De Business

Punem punctul pe știi

Nume de firma care valoreaza cit bugetul Romaniei

marți, 03 august 2004, 23:00
2 MIN
 Nume de firma care valoreaza cit bugetul Romaniei

Coca-Cola este cea mai valoroasa marca din lume, conform topului celor mai tari branduri pe plan mondial, alcatuit de revista americana Business Week. Conform studiului, numai numele Coca-Cola valoreaza peste 67 de miliarde de dolari, fara a include banii obtinuti din vinzarile de active apartinind acestei firme. Urmatoarele locuri in top sint ocupate de Microsoft si IBM, amindoua brandurile valorind peste 50 de miliarde de dolari fiecare. Opt din cele mai valoroase zece marci din lume sint americane, singurii „intrusi” in top fiind Nokia si Toyota.
Conform studiului realizat de Business Week si firma de consultanta Interbrand, brandul Coca-Cola are in acest moment o valoare de 67,3 miliarde de dolari, cu 4% mai mica decit in 2003. Aceasta scadere se datoreaza lansarii pe piata racoritoarelor a unor bauturi care nu au avut priza la public, cum a fost cazul cu Vanilla Coke. Si Microsoft, locul al doilea in top, a scazut cu 6% fata de anul precedent, ajungind la o valoare de 61,3 miliarde de dolari. Firma lui Bill Gates a fost trasa in jos de concurenta tot mai puternica din partea Linux si de bresele de securitate din sistemele de operare Windows.
Spre deosebire de primele doua marci din top, IBM a avut un an mai bun, valoarea sa crescind cu 4%, pina la 53,7 miliarde de dolari. Ascensiunea IBM are la baza exploatarea la maximum a pozitiei sale de lider pe piata comertului electronic. Urmatoarele patru pozitii ale topului sint ocupate tot de branduri americane. Acestea sint conglomeratul General Electric (al carui nume valoreaza 44,1 miliarde de dolari), producatorul de chip-uri Intel (33,4 miliarde de dolari), trustul media Disney (27,1 miliarde de dolari) si lantul de fast-food-uri McDonald’s (25,1 miliarde de dolari).
Primul brand non-american din top zece este Nokia, situat pe pozitia a opta cu o valoare de 24,1 miliarde de dolari. Compania finlandeza a trecut insa prin cel mai dificil an din istoria sa, inregistrind o scadere de 18%, cauzata de reorientarea tinerilor catre produsele rivalilor Samsung. Pentru prima data intre primele zece marci din lume si-a facut loc si un nume japonez, Toyota. Producatorul de autoturisme a inregistrat cea mai mare crestere in notorietate, de 9%, ajungind la o valoare a brandului de 22,6 miliarde de dolari. Ultima pozitie in top ten este ocupata de fabricantul de tigari Marlboro, cu o valoare de 22,1 miliarde de dolari.
Clasamentul brandurilor este alcatuit in functie de procentul pe care o marca il reprezinta in veniturile companiei. Calculul a fost realizat prin insumarea cistigurilor si veniturilor unui brand pe o perioada de cinci ani, din care se elimina activele propriu-zise, pentru a se vedea cit din cistigurile companiei se datoreaza exclusiv brandului. Au fost luate in calcul doar brandurile cu o valoare de peste un miliard de dolari detinute de companii care si-au publicat datele financiare si de marketing si au realizat cel putin o treime din cistiguri in afara tarii de origine. (Lucian LAZAR)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii