De Business

Punem punctul pe știi

Fara vina, pe lista neagra a creditelor

Subtitlu

luni, 28 aprilie 2008, 18:23
7 MIN
 Fara vina, pe lista neagra a creditelor

Creditele luate de la banci se dovedesc a fi pentru unii muma iar pentru altii ciuma. Daca unele persoane isi rezolva cu ajutorul imprumuturilor nevoia imediata de bani, altele sint puse in situatia de a nu-si mai dori sa aiba vreodata de-a face cu institutiile financiare.

Foarte grav este faptul ca, din cauza unor erori umane sau de sistem, tot mai multi clienti ai bancilor au ajuns sa fie pusi pe lista neagra a rau-platnicilor, in ciuda faptului ca acestia si-au achitat ratele la timp. Multitudinea de pagini dintr-un contract, alaturi de scrisul marunt, ii face pe majoritatea sa semneze automat, din reflex, la perfectarea actelor de credit. Nici in cazul in care un client mai chitibusar, care are totusi rabdarea sa duca la bun sfirsit lectura citorva pagini bune de dosar, gaseste o clauza ce nu i se pare tocmai la locul ei, el se izbeste de refuzul institutiei de a modifica fie si numai o virgula in forma oficiala a documentului. In aceste conditii, inmultirea vertiginoasa a numarului de credite acordate populatiei a atras dupa sine si cresterea numarului de persoane care fac reclamatie la adresa bancilor.

Numai in primul trimestru din acest an, Protectia Consumatorului din Iasi a inregistrat 21 de sesizari privind diverse spete in relatia cu 13 institutii de credit din oras. In functie de frecventa cauzelor pentru iesenii au fost impinsi sa depuna petitii la Protectia Consumatorului, "Ziarul de Iasi" a realizat un top al celor mai des intilnite abateri sesizate in relatia contractuala a acestora cu bancile comerciale cu care au avut de-a face.

A platit ratele la timp, dar s-a trezit cu portareii la usa

Unul dintre aspectele majore negative sesizate de ieseni la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Iasi este cel in care clientul ajunge pe lista neagra a datornicilor chiar daca acesta si-a platit toate ratele la timp. Potrivit evidentelor institutiei de control, o treime dintre persoanele care au depus reclamatie la OJPC in primele trei luni ale acestui an s-au lovit, intr-o forma sau alta, de Biroul de Credit, motiv pentru care nu au mai putut obtine imprumuturi la o alta banca.

Este si cazul ieseanului Aurel Volontir, care a demonstrat cu toate chitantele ca a platit lunar la Banca Romaneasca, in ultimii doi ani, suma de peste 43 lei, reprezentind contravaloarea ratei pentru un banal aragaz cumparat, alaturi de o hota, ambele achizitionate in primavara anului 2006. "In ciuda faptului ca nu am intirziat nici macar o zi sa le dau banii inapoi, m-am trezit ca primesc acasa, in luna februarie 2008, o notificare din partea firmei de recuperare creante Eos Ksi Romania SRL, prin care sint obligat sa achit urgent, in totalitate, suma de peste 662 lei, reprezentind atit rata la credit cit si dobinzi penalizatoare si comisioane", ne-a povestit contrariat Aurel Volontir.

"Mentionam ca asupra soldului creditului vor opera, pina la rambursarea in totalitate a sumelor datorate bancii, dobinzile penalizatoare si ca veti fi raportat la Biroul de Credit si Centrala Riscurilor Bancare, conform legislatiei in vigoare", se stipuleaza in notificarea emisa acestuia de societatea de recuperari.

Avind strinse toate chitantele de plata, barbatul a mers sa i se faca dreptate la Protectia Consumatorului. Studiind speta, institutia ieseana i-a dat cistig de cauza si a dispus bancii sa il scoata din evidentele Biroului de Credit pina la finele lunii februarie cel tirziu. Dupa cum a precizat Volontir, modificarile nu fusesera operate nici macar spre mijlocul lunii martie, cind a mers sa contracteze un credit de la CEC.

"In situatia clientului a existat o eroare tehnica la raportarea informatiilor catre Biroul de Credit si Centrala Riscurilor Bancare, eroare tehnica ce a fost identificata imediat dupa solicitarea clientului si rezolvata in sensul solicitat. Eroarea s-a produs exclusiv pentru acest client si a fost corectata, fapt ce poate fi confirmat prin orice interogare la Biroul de Credit si Centrala Riscurilor Bancare, efectuata dupa data de 12.03.2008", se specifica in raspunsul dat de Banca Romaneasca la solicitarea "Ziarului de Iasi".

Ieseanul sustine insa ca nu vrea sa lase lucrurile asa si a dat in judecata institutia de credit, dosarul sau aflindu-se acum pe rol la Judecatoria Bucuresti. In evidentele OJPC mai figureaza insa o persoana din Iasi care sustine ca si-a platit ratele la Banca Romaneasca insa a fost declarata restantiera.

Pe lista neagra pentru o restanta de 0,38 lei

O experienta mai putin placuta in relatia cu banca a avut, de asemenea, si ieseanul Sorin Constantinescu care sustine in plingerea inaintata la OJPC la inceputul acestui  an ca a luat in 2003 un credit de la Raiffeisen Bank pentru a-si cumpara masina de spalat, frigider si aragaz. Pe linga toate acestea, barbatul s-a ales si cu un dosar de rau-platnic. "Tinind o evidenta a chitantelor pe care am efectuat plata lunara am considerat ca a fost achitat integral debitul. Intimplator, am aflat ca sint trecut in baza de date la Biroul de Credit, fara sa fiu informat, somat de catre Raiffeisen Bank. Precizez ca motivele pentru care am fost luat in evidentele CRB (n.r. – Centrala Riscurilor Bancare) a fost o suma infima de 0,38 RON pe care o consider un abuz din partea Raiffeisen Bank", a semnalat Constantinescu in sesizarea sa.

De cealalta parte, oficialii institutiei sint de parere ca ieseanul isi merita soarta intrucit creditul sau a fost declarat lichidat la citeva zile dupa data limita a scadentei ce era stabilita, prin contract, la trei ani. "Datorita intirzierii la plata a ratelor lunare aferente acestui credit, Raiffeisen Bank l-a raportat cu informatii negative pentru restante mai mari de 30 de zile astfel: la Centrala Riscurilor Bancare in perioada ianuarie 2005-martie 2007 si la Biroul de Credit in perioada februarie 2005-iulie 2007", se motiveaza in raspunsul formulat de sucursala ieseana Raiffeisen Bank inregistrat la inceputul lunii martie anul in curs.

Potrivit datelor OJPC, in evidentele Biroului de Credit a ajuns totodata si Elena Ciubotaru dupa ce a contractat un imprumut de la Raiffeisen Bank. Aceasta specifica in plingerea sa ca a achitat creditul cu jumatate de an mai devreme fata de termenul stabilit prin contract. "Am aflat ca figurez in baza de date a Biroului de Credit in urma unei interogari la sediul unei banci. Stiind ca nu am intirziat niciodata la plata ratelor, am cerut sa mi se spuna care banca m-a inregistrat ca rau-platnic. M-am deplasat la sediul Raiffeisen Bank unde am aflat ca am platit cu intirziere un comision al bancii de care nu am fost instiintata desi am mers lunar la plata ratelor", povesteste ieseanca in petitia sa.

In replica, institutia de credit mentionata admite ca femeia a lichidat anticipat imprumutul, dar specifica faptul ca aceasta a intirziat mai mult de o luna sa plateasca rata in decursul derularii contractului. "Institutiile de credit au obligatia raportarii la Biroul de Credit a informatiilor de risc bancar, transmiterea acestor date fiind considerata in interesul legitim al bancilor de a cunoaste comportamentul debitorilor bancari", se specifica intr-un raspuns elaborat de sucursala Raiffeisen Bank Iasi.

In evidentele datornicilor a ajuns sa figureze si Marius Iuganu din Pascani din cauza unui banal card de debit cu facilitati de descoperire de cont emis de Banca Comerciala Carpatica (BCC). Acesta sustine ca, potrivit cererii de rambursare anticipata inregistrata la Agentia BCC Pascani si-a achitat integral toate datoriile fata de banca.

"Desi aceste operatiuni au fost efectuate in luna decembrie 2007, pe 12.02.2008 inca mai figuram cu datorii fata de banca, fapt ce mi se pare revoltator, aceasta situatie impiedicindu-ma la obtinerea unui credit de la o alta banca. Cum este posibil ca dupa 47 de zile sa nu fie actualizate datele referitoare la achitarea creditului?", se intreaba plin de naduf Iuganu. Institutia de credit mentionata a fost sanctionata contraventional de Protectia Consumatorului cu suma de 3.000 lei.

Ars la comision

O buna parte a persoanelor care s-au plins la OJPC Iasi invoca de asemenea probleme legate de majorarea fara anunt prealabil a ratei lunare de plata. Este si cazul ieseanului Dragos Birzu care a contractat un credit de nevoi pesonale de la UniCredit Tiriac Bank. "Am constatat ca rata lunara a crescut cu 23,4% din cauza faptului ca comisionul de administrare a crescut de la 0,1% pe an la 0,5% pe luna, in ciuda faptului ca dobinda a scazut de la 9,4% la 4,95%. Datele le-am obtinut doar verbal de la ghiseul bancii", a declarat Birzu.

Potrivit politicii bancii, UniCredit Tiriac Bank poate modifica datele din contract prin afisarea noilor conditii pe pagina de internet si la sediul  institutiei, fapt certificat de procesul verbal intocmit de OJPC.

Conform evidentelor OJPC, in aceasta situatie se regasesc patru ieseni care au contracte de credit cu UniCredit Tiriac Bank, printre care si Maria Rubina care specifica in sesizarea sa ca rata a crescut cu aproximativ 120 lei pe luna. "Ma intreb daca un om poate suporta o marire de rata avind in vedere ca atunci cind iti faci credit ti se ia in considerare salariul. Dar cind maresc ei, nu-ti mai iau in considerare salariul si nu iti mai ramin bani pentru piine. Este corect? Eu cred ca nu", se justifica Rubina. Raspunsul oficialilor bancii este acelasi ca si in exemplul de mai sus.

Multi renunta la plingeri

Pe lista OJPC se regasesc in prezent reclamate 13 institutii financiare care totalizeaza 21 de sesizari scrise de la diversi consumatori din Iasi. Dupa cum sustine chiar seful institutiei de control, numarul persoanelor care au in realitate probleme cu bancile comerciale este insa mult mai mare deoarece nu toti cei care se considera nedreptatiti vin sa depuna reclamatii.

"Este firesc ca numarul problemelor este mai mare decit ceea ce ajunge la noi, insa imi este imposibil sa fac un raport de estimare. De exemplu, am eu o prietena careia i-am povestit o speta bancara si ea mi-a zis ca se confrunta cu aceeasi situatie insa nu a venit niciodata sa faca reclamatie scrisa. Si exemplele pot continua pentru ca zi de zi constat ca sint tot mai multi oameni nemultumiti", a declarat inspectorul-sef Valerian Salavastru de la Inspectoratul Regional pentru Protectia Consumatorului.

Acesta a mai precizat ca o parte din problemele iesenilor nu pot fi contabilizate din cauza ca petentii ajung sa cada la pace cu agentii economici. "Este un sistem generalizat pe care eu il condamn. Oamenii ar trebui sa isi apere drepturile lor ca si consumatori in fata operatorilor economici si sa nu fie impasibili", a concluzionat Salavastru.

Comentarii