Sistemul anti-ceaţă nu a putut fi pus în funcţiune din cauza ceţii

sâmbătă, 13 decembrie 2014, 02:58
3 MIN
 Sistemul anti-ceaţă nu a putut fi pus în funcţiune din cauza ceţii

Avionul care trebuia să-l calibreze nu a putut veni

Aeroportul ieşean aşteaptă gerul ca să poată funcţiona fără probleme. Zborurile Tarom au fost date peste cap vineri de ceaţă. Cursa Iaşi – Bucureşti de la ora 6.00 a fost anulată întrucât aeronava care ar fi trebuit să o efectueze nu a putut ateriza la Iaşi joi noaptea.

De asemenea, a doua cursă din zi, care ar ti trebuit să decoleze din Iaşi la 9.30 a fost amânată mai bine de două ore, din acelaşi motiv. În cazul acesteia, pasagerii au avut cu atât mai mult de suferit, cu cât cursa urma să se desfăşoare cu o aeronavă venită de la Bucureşti. Avionul a decolat normal de pe Otopeni, la ora 8.00, condiţiile meteo fiind favorabile atât la plecare, cât şi la destinaţie. Ulterior, ceaţa a acoperit aeroportul ieşean, aeronava fiind nevoită să se întoarcă la Bucureşti.

“Erau condiţii bune, dar în două minute s-a lăsat o ceaţă densă şi nu s-a mai putut ateriza. Totul s-a petrecut rapid, nu erau condiţii pentru aterizare. Avionul a rămas în aer timp de o jumătate de oră, în speranţa că se va ridica ceaţa, dar, în cele din urmă, din cauza condiţiilor meteorologice, avionul s-a întors pe Otopeni. A fost un fenomen pe care cei mai vechi în aviaţie mi-au spus că nu l-au mai văzut în ultimii 20 de ani”, a declarat directorul Aeroportului, Marius Bodea.

Aeronava a decolat din nou, după risipirea ceţii. De asemenea, în cursul zilei de ieri, cursa spre Roma a plecat cu întârziere faţă de ora 15.00, cum ar fi fost normal. Ca urmare, şi zborul retur a fost decalat corespunzător. Bodea a apreciat totuşi că Aeroportul ieşean s-a comportat onorabil în perioadele recente de ceaţă, mai multe zboruri care ar fi trebuit să aterizeze la Bacău fiind redirecţionate spre Iaşi, din cauza condiţiilor meteo.

Aeroportul ieşean este vulnerabil îndeosebi la ceaţă şi plafon jos de nori. Pentru combaterea ceţii, pe Aeroport a fost instalat un nou sistem ILS-DME de categoria a doua şi senzori meteo. Noul sistem, în valoare de aproximativ 3 milioane lei, va permite scăderea limitei minime permise de vizibilitate la aterizare de la 500 de picioare la 100 de picioare, respectiv de la aproximativ 160 de metri la 30 de metri.

Sistemul anti-ceaţă ar fi trebuit pus în funcţiune joi, dar operaţiunea a fost amânată, culmea, tocmai din cauza ceţii. „Este amuzant cumva, într-adevăr. Sistemul era funcţional, dar avionul de calibrare nu a putut veni din cauza ceţii. Calibrarea trebuie făcută în condiţii meteorologice bune, care au fost îndeplinite abia azi”, a explicat Bodea.

Sistemul ILS-DME va deveni operaţional în noaptea de luni spre marţi, la ora 24.00. Sistemul nu va elimina complet cursele anulate din cauza ceţii, întrucât avioanele trebuie să fie dotate la rândul lor cu echipamente specifice. 

Comentarii