De Business

Punem punctul pe știi

CFR Marfa a fost scoasa din programul PSAL 2 negociat cu Banca Mondiala

vineri, 01 iunie 2001, 23:00
2 MIN
 CFR Marfa a fost scoasa din programul PSAL 2 negociat cu Banca Mondiala

Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa – CFR Marfa SA a fost scoasa din lista companiilor de stat vizate pentru restructurare si privatizare prin intermediul programului PSAL 2, aflat in curs de negociere cu Banca Mondiala, urmind sa fie cuprinsa intr-un program special care va fi derulat cu asistenta aceleiasi institutii financiare, a anuntat, vineri, Miron Mitrea, ministrul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Mitrea a spus ca excluderea CFR Marfa din programul PSAL 2 a fost decisa ca urmare a "specificitatii" acestei activitati, iar privatizarea societatii trebuie tratata diferit fata de cea gindita pentru intreprinderile din alte domenii ale economiei.
"Aceste argumente au fost acceptate de reprezentantii Bancii Mondiale", a mentionat ministrul.
Decizia este de natura sa surprinda, in conditiile in care respectiva societate se anunta drept una dintre privatizarile majore realizabile prin PSAL 2. Mentinerea CFR Marfa sub observatia statului poate fi explicata prin faptul ca aceasta este inca asezata pe cvasitotalitatea pietei de transport feroviar de marfa, concurenta sa fiind reprezentata in principal de transportul rutier si mai putin de operatori feroviari privati recent intrati in domeniu. In plus, dintre cele cinci societati feroviare rezultate in urma reorganizarii fostei regii SNCFR, CFR Marfa este singura care obtine un profit substantial, in crestere de la an la an, dupa cum indica ultimele date bilantiere.
Pe de alta parte, ministrul Mitrea a dat asigurari ca Guvernul nu va renunta la privatizarea societatii, dar a lasat sa se inteleaga ca acest proces va fi ghidat si in functie de concluziile unei analize aflate in curs la CFR Marfa, cu finantare de la Banca Mondiala. Analiza este efectuata de o firma americana de consultanta, care va prezenta un raport la sfirsitul lunii septembrie-inceputul lunii octombrie.
"CFR Marfa va avea nevoie de o perioada mai mare de timp, iar societatea va intra intr-un program de asistenta speciala. Un program de pregatire pentru privatizare este solutia cea mai buna pentru societate", a subliniat ministrul.
Tarom, o alta companie aflata in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si unul dintre capetele de afis ale programului PSAL, va fi introdusa in PSAL 2 daca pierderile sale vor fi reduse in urmatoarele 12 luni pina la maximum 25 de milioane de dolari pe an.
Miron Mitrea admite ca prezenta Tarom in lista companiilor vizate pentru restructurare/privatizare prin programul PSAL 2 "este foarte importanta si este un pas bun", insa crede ca, la rindul ei, societatea trebuie sa traverseze o perioada pregatitoare. "Pina acum, Tarom a incheiat anul pe minus si niciodata nu au fost stabilite resurse de acoperire a pierderilor", a mai spus ministrul.

 

Comentarii