De Business

Punem punctul pe știi

Bugetul de stat nu poate asigura in urmatorii ani sumele necesare constructiei de autostrazi

luni, 01 iunie 1998, 23:00
2 MIN
 Bugetul de stat nu poate asigura in urmatorii ani sumele necesare constructiei de autostrazi

Lucrarile de constructie a autostrazilor in Romania nu vor putea fi finantate de la bugetul de stat pentru inca cel putin zece ani, a declarat, luni, in cadrul unei conferinte de presa, Traian Basescu, ministrul Transporturilor.
Totusi, spune Basescu, in comparatie cu varianta concesionarii lucrarilor de constructie a autostrazilor, cea a finantarii de la buget este mai avantajoasa. "Concesionarea presupune rambursari mai rapide ale creditelor primite, are costuri mai mari, iar investitorul nu isi asuma riscul nerealizarii traficului rutier", a subliniat ministrul Transporturilor.
"Trebuie sa inceteze demagogia autostrazilor. Constructia acestora este foarte scumpa, iar traficul rutier din Romania nu justifica astfel de investitii", a adaugat Basescu. El a precizat ca, pentru a fi rentabila, pe o autostrada trebuie sa circule, zilnic, circa 40.000 autovehicule.
In absenta finantarii de la bugetul de stat a unor asemenea proiecte, Ministerul Transporturilor se va orienta catre modernizarea drumurilor nationale existente. Lucrarile vor urmari, in primul rind, consolidarea caii de rulaj in vederea suportarii unor sarcini de peste 12 tone pe osie, latirea de la 2,5 metri la 3,5 metri, precum si construirea de benzi suplimentare.T
Un numar de trei consortii straine au depus, in luna martie, la Ministerul Transporturilor, oferte pentru concesionarea a trei tronsoane de autostrazi. Firmele sint Romic (lider Bau Holding Aktlengesellschaft Austria), Straticon (lider Strabag Osterreich AG Germania) si Campenon Bernard (Franta).
Autostrazile oferite pentru constructie, exploatare si intretinere sint Bucuresti-Constanta (201 km), Bucuresti-Giurgiu (43 km) si Centura Bucuresti Sud (58 km). Ofertantii au inclus in ofertele lor toate sau numai anumite parti din aceste tronsoane, pachetul final care se va concesiona urmind sa fie determinat dupa evaluarea ofertelor si etapa de negociere.
De asemenea, in cadrul licitatiei a fost oferita autostrada Bucuresti-Pitesti (96 km), in vederea obtinerii finantarii necesare pentru ridicarea constructiilor si achizitionarea echipamentelor necesare exploatarii.
Traian Basescu a declarat, recent, ca in 1998 volumul lucrarilor de reabilitare si modernizare a drumurilor nationale va fi cu circa 18% mai mare fata de cel inregistrat in 1997. La baza acestei previziuni se afla, in primul rind, asigurarea surselor de finantare. Basescu a aratat ca, in afara de creditele in valoare de 1,2 miliarde dolari, negociate in 1997 cu banci straine, mai exista posibilitatea angajarii, in acest an, a unor credite de 500 milioane dolari. Astfel, BEI este dispusa sa contribuie cu 200 milioane dolari pentru lucrarile la drumurile nationale. Alte 200 milioane dolari vor fi utilizate penru lucrarile la infrastructura feroviara iar 500 milioane dolari, pentru reabilitarea si modernizarea tronsonului de autostrada Bucuresti-Fundulea.

Comentarii