PUG-ul Iaşului: Primele proiecte puse pe hârtie

Ştiaţi de planul tunelului rutier Copou – Gară?

sâmbătă, 03 august 2013, 01:50
5 MIN

Tuneluri dinspre Tătăraşi spre Anastasie Panu, din Independenţei până în Centru sau din Copou spre Gară. Acestea sunt doar trei dintre proiectele ce par de-a dreptul fanteziste, dar care vor fi detaliate în viitorul Plan Urbanistic General al Iaşului. Este un document pe care oraşul nu l-a mai avut, şi care ar trebui să ofere o viziune urbanistică pe termen lung, absolut necesară dezvoltării organizate. După mulţi ani de studii, planşe şi proiecţii, Primăria pune acum pe hârtie primele propuneri concrete pe tema PUG-ului. Dincolo de ideile aparent fanteziste, în PUG se vor regăsi şi propuneri pertinente privind traficul din oraş, trafic care ar trebui să devină tot mai perimetral, în cercuri concentrice, cu un centru cât mai larg şi integral pietonal. Nu înseamnă că mâine sau anul acesta cineva se va şi apuca de săpat. Legea însă obligă autorităţile locale să facă astfel de planuri pe termen lung. Ce mai cuprind acestea, după primele expuneri, aflaţi din rândurile ce urmează!

Deşi cu o întârziere de câţiva ani, Primăria a stabilit un comitet de lucru format din arhitecţi de renume din Iaşi pentru finalizarea PUG-ului. Gheorghe Hereş, George Carapanu, Daniel Vişan, Dragoş Ciolacu şi Marian Chiriţă vor colabora cu Primăria pentru ca cele mai bune soluţii urbanistice pe viitorii zece ani să fie puse pe hârtie. Ca strategie de lucru, aceştia au împărţit oraşul în mai multe zone pentru a stabili regulile după care vor fi ridicate construcţii în municpiu în următorul deceniu. „Nu e uşor. Am luat şi am împărţit oraşul în sectoare foarte mici. De exemplu, partea de la Mitropolie în vale a fost desfăcută în trei bucăţi şi fiecare analizată în mod individual pe regim de înălţime, pe procent de ocupare a terenurilor, pe tipuri de clădiri, de funcţiuni. Şi pe fiecare bucată am reactualizat regulamentul individual pe fiecare. Va fi ceva spectaculos, ceea ce Iaşul nu a avut niciodată. Practic e munca pe care aceşti arhitecţi o duc în continuare“, a explicat viceprimarul Mihai Chirica.

Dispare pasarela aeriană Centru – Tătăraşi

Planul Urbanistic General va include şi o serie de proiecte aparent megalomanice, care ar devia o mare parte din traficul din oraş în subteran. Oficialii au renunţat demult să mai construiască pasarela Tărăraşi-Centrul Civic, proiect care va dispărea din noul PUG. Acest lucru va însemna şi ridicarea restricţiilor de construcţie pe terenurile de pe culoarul pasarelei care ar fi trebuit să pornească de pe strada Pictorului până pe Anastasie Panu. Pasarela va fi înlocuită în schimb cu un tunel care va lega cele două zone. Un alt pasaj subteran va lega strada Colonel Langa de strada Sf. Sava, din spatele Primăriei, pasaj care va subtraversa practic bulevardul Ştefan cel Mare. O altă legătură subterană ar trebui să lege Copoul de zona Gării, capătul tunelului fiind strada Gavriil Muzicescu. Transformarea rutieră a Iaşului implică şi construcţia de străzi care să preia traficul deviat de pe bulevardul Ştefan cel Mare, devenit pietonal, sau străzi paralele cu linia de cale ferată de pe bulevardul Nicolae Iorga. Şoferii ar avea legătură directă cu gara, fără a mai intra în ronduri, precum este cel din Podu de Piatră. „Vor fi căi de circulaţie paralele cu Ştefan cel Mare care să poată prelua deficienţa şi inevitabila transformare în pietonal. Perspectiva arhitecţilor este să vadă prelungit acest pietonal şi ulterior, pe măsură ce o parte din trafic va deveni subteran, centrul istoric să devină din aproape în aproape pietonal. Circulaţia să fie perimetrală, sensuri unice intrând-ieşind, iar traversarea dinspre Independenţei pe partea din jos a oraşului să se facă pe cât posibil în subteran“, a mai spus viceprimarul.

Complex mare de baze sportive în afara oraşului

O altă propunere vizează concentrarea mai multor baze sportive într-o zonă periferică a oraşului. Terenurile existente în acest moment, precum cele de tenis sau stadionul din Copou, ar prelua competiţiile mai puţin importante. În schimb, ar fi construită o zonă cu stadion de mii de locuri sau arene de tenis care să susţine competiţii internaţionale. „Bazele sportive nu au ce căuta în centrul oraşului şi în Copou. Trebuie să rămână nişte baze sportive de rang II, care fac competiţii de rang II. Trebuie gândită o bază sportivă cu rang european şi la nivel de fotbal. Presupune implementarea unei baze sportive aşa cum au marile oraşe în care să ai adunate pe o locaţie săli polivalente, stadioane, arenă de tenis cu mii de locuri“, a mai spus viceprimarul.

Toate aceste idei vor fi centralizate şi puse pe hârtie în cursul săptămânii viitoare. Planşele care fac parte din viitorul PUG sunt în continuare analizate şi vor fi modificate în funcţie de propuneri, la fel ca regulamentul care stă la baza documentului. Deşi amânat de nenumărate ori până acum, edilii susţin că vor supune acest PUG în dezbatere publică în această toamnă. Până la sfârşitul anului, documentul ar urma să fie şi aprobat. Proiectele enumerate nu vor fi neapărat implementate în perioada imediat următoare aprobării. Acestea ar trebui însă să contureze o direcţie de dezvoltare a oraşului pe următorii cel puţin zece ani.

Comentarii