă o întrebare fără răspuns: dacă RATP tot face achiziţii masive de autobuze second-hand, de ce nu mai cumpără alte câteva zeci de vehicule pentru a nu mai împărţi traseele cu un privat? (Andrei DÎSCĂ, Gabriela TOMA)
 

Comentarii