De Business

Punem punctul pe știi

Comisioanele bancare frineaza afacerile pe internet

luni, 09 august 2004, 23:00
2 MIN
 Comisioanele bancare frineaza afacerile pe internet

Comerciantii ce doresc sa-si vinda marfa prin intermediul site-urilor web cu plata direct pe internet acuza bancile de practicarea unor comisioane uriase. Cei ce doresc sa accepte plati efectuate direct prin internet sint obligati sa apeleze la sistemul „3D Secure” al RomCard, singura societate din Romania care ofera astfel de servicii. Societatea este detinuta in coproprietate de trei banci autohtone, BCR, Raiffeisen si Banca Tiriac, percepe comerciantilor taxe intre 300 si 500 euro, un abonament lunar de 15 euro si un comision aplicat la valoarea tranzactiilor online care variaza intre 3 si 6%. Comerciantii romani interesati de vinzarile pe internet sustin ca bancile romanesti si societatea Romcard au un comportament „terorist” prin comisioanele practicate. In cadrul seminarului „Comertul electronic romanesc, evolutie si tendinte”, organizat de DotCommerce Romania, comerciantii au caracterizat comisioanele Romcard drept „aberante si nejustificate”. „In acest domeniu exista probleme, iar acestea nu sint generate de firmele de servicii, ci constau in aceasta entitate numita Romcard. Din marja de profit de 3-5% pe care o are o firma de turism pentru a fi competitiva, Romcard vrea un comision de 5% din vinzarile efectuate online. Romcard este un terorist al comertului electronic din Romania” – a declarat Cristian Bara, director al firmei de turism Paralela 45. Directorul Paralela 45 a afirmat, de asemenea, ca daca bancile romanesti implicate in comertul electronic nu vor reduce comisioanele, firmele romanesti vor apela la piata straina, unde comisioanele sint mai mici. „Pe internet trebuie sa avem un adaos comercial mai mic decit in magazinele reale, deoarece clientul trebuie sa beneficieze de un avantaj pentru a fi motivat sa faca cumparaturi online. Problema este de fapt ca marja de profit mica nu este acoperita de un volum mare al vinzarilor, astfel incit profitul sa fie substantial. Pina la urma, sintem siliti sa impartim profitul, si acesta mic, cu bancile” – a declarat Stefan Suceveanu, directorul magazinului „Farmaline.ro”. Explicatia pentru nivelurile inalte ale comisioanelor practicate de banci este data de riscurile asumate, de costurile suportate si de standardul inalt de calitate pentru a proteja tranzactiile, explica oficialii Romcard. Acestia au recunoscut insa ca este vorba si de „pionierat” in aplicarea sistemului de securitate oferit in prezent de Romcard. Reprezentantii celor trei banci romanesti proprietare ale Romcard, BCR, Raiffeisen si Banca Tiriac, au declarat ca acestea nu intentioneaza deocamdata sa diminueze comisioanele la tranzactiile on-line. Doar Raiffeisen Bank a micsorat valoarea acestui comision de la 6%, valoarea perceputa initial, la numai 4%. (L. LAZAR)

Comentarii