Mulţi directori de unităţi de învăţământ sunt în situaţii imposibile: au centrală la şcoală, dar nu pot angaja un fochist din cauza blocării posturilor. Conducerea IŞJ solicită deblocarea de urgenţă a 72 de norme din cele 153 vacante la nivelul reţelei şcolare a judeţului.
Pe lângă problemele legate de degradarea clădirilor în care învaţă copiii din mediul rural, problemele igienico-sanitare şi cele de transport, şcoala ieşeană se confruntă şi cu o lipsă acută de personal nedidactic şi didactic auxiliar, dar şi cu lipsa mediatorilor şcolari, în special în comunităţile cu rromi. Aici, riscul de abandon şcolar este mult mai ridicat, iar şcolile se confruntă cu absenteism şi lipsă de interes, atât din partea elevilor, cât şi din partea părinţilor.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) spun că lipsa de personal nedidactic şi auxiliar există din cauza unor blocări de posturi cauzate de criza financiară la nivel macrosocial, iar din acest motiv există foarte multe şcoli care nu funcţionează normal. „Situaţia există în special pentru posturile de îngrijitori, fochişti, şoferi de microbuz şi paznici. Sunt cazuri în care, deşi şcoala are centrală termică, nu există persoane care să corespundă standardelor impuse şi nici nu se pot face angajări. Directorii se află în situaţii delicate, între asigurarea condiţiilor termice necesare bunei derulări a lucrurilor şi amenzile consistente aplicate de către instituţiile cu drept de control“, au menţionat reprezentanţii IŞJ.
Este necesară deblocarea de urgenţă a 72 de norme din cele 153 vacante la nivelul reţelei şcolare a judeţului. Ar mai fi nevoie de 21 de îngrijitori, 19 paznici, 10 muncitori calificaţi, 4 fochişti, 2 şoferi, 2 bucătari, 3 bibliotecari, 6 secretari, 2 laboranţi, doi administratori de patrimoniu, un inginer de sistem, un pedagog, un supraveghetor şi un casier.
Un alt semnat de alarmă este tras la şcolile unde apar probleme legate de absentism, abandon şcolar şi diverse stări conflictuale, în special cele unde învaţă elevii din comunităţile de rromi.
Aici nu există mediatori şcolari care să să prevină aceste dezastre prin metode specifice. Este vorba de Şcoala Gimnazială „Al.I. Cuza“ din Podu Iloaiei, Şcoala Gimnazială Crucea din comuna Lungani, Şcoala Gimnazială Mironeasa şi Şcoala Gimnazială Moţca.
O ultimă problemă este cea a miscrobuzelor şcolare. În prezent ar mai fi nevoie de încă 35 de microbuze, pe lângă cele 17 repartizate în luna august. Trebuie să menţionăm că sunt zeci de localităţi în care microbuzul nu există, ori cel existent este uzat tehnic, ori nu poate face faţă numărului mare de elevi care trebuie transportaţi zilnic.