De Business

Punem punctul pe știi

Intre Ungheni si Iasi s-a construit o conducta de benzina

miercuri, 16 iulie 2003, 23:00
3 MIN
 Intre Ungheni si Iasi s-a construit o conducta de benzina

Un nou concurent isi face loc pe piata comerciantilor de benzina: moldoveanul intreprinzator. Zilnic sint tranzitate prin vama Sculeni in jur de 4 tone de benzina care ajung in rezervoarele iesenilor. Pretul: 20.000 lei pe litru, cu 5.000 de lei mai putin decit pe piata. La cele doua curse pe zi pe care le fac, profitul ajunge la 600.000 lei.
Benzina este adusa in rezervorul masinilor. Culmea, pentru a cheltui mai putin cu transportul, masinile functioneaza cu gaz. Livrarea se face direct din rezervoare, principalii clienti fiind taximetristii. Unii „benzinari” si-au format o clientela stabila si livreaza marfa la domiciliu pe baza unui simplu apel telefonic. Politia spune ca fenomenul este greu de stapinit si ca singura posibilitate pe care o au la indemina este amendarea „benzinarilor”.
„Cu sticla ta ci eu nu am di undi”
Odata cu mijirea zorilor isi fac aparitia in parcarea din fata magazinului „Billa”, in cea de linga piata Alexandru cel Bun sau in spatele celei din Nicolina. Ii recunosti simplu, dupa autoturismele cu numere de Republica Moldova, iar, cind te apropii, dupa accentul inconfundabil. „Cit e litrul?”. „Douazesi de mii. Ii de la LukOil”. „Ai sticla sau trebuie sa aduc eu?”. „Cu sticla ta ci eu nu am di undi”. Odata terminata conversatia, omul trece la treaba. Scoate un furtun din masina, il introduce in rezervor, trage de doua-trei ori cu gura si apoi face plinul sticlei. In tot acest timp, un coleg iti ia banii, ii numara si ii baga repede in buzunar. In fata la „Billa” e teritoriul taximetristilor, la piata Alexandru cumpara angrosistii de legume veniti in Iasi, iar la Nicolina cei care doresc sa economiseasca ceva banuti.
Pentru economie, masinile cu care este adusa benzina merg cu gaz
Reteta este una simpla si verificata de multi moldoveni. Tot ce-ti trebuie este un autoturism cu rezervor mare, cam de 100 litri (cele mai utilizate masini sint VW Passat, model mai vechi) si care sa se preteze la montarea unei instalatii de gaz pentru motor. Apoi banii necesari demararii afacerii. Un litru de benzina in Republica Moldova costa aproape 15.000 lei. Plinul unui rezervor te ajunge la 1,5 milioane lei. Mai trebuie sa cumperi si gaz butan. Pentru un drum Iasi-Ungheni si retur, valoarea combustibilului respectiv este de 100.000 lei. La fiecare intrare in Romania trebuie sa platesti taxa de dezinsectie, adica 119.000 lei, si trebuie sa prezinti si echivalentul a 250 euro impusi de lege, aproape 9,25 milioane lei. Daca ai masina echipata, cu 11 milioane lei poti incepe afacerea care iti va aduce un cistig net de 300.000 lei la un transport.
Profesionistii fac, de obicei, doua curse pentru a mari profitul. „Zilnic, punctul de trecere frontiera Sculeni este tranzitat de 200-300 de autovehicule”, a declarat un subofiter de la vama Sculeni. Dintre acestia, daca 20 dintre ei sint „benzinari”, la doua drumuri, cantitatea adusa zilnic este de aproape 4 tone.
„Benzina e buna, e ca cea de la statii Peco”
Principalii beneficiari ai „benzinarilor” moldoveni sint taximetristii. „Daca masina imi maninca aproape 8 l/100km si eu fac zilnic 600-700 km, economisesc aproape 300.000 lei, bani pe care ii bag in buzunar”, a declarat un taximetrist din zona Garii. „Benzina e buna, e ca cea de la statii Peco. Nu mi-a facut niciodata probleme. Daca sint in tura de dimineata, merg la baieti si imi iau 50 l ca sa nu mai am probleme”, a sustinut un coleg al primului. Exista „benzinari” care si-au format deja o clientela in Iasi. Pentru acestia, livrarea se face direct acasa, in urma unui simplu apel telefonic pe celular. De obicei, clientela cumpara intreaga cantitate adusa de moldovean, astfel incit acesta are mai mult timp la dispozitie pentru un nou transport.
Politia o scalda
Politistii spun ca aproape sint legati de miini in astfel de situatii. Singura masura pe care o au la dispozitie este amendarea celor prinsi asupra faptului. „Cel mai multe cazuri sint pe raza de competenta a sectiilor 1, 2 si 5. Dar efectivul de politisti este destul de mic si nu putem infiinta posturi permanente in zonele in care comercializeaza moldovenii benzina. Facem zilnic razii, le dam amenzi si confiscam marfa pe care o gasim”, a declarat subcomisarul Ioan Scripniciuc, purtatorul de cuvint al Politiei Municipiului. Indiferent de
„embargoul” declarat de autoritati, pe conducta Ungheni – Iasi se pompeaza benzina fara intrerupere. (V. MIRON)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii