UTI acuză Primăria că pune beţe în roate proiectului de management al traficului

miercuri, 18 noiembrie 2015, 02:58
4 MIN
 UTI acuză Primăria că pune beţe în roate proiectului de management al traficului

Compania care implementează sistemul arată că lipsesc branşamentele electrice în peste 10 intersecţii, sunt întârzieri în obţinerea avizelor ori faptul că instalaţiile vechi nu au fost dezafectate.„Cum să continuăm în acelaşi fel proiectul, când abia de săptămâna trecută au catadicsit să trimită primăriei intersecţiile unde se fac simulări?”, replică purtătorul de cuvânt al Primăriei

Ambuteiajele din trafic au devenit subiect de dispută între antreprenorii proiectului şi primărie. Într-un comunicat de presă trimis aseară, UTI Grup aduce mai multe acuzaţii municipalităţii în privinţa modului în care instituţia sprijină proiectul. Oficialii companiei susţin că încearcă să înainteze „cât mai repede” cu implementarea, dar administraţia locală nu respectă unele condiţii şi obligaţii stabilite în contract.

De cealaltă parte, reprezentanţii municipalităţii recunosc „haosul circulaţiei din oraş”, dar, în acelaşi timp, se absolvă de vină. „Dorim să-i informăm pe ieşeni că UTI încearcă să înainteze cât mai repede cu implementarea acestui proiect, dar, din păcate, deşi suntem la final de proiect, nu ni se asigură din partea administraţiei locale condiţiile prevăzute în contract: lipsesc branşamentele electrice în peste 10 intersecţii sau sunt întârzieri în obţinerea avizelor necesare respectării cadrului legal. Mai mult, în ultimele zile, Primăria Iaşi nu a asigurat, conform obligaţiilor sale contractuale, prin echipele DSPM responsabile, dezafectarea instalaţiilor vechi, blocând astfel pornirea instalaţiilor de semaforizare noi şi generând întârzieri în finalizarea proiectului”, se arată în comunicatul UTI.

În replică, purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga, spune că nu municipalitatea poartă răspunderea pentru problemele din trafic. „Adică antreprenorii proiectului vor să paseze haosul circulaţiei din oraş în curtea primăriei. Este ca şi cum, din totalul de 90 de intersecţii, 80 funcţionează perfect, iar cele 10 – la care nu am asigurat branşamente – au creat ambuteiaje în oraş. Cum să continuăm în acelaşi fel proiectul, când abia de săptămâna trecută au catadicsit să trimită primăriei intersecţiile unde se fac simulări?! Din ce ştiu, UTI s-a recomandat ca fiind o companie cu experienţă în privinţa implementării de proiecte de management de trafic. Iată că la Iaşi au dovedit că nu e aşa. Din păcate pentru ieşeni, căci situaţia din trafic este comentată de şoferi la adresa primăriei, nu la adresa UTI”, a declarat Buraga.

Oficialul primăriei a adăugat că dorinţa municipalităţii este ca UTI să dea dovadă de profesionalism. „Şi noi le dăm tot concursul ca acest proiect să fie funcţional în oraş”, a completat Buraga. 

UTI: „Sistemul nu poate schimba traficul peste noapte” 

O altă problemă invocată de către UTI constă în faptul că primăria nu ar fi informat ieşenii cu privire la implicaţiile proiectului. În acest context, compania a ţinut să ofere explicaţii privind punerea în funcţiune a sistemului.

UTI a subliniat că sistemul de management nu poate schimba „peste noapte” traficul din oraş şi a arătat că sistemul este adaptiv, luând „decizii” în funcţie de lungimea cozilor de autovehicule, de viteza cu care acestea intră în intersecţie sau de direcţia lor de mers şi în baza comportamentului participanţilor la trafic. „Informaţiile culese de la senzorii instalaţi în fiecare intersecţie sunt apoi utilizate de către o aplicaţie informatică care «învaţă» în fiecare zi variaţiile fluxurilor de trafic din aria deservită, cu scopul determinării unor timpi de semaforizare”, se precizează în comunicat.

Astfel, arată UTI, semafoarele cu cronometre nu puteau fi folosite întrucât timpii de semaforizare nu vor mai fi constanţi. Conform sursei citate, sistemul aplica algoritmi matematici complecşi, care să optimizeze fluxurile de trafic din intersecţiile vizate. Compania a menţionat că sistemul nu este singura soluţie aplicabilă în vederea fluidizării traficului, ci şi sistemele de parcări, pistele pentru biciclişti sau sistemul de transport public.

Totodată, UTI a menţionat că îngreunarea traficului se produce şi din cauza lucrărilor de pe carosabil, nerespectării zonelor de staţionare sau lipsei unei discipline în trafic din partea şoferilor. Potrivit companiei, „este nevoie de răbdare înainte de a judeca şi de a califica proiectul într-un fel sau altul”. „Dacă ar fi să facem o comparaţie, sistemul poate fi, metaforic vorbind, asimilat pregătirii din timpul facultăţii pentru o carieră, nu unui heirup de o noapte pentru a trece un examen. Nu se poate face totul bătând din palme, sunt multe date de trafic care trebuie analizate, iar sistemul central începe să creeze modele de trafic, în principal în orele de vârf. Mai mult, suntem în pragul iernii, cu problemele ei inerente de trafic şi care nu au legătură cu sistemul de semaforizare, deci, probabil perioada martie – aprilie este un termen bun pentru prima evaluare a rezultatelor proiectului”, se mai arată în comunicatul UTI.

În prezent, 27 din cele 90 de intersecţii incluse în proiect sunt funcţionale. Termenul de execuţie al proiectului este 30 noiembrie, dar, iniţial, trebuia implementat până la sfârşitul lunii iulie 2015.

 

Comentarii